Vadászat a Vörös Októberre, Csillagok háborúja, Ponyvaregény, Az ötödik pecsét, Szerelem, LGT, Illés, Hungária, Syrius, János vitéz, Süsü, Frédi és Béni – néhány a több mint százötven témából, amely megjelenik az ötödik Falra fel! plakátaukción. Film- és zenei plakátokkal, kereskedelmi- és reklámplakátokkal, sporteseményekhez, kiállításokhoz és politikai propagandához kötődő hirdetésekkel egyaránt találkozhatunk a nagyrészt magyar grafikákat kínáló válogatásban. Az online árverést a Múzeum Antikvárium és a Plakátfiú, azaz Badits Marcell szervezi, aki több mint egy évtizede kezdett el plakátokat gyűjteni, és saját bevallása szerint azóta függő. Ő főként az 1960-tól 80-ig tartó időszak filmplakátjait gyűjti – a produkciókhoz személyes élmények fűzik –, ám tapasztalatai szerint mindenkit más mozgat meg igazán, ezért az aukciókat is több témával színesítik. Holott saját gyűjteménye már hat-hétezer darabos, úgy tartja, az a jó, ha egy mű az adott enteriőr szerves részévé tud válni, akkor teljesíti valódi célját.
Hogy milyen a jó plakát, az azonban az egyéni ízléstől függ – állítja Badits Marcell. – A legjobb csillagállás, ha jó filmhez, jó grafika párosul. Sok jó magyar plakát van, ám a ’90-es évektől a hazai tervezés megtorpant: ekkor már a nemzetközi filmekhez nem készítettek saját hirdetéseket, a külföldieket vették át. Napjainkban is nagyon ritkák a kulturális témájú plakátok, az alkalmazott grafikának ezt az ágát elsorvasztották, noha jó grafikusaink voltak és vannak – jegyezte meg. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a jelenlegi aukción is különleges tételeket találni. Vélhetően a legnépszerűbbek közt lesznek a Star Wars filmszéria darabjai, e körből került ki a Falra fel! árverés eddigi legmagasabb leütése is: 310 ezer forintért kelt el egy A Birodalom visszavág-plakát. Meghatározó darab Badits Marcell szerint Rabóczky Ferenc a Drágán add az életed, és az Aki legyőzte Al Caponét-grafikája, amelyek 250 és 220 ezer forintról indulnak. – Ezek a magyarországi plakátkészítés utolsó időszakában készültek, s az alkotó elvonatkoztatott a külföldi elvárásoktól, teljesen más nézőpontból ragadta meg a produkciókat – emelte ki. Egyedi tétel Merczel Péter a MOKÉP megbízásából készült, Tűz van, babám! plakátterve, s szintén ritkaság Miles Davis az In A Silent Way albumához készült zenei hirdetés, amelyet a zenész, és a grafikus, Csipes Antal is aláírt.
A gyűjtő úgy hiszi, a plakátok mögött meghúzódó történetek vagy személyes élmények a legmeghatározóbbak. – Például az aukción is látható Mephisto-plakátról megtudtam, hogy a grafikus, Kemény György nem kedvelte a fényképes hirdetéseket, de a rendező, Szabó István iránti tiszteletből elvállalta a feladatot: egyedi betűtípust tervezett, amely aztán világszerte úgy jelent meg. Ez 1981-ben komoly büszkeséget jelentett egy szocialista országban élő alkotónak. Szintén izgalmas a Micimackóhoz készült Hodosi Mária-grafika, amely nem az eredeti amerikai irányvonalat követte, ám feltehetően Walt Disney szemében is megütötte volna a mércét – részletezte Badits Marcell. Kiemelte viszont, ha valaki azt mondja, előre tudja, mit fognak megvenni, az találgat. – Nincsenek bevett sémák, receptek, ezt szeretem a műfajban. Nem lehet elővenni tíz olyan plakátot, amelyet biztosan megvesznek, mindig más az aukción résztvevők hozzáállása, érdeklődése, és ez így van jól.
Infó:
A Falra fel! 5.0 plakátaukciót március 26-án 19 órától rendezik a www.axioart.com weboldalon. Licitáláshoz előzetes regisztráció szükséges, amelyre március 25-én 19 óráig van lehetőség. Aki nem jelentkezik licitálóként, vendégként is követheti az online árverés menetét.