kormány;Operatív Törzs;

Sakkfigurák Orbán tábláján

Azt talán már ismert a közvélemény előtt, hogy az egészségügyért felelős miniszter kezéből kivették ezt a tárcát, és a belügyminiszter ennek a területnek a fura ura. Ellenben Kásler Miklós legújabban egy olyan terület felett dönthet, amely viszont nem őhozzá tartozik. Rendeletet hozott ugyanis a kormány a pénzügyminiszter mellőzéséről. (Magyar Közlöny 2021. évi 49. szám) A következő bő két hónapban úgy használhatják fel a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) teljes költségvetési maradványát, hogy ehhez az államháztartásért felelős miniszter hozzájárulása nem szükséges.

Arról is szól a jogszabály, hogy a veszélyhelyzetben bárkinek szinte bármire lehet támogatást adni a Nemzeti Kulturális Alapból, és erről az emberi erőforrások minisztere egyedül dönt.

A miniszterelnök tehát folyamatosan nyírja Palkovics feladatait: a piszkos munkára, a CEU vagy az MTA kutatóintézetei ellen vezetett hadjáratokra persze jó volt az innovációs tárca vezetője - ahogy most jó a kínai egyetem útjának egyengetésére is -, pedig jogilag nem a miniszteri feladata.

A miniszterelnök felépít egy minisztert, aztán szétszedi. Az előző kormányaiban is ezt tette, a jelenlegiben is így jár el. Felállít egy kormányt, de az nem kormányként üzemel. 

Orbán azt mondta a Kossuth Rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában: "Most úgy áll a helyzet, hogy az általános szabályokat az Operatív Törzs hozza meg és rendeletek formájában én adom ki." Vagyis a döntéshozó a kormány helyett az Operatív Törzs. És személy szerint Orbán Viktor. Aki a döntést kvázi hivatalosan a megfelelő csomagolásba önti.

Szóval ebben a kormányban többen is nem azok, akik. A miniszterek nem azzal a területtel foglalkoznak, amelyek hivatalosan hozzájuk tartoznak. A kormány helyett de facto az egyik kormány maga az Operatív Törzs, a másik kormány meg maga a miniszterelnök. Aki egyedül hoz kormányrendeletet, miközben jogilag a döntéshozó maga a kormány, de ennek tényleges működéséről nem hallani semmit. Csak azt tudjuk, hogy a kormányzati döntéseket az Operatív Törzs hozza meg, majd jogi köntösbe a miniszterelnök öltözteti, amely miniszterelnök egyedül dönt az egész kormány helyett. Vagyis ő maga az egész kormány.

A belügyminiszter felel az egészségügyért, az államháztartás kiadásai felett viszont az egészségügyért felelős miniszter rendelkezhet. Palkovics miniszteri feladatainak nagy részét is mások kapták meg. Szijjártó Péter is sokkal inkább (kül) gazdasági ügyekkel foglalkozik, kevésbé a külpolitikával. A külpolitikáért a jelek szerint maga a miniszterelnök felel. Aki egyben pénzügy- és gazdasági miniszter is, miközben üzleti ügyekkel nem foglalkozik. (De azért üzletel az autokratikus államokkal, ha úgy hozza az élet.)

Süli János sem jeleníti meg tárca nélküli tárcáját. Nincs látszata annak, mivel foglalkozik, pedig a paksi atomerőmű két új blokkjának tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős. Az Oroszországi Föderáció és Magyarország közötti nemzetközi hitelmegállapodás szerint az atomerőmű építés finanszírozására a hitelkeret megnyitása óta összesen 239 millió eurót (mintegy 78,8 milliárd forintot) hívott le a magyar fél. De nem tudjuk, hová és mire? Mit csinált eddig Süli János? Négy év miniszterségének nincs semmi hozadéka. Akkor valójában micsoda Süli János? Mit honorálunk neki havi ötmillióval?

A végrehajtó hatalmat jelentő kormány helyett valójában a jogforrások hierarchiájába nem tartozó, döntési joggal nem rendelkező Operatív Törzs hozza a döntéseket. Illetve Orbán Viktor egyedül. Vagy ők együtt. Esetleg felváltva. Az igazat megvallva nem tudom, hogy akkor most két kormányunk van-e - vagy csak egy, de az kétarcú.