Előfizetés

Mindent elvesztettek a fideszesek

Halmai Katalin (Brüsszel)
Publikálás dátuma
2021.03.09. 07:00

Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fis / MTI
Egyedül Járóka Lívia járt egy csöppet jobban.
David Sassoli, az Európai Parlament elnöke hétfőn hivatalosan bejelentette, hogy az Európai Néppárt (EPP) frakciójából kilépett 12 fideszes képviselő múlt péntek óta a függetlenek csoportjában foglal helyet. Távozásukkal nem csak a frakciótagságukat veszítették el, hanem a szakbizottsági tisztségeiket és helyeiket is, amelyeket az EPP nevében töltöttek be. Egyedül Járóka Lívia parlamenti alelnök őrizheti meg a pozícióját a tisztségviselők év végén esedékes, félidős újraválasztásáig, mert őt a plenáris ülés választotta meg. Bocskor Andrea a Kulturális Bizottság, Gál Kinga a Biztonság és Védelempolitikai albizottság, Tóth Edina a mesterséges intelligenciával foglalkozó különbizottság alelnöki tisztségétől búcsúzott. A megüresedett bizottsági posztok és helyek betöltéséről a képviselőcsoportoknak kell megállapodniuk a következő napokban és hetekben. A testületek összetételének tükröznie kell a parlament összetételét, ami azt jelentheti, hogy az EPP valamelyest visszaszorul, a többi frakció és a függetlenek pedig plusz helyekhez juthatnak. Utóbbiak azonban nem tölthetnek be vezető pozíciókat, és nincs delegáltjuk a szakbizottságok legfőbb döntéshozói grémiumában, a koordinátorok között. A pártfrakcióhoz nem tartozó képviselők szinte sohasem kapnak jelentéstevői megbízatást, és jóval kevesebb felszólalási időből gazdálkodhatnak, mint a többiek. A függetlenek meglehetősen vegyes társaságot alkotnak, görög kommunistától a katalán szabadságharcoson át az olasz populistákig sok náció és nézetrendszer képviselője a tagja. A Fidesz érkezésével 39 fősre duzzadt csoportban nincs egyeztetés, a szavazásokon mindenki a lelkiismerete szerint nyomja meg a gombot. - Ez nem értékelvű, programalkotó közösség - nyilatkozta lapunknak Gyöngyösi Márton jobbikos EP-képviselő, aki az EP megalakulása óta a függetlenek között politizál. A politikus szerint a fideszesek miatt nem fog megváltozni a leosztás a képviselőcsoportban, mindenki megőrizheti eddigi bizottsági tagságát, de valószínűleg nagyobb lesz a verseny a felszólalási időért. A Fidesz EP-képviselői átmeneti otthonuknak szánják a függetlenek csoportját. Orbán Viktor pártelnök miniszterelnök egy “valódi” konzervatív blokk létrehozásán munkálkodik, ami az európai parlamenti erőviszonyokat tekintve nem lesz könnyű feladat.  

Még két embert megfertőz a vírus, és leáll a metró - miközben oltásügyben nem történik semmi

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2021.03.09. 06:52
Képünk illusztráció
Fotó: Shutterstock
Tüttő Kata szerint a járvány működőképességük határára lökte a főváros szolgáltató cégeit.
Annyira sok a beteg a 2-es metró vonalán dolgozók között, hogy ha még két ember megbetegszik, akkor lehet, hogy le kell állítani a metrót, mondta Tüttő Kata az ATV A nap híre címmű műsorábanA főpolgármester-helyettes szerint a hulladékszállítás és a takarítás is veszélyben van. (Arról, hogy a metróközlekedés veszélybe került, elsőként a Népszava számolt be.)
"Az első és a második hullámban a közszolgáltatások nem voltak veszélyben, ma rengeteg a beteg a BKV-nál, metróforgalom-irányításban, villamosvezetők és a buszvezetők között. A betegek száma miatt az FKF egyik telephelyét is be kellett zárnunk. És nem tudjuk a kieső embereket pótolni", panaszolta Tüttő. A főpolgármester-helyettes szerint folyamatosan kérték, hogy a közszolgálatot biztosítók kapjanak védőoltást. A Fővárosi Önkormányzat azt is felajánlotta, hogy megszervezik az oltást. De egyelőre nem történt semmi. (Persze nemcsak a fővárosi szolgáltatóknál nagy a baj, hanem a MÁV-nál és a Volánnál is.)

Mészáros Lőrinc cége segít a fővárosnak

Szalai Anna
Publikálás dátuma
2021.03.09. 06:20

Fotó: Huszár Dávid / Népszava
Milliárdos biztosítási tender kiírására készül a BKV. Segítőtársa pedig ismét a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Hungarikum Alkusz.
Az év végén lejár a BKV három évre szóló vagyon és felelősségbiztosítási szerződése az UNIQA Biztosítóval. A főváros közlekedési társasága pedig jó előre nekilát új partnert keresni, részben azért, hogy megfelelhessen a törvény által előírt folyamatos biztosítási kötelezettségnek, részben a cég 1700 milliárdra becsült értékű vagyonának védelme okán. (Az új tender nem érinti a járművek és a vezető tisztségviselők felelősségbiztosítását.) A jogszabály ugyan csak a vasúti felelősségbiztosítás meglétét írja elő – ez körülbelül a negyedébe kerülne a jelenlegi kiterjesztett védelemnek –, de a közlekedési vállalat megfelelő mértékű pénzügyi tartalék híján a korábbi évek megszokott gyakorlata szerint inkább kiterjesztett felelősség- és vagyonbiztosítást kötne. Ez ugyanis minden a tulajdonában vagy üzemeltetésében lévő járműre és vagyontárgyra kiterjed, így bármilyen káresemény – baleset, vihar, stb. - esetén fizet a biztosító a szerződésben meghatározott limitösszegekig. Az óvatosság indokolt, hiszen egyetlen CAF villamos totálkárosra törése, kiégése több száz millió forintos kárt jelentene.  Az eljárás előzetesen becsült értéke csaknem 1,8 milliárd forint, a vagyonbiztosítás jelenlegi díja évi 174 millió forint, a teljes biztosítási díj pedig 2019-ben 458 millió forint, tavaly októberig 381 millió volt. A BKV a jelentős szerződési összeg ellenére sem számít túl nagy versengésre a biztosító társaságok között. Bár az elszámolt károk száma jelentősen csökkent az elmúlt években – évi 1200-ról 700 alá süllyedt –, illetve az átlagos kárösszeg is csaknem negyedével csökkent, de így is jelentős. Ez pedig nem teszi túl kívánatos szerződéses partnerré a céget.  A BKV újra csomagban (több biztosítást kötne egy szerződés keretében) szerződne három évre, egy éves hosszabbítási opcióval. A cég abban bízik, hogy ezzel kissé lenyomhatják az ajánlati árakat. Ezt szolgálja az is, hogy a munkáltatói és a tanulói felelősségbiztosítás csak opcionális tételként határoznák meg a felhívásban. Az új biztosítót tárgyalásos eljárás keretében választanák ki, amelyben ismét a Hungarikum Alkusz lesz a segítségükre.  Nem friss kapcsolat az övék. A fővárosi cég – több más önkormányzati és állami vállalathoz hasonlatosan – évek óta a Hungarikumot kéri fel a közreműködésre. A Mészáros Lőrinc és Keszthelyi Erik birtokolta cég 2016-ban, 2017-ben és 2018-ban segédkezett a kötelező felelősségbiztosítások megkötésében, míg 2018-ban a fentebb már említett UNIQA vagyonbiztosítási szerződést hozták tető alá. A BKV a Népszava információi szerint igen elégedett a ténykedésével, mivel a Hungarikum révén szinten tudják tartani a biztosítási díjat, holott a piacon jelentős áremelkedés volt az előző években. (Az alkusz a biztosítótól kapja a jutalékát, amelynek mértéke akár 30 százalék is lehet.) A járművek és a vezető tisztségviselők felelősségbiztosítását a most megszűnő Budapesti Városüzemeltetési Holdingon (BVH) keresztül más közszolgáltató cégekkel közösen kötötték 2017-ben. A Hungarikum már korábban is közvetített nagy fővárosi önkormányzati biztosítási ügyletekben (például az FKF hírhedt csoportos életbiztosítása esetében), de Mészáros tulajdonosként való megjelenése után a főváros valamennyi cége – köztük a BKK és a BKV – teljes járműflottájának casco és kötelezőjét rajta keresztül kötötték meg, mint ahogy segédkezett a BVH cégeinek kombinált vagyon és felelősségbiztosításában is. A két ügylet jóval kétmilliárd fölötti szerződési összeget jelentett. A kombinált vagyon- és felelősségbiztosítás három éves szerződése tavaly járt volna le, de a BVH a Hungarikummal folytatott tárgyalások eredményeként nem írt ki új szerződést, hanem a régi meghosszabbítása mellett döntött.  Walter Katalin, a BVH vezérigazgatója a Népszavának akkor részben a 10 százalékos díjcsökkentéssel, részben azzal indokolta a döntést, hogy koronavírus járvány idején nem azt tartotta a legfontosabb feladatnak, hogy új biztosítási közbeszerzést hirdessenek. A pandémia azóta is tart, de a BKV azért nekifutna egy új tendernek.

Megduplázott árbevétel

A Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft. fő tulajdonosa a Keszthelyi Erik alapította Keszthelyi Holding, a kisebbségi tulajdonos pedig 2018 márciusa óta Mészáros Lőrinc. A korábban is bődületes mértékben növekedő cég azóta csaknem megduplázta az árbevételét. A 2019-nem már 4,5 milliárd forintos árbevételt könyvelhettek el, 2,6 milliárd forintos adózás utáni nyereséggel. A cég az elmúlt években gyakorlatilag kisajátította a nagyobb állami és önkormányzati vállalatok biztosítási piacát (MVM, MNV, MÁV, Volán, regionális közműcégek, művészeti intézmények, Szerencsejáték, MTVA, ÁEEK, vidéki és fővárosi önkormányzati cégek, stb.), de a vizes világbajnokságot és legutóbb Paks II.-t is rajtuk keresztül biztosították.