KSH;képviselők;keresetek;fizetések;átlagbér;

- Nincs pardon, a magasabb átlagbér a hivatalos - a képviselők is így számolnak

Bár a KSH a munkáltatók teljes körére is közöl már átlagbért, a képviselői tiszteletdíjak alapjául is szolgáló hivatalos adat továbbra is az az ennél magasabb összeg, amelynél csak a nagyobb cégek dolgozóit veszik figyelembe.

A munkáltatók teljes körére vonatkozóan közzétett kereseti információk egyelőre csak kiegészítő adatként szolgálnak, hivatalos átlagbérnek továbbra is a szűkebb körben - a legalább 5 főt foglalkoztató vállalkozások, valamennyi költségvetési intézmény és a foglalkoztatás szempontjából jelentős nonprofit szervezetek teljes munkaidős alkalmazottai körében – mért keresetek átlaga számít. Ez derül ki a KSH lapunknak küldött válaszaiból. A kérdést azért tartottuk fontosnak tisztázni, mert több juttatást – például az országgyűlési képviselők fizetését – is az átlagkeresethez viszonyítva állapítanak meg a hatályos jogszabályok. Márpedig április óta már kétféle kategóriában is elérhető bruttó nemzetgazdasági átlagbér a KSH táblázataiban, a kettő között pedig többnyire 10-12 ezer forintos különbség van. Így nem mindegy, melyik alapján számolunk. 

A képviselők tiszteletdíja több, mint 100 ezer forinttal nőtt az idén márciustól. Az Országgyűlésről szóló törvény vonatkozó passzusa szerint ugyanis az adott év március 1-jétől automatikusan a KSH által hivatalosan közzétett, a tárgyévet megelőző évre vonatkozó nemzetgazdasági havi átlagos bruttó kereset háromszorosának megfelelő összegre nő a képviselők alapilletménye. Az emelésnél a KSH által a 2020-as évre vonatkozóan a Hivatalos Értesítő február végi számában is közzétett 403 600 forintos bruttó átlagbért vették figyelembe. Így a képviselői alapilletmény az előző évi bruttó 1 millió 103 ezer forintról 1 millió 211 ezer forintra emelkedett.

Pedig ez az átlagbéradat csak a legalább 5 fős vállalkozásoknál, költségvetési intézményeknél és jelentősebb nonprofit szervezeteknél dolgozó 2,7 millió teljes munkaidős alkalmazott fizetése alapján számolt átlag. Április elején frissített táblázataiban a KSH egy ennél bővebb körre, az összes munkáltatónál – az 5 fősnél kisebbeket is beleértve – teljes munkaidőben dolgozó 2,96 millió alkalmazott keresete alapján is közölt átlagbért. Ennek összege bruttó 391 ezer forintra jött ki a 2020-ra, mivel a kis cégeknél dolgozó mintegy 260 ezer alkalmazott alacsonyabb fizetése lefelé húzta az átlagot.

Ha tehát ez utóbbi átlagkereseti adatot vették volna figyelembe a képviselői illetmények kiszámításánál, akkor most mintegy 37 ezer forinttal kevesebb, bruttó 1 millió 173 ezer forint járna havonta a képviselőknek. Miután az Országgyűlési törvény a frakcióvezetőknek a képviselői alapilletmény kétszeresét – magyarán az átlagbér hatszorosát – ítéli meg, esetükben a kétféle átlagbérrel számolt emelés különbsége még nagyobb, több mint 70 ezer forint lenne.

De nem csak a képviselői illetmények összegét igazítják az átlagkereseti adatokhoz. A 25 év alattiak adókedvezményéről szóló, március elején benyújtott törvényjavaslat 2022-től „a tárgyévet megelőző év július hónapjára a KSH által a teljes munkaidőben alkalmazásban állók tekintetében közzétett nemzetgazdasági szintű bruttó átlagkereset” mértékéig adna szja-mentességet a fiataloknak. A tervezetben nem szerepel az a kitétel, hogy ezalatt a legalább öt fős cégek alkalmazottainak körében számolt átlagbért kell érteni. A javaslat indoklása azonban példának hozza fel 2020. július hónapjára vonatkozóan a 401 847 forintos összeget, ami a csak az öt fősnél nagyobb cégeket figyelembe vevő adat. A munkáltatók teljes körénél ekkor csak 389 391 forint volt a bruttó átlagbér. Vagyis utóbbi alapján mintegy 12 500 forinttal alacsonyabb fizetésig járna csak az adókedvezmény.

A fentiekkel kapcsolatos érdeklődésünkre a statisztikai hivatal leszögezte: a KSH kereseti adatközléseinek vonatkozási köre alapvetően továbbra is a legalább öt főt foglalkoztató vállalkozások, valamennyi költségvetési intézmény és a foglalkoztatás szempontjából jelentős nonprofit szervezetek. Jelenleg ez biztosítja az adatok hosszabb távon történő összehasonlíthatóságát, és a KSH kereseti adatára hivatkozó hatályos jogszabályoknak is megfeleltethető. A munkáltatók teljes körére közzétett információk így egyelőre kiegészítő adatként szolgálnak.

Arra is felhívták a figyelmet, hogy a KSH a Hivatalos Értesítőben teszi közzé a különböző ellátások számítási alapjául szolgáló kereseti adatokat, hogy a jogalkalmazók számára egyértelmű legyen a felhasználható érték. A hivatalos statisztikai szolgálat ugyanis más keresettel összefüggő indikátort is előállított eddig is – magyarázták írásos válaszukban.

Molnár László, a GKI Gazdaságkutató Zrt. vezérigazgatója szerint ugyanakkor politikai szempontból is előnyösebb az öt fősnél nagyobb munkahelyeken dolgozók átlagbérét hivatalosnak tekinteni, hiszen ez rendre magasabb. Az is igaz ugyanakkor, hogy a kisebb cégeknél elég nagy a volatilitás, például egy-egy adóváltozás kapcsán. Egy néhány fős iroda alkalmazottaiból gyorsan válhatnak katás vállalkozók, vagy részmunkaidősök is, ha az adókörnyezet úgy kedvezőbb a cégnek – említett Molnár László egy példát, hozzátéve: az ilyen, a kereseti átlagokat is jelentősen befolyásoló „stiklikre” egy nagyobb vállalatnál kevésbé van mód.     

Óránként bruttó 2674 forintot keresnek az alkalmazottakMegkérdeztük a KSH-tól azt is, a részmunkaidősök keresete miért nem számít bele továbbra sem az átlagbérbe. Azt írták: a kereseti adatközlés fő indikátora hagyományosan, azaz több évtizede a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete. Az erre a körre számított adatok biztosítják a kereseti folyamatok közérthető nyomon követését, mivel ez a dolgozói kör a munkaidő - mint a keresetet jelentősen befolyásoló tényező - vonatkozásában homogénebb sokaságot alkot. A megújult táblázatos adatközlésekben ugyanakkor áprilistól elérhetőek létszám, keresettömeg, illetve 1 órára jutó kereseti adatok a nem teljes munkaidőben dolgozókra számítva is – jelezték. Eszerint az öt fősnél nagyobb cégeknél, költségvetési intézményeknél és jelentősebb nonprofitszervezeteknél tavaly 2,7 millióan dolgoztak teljes munkaidőben, és 456 ezren részmunkaidőben. Utóbbiak közül legalább havi 60 munkaórában 376 ezren dolgoztak, 80 ezren pedig annál is kevesebb óraszámban. Ez a 3,15 millió alkalmazott átlagosan bruttó 2674 forintot keresett óránként. A teljes munkaidősök egy munkaórára jutó bruttó átlagkeresete 2719, a részmunkaidősöké pedig 2 159, illetve 2491 forint volt.  

Tahitótfalu és Sződliget térsége közötti dunai átkelő döntéselőkészítésére írtak ki közbeszerzési eljárást.