dráma;karantén;

- Félúton színház és a film között

Több teátrum hirdetett karanténdráma pályázatot. A tapasztalatokról kérdeztük Török Tamara és Deres Péter dramaturgokat.

November elején bizonytalan időre bezártak a színházak. Máté Gábor már az első, Zoomon tartott társulati ülésen arra biztatta a társulat tagjait, hogy gondolkozzanak olyan anyagokon, amelyeken az online térben dolgozni szeretnének, de a karantén-időszak legambiciózusabb katonás projektjének ötlete végül éppen tőle származott – meséli Török Tamara dramaturg, a Katona József Színház K:ortárs pályázatának egyik lebonyolítója. - Egyrészt – mint a kortárs magyar dráma elkötelezett híve – mozgósítani akarta a kortárs magyar írókat, másrészt azt az új műfajt szerette volna megtalálni, amely nem „tisztán” színház, streamelt vagy zoomos előadás, film vagy rádiójáték, hanem ezek elegye vagy akár valami egészen más – olyan új műfaj, amely az online térben a leginkább alkalmas a nézők megszólítására. Azt gondolta, hogy úgy tudjuk a legjobbat kihozni ebből a színházilag lehetetlen időszakból, ha újfajta színházi formákkal kísérletezünk, és szokatlan, karantén-specifikus, műfajilag is különleges új produkciókat hozunk létre, mind a színészek és a rendezők, mind pedig a közönség örömére. Mindennek jegyében meghívásos pályázatot írtunk ki; több, mint ötven próza- és drámaírót hívtunk meg a pályázaton való részvételre. Annyit határoztunk csak meg, hogy a művek lehetséges játékideje 20 perctől 1 óra 15 percig terjedhet; a témákkal kapcsolatban nem volt megkötés, a daraboknak nem kellett feltétlenül a karantén témaköréhez kapcsolódniuk. Annyit tudtunk még, hogy – mivel a szabályozás engedte a színházban zajló munkát a biztonsági előírások betartásával – a színészek találkozhatnak is, élőben is dolgozhatnak együtt. Nagyon szűk beküldési határidőt jelöltünk meg a pályázati kiírásban, 2020. december 10-ét, hogy a megvalósíthatónak ítélt pályaműveket az évad szerves részeként, már a téli időszakban vagy tavasszal létrehozhassuk és megmutathassuk a nézőknek.

A meghívott íróknak közel a fele küldött a színháznak pályaműveket, amelyeket a színház rendezői és én mint a színház dramaturgja bíráltunk el. Szinte egyöntetűen választottuk ki a győztes szövegeket: Garaczi László Végre egy kis csönd, Szécsi Noémi Egyformák vagyunk, Tasnádi István Tapasztalt asszony és Háy János Szavalóverseny című darabját. A projektben résztvevő rendezők megegyeztek, hogy ki melyik szövegen fog dolgozni, illetve milyen sorrendben készülnek majd a produkciók. Innentől kezdve a Katona nagyszínpadából gyakorlatilag filmstúdió lett, filmforgatásra is alkalmas eszközökkel, és az összes produkció esetében elindult egy nagyon komoly, egyszerre színházi és filmes műhelymunka, amelyben a színházi produkciók rendezői végig együtt gondolkodtak a filmes stáb tagjaival, elsősorban Török Marcell filmrendező-hallgatóval, a Katona videótechnikusával, a K:ortárs-sorozat technikai rendezőjével és Meister Natáliával, a produkciók operatőrével. A K:ortárs-sorozat online bemutatóinak sorát Máté Gábor Végre egy kis csönd-rendezése nyitotta február közepén, aztán az Egyformák vagyunk következett Székely Kriszta rendezésében, legutóbb pedig Tárnoki Márk háromrészes, Háy János Szavalóversenyéből készült produkcióját láthatták a nézők. A Tapasztalt asszonyt Ascher Tamás még próbálja, de május közepéig ez a produkció is elkészül. Az online bemutatók mindegyikét egyórás, izgalmas beszélgetés követi az alkotókkal Ott Anna moderálásával.

A pályázati kiírásban megjelölt új műfaj végül az előbb említett színházi- és filmes műhelymunka eredményeképpen született meg, félúton a színház és a film között – tette hozzá Török Tamara.   

Télen a Pesti Magyar Színházban pályázatot hirdettünk Nyitány címmel, amire maximum tíz oldalas, négyszereplős jeleneteket vártunk a karantén utáni élet témájában – mondta Deres Péter, a teátrum dramaturgja. - Közel kétszáz pályamű érkezett be, amelyek közül a legjobb hetet streaming-előadás formájában bemutattuk a színház online platformjain, majd a három pénzdíjas nyertest közönségszavazás választotta ki. Igen érdekes tanulságokkal szolgált a pályázat. Egyrészt – érhető okokból – sok kifejezetten pesszimista hangulatú-témájú pályaművet kaptunk. Ezek úgy látják, hogy a vírus, illetve a karantén jelentősen rontotta az emberek életminőségét, devalválta a kapcsolatokat; sokan elmagányosodtak, súlyos magánemberi és szociális tragédiákat éltek át, amelyekből nem lesz könnyű felépülni. A jelenetek másik fele – s valóban fele, mert ilyen művekből is jó pár érkezett – optimistán vizionálja a jövőt. Ezek a járványt valóban nyitásként, a megújulás előszobájaként értelmezik, s azt állítják, hogy a koronavírus után már biztos nem lesz ugyanolyan a világ, mint előtte. Sok pályamű a természet felfrissülését, ökológiai reformot vár a járvány után, a károsanyag-kibocsátás csökken(t)ését, az egészséges életmódra való nagyobb odafigyelést. A magánélet, a családi kapcsolatok terén is lehet remény: a covid egyrészt eltávolította az embereket, de – lelki, pszichés értelemben – akár közelebb is hozhatta őket. Talán megtanultunk jobban odafigyelni a másikra. Talán a felelősségérzetünk is megnőtt. S talán az apróbb jelzésekre, árnyalatokra is képesek vagyunk már odafigyelni, s örömünket lelni olyan dolgokban, amik mellett régen szó nélkül elmentünk. Összességében szerintem a járvány jót tett a kreativitásnak; részben a hosszú bezártság miatt – amikor az alkotás hasznos időtöltésként, de akár terápiaként is szolgálhatott –, részben pedig azért, mert sokan újra késztetést éreztek, hogy komolyan elgondolkodjanak az ember sérülékenységének, a világban betöltött szerepünknek s a természet megkérdőjelezhetetlen hatalmának egyetemes kérdésein.

„ A feldolgozásban segített ”Magács László, a TRIP Színház vezetője elsőként kezdeményezett versenyt a járvány ihlette írások között. Miért írtak ki karantén pályázatot? Azt gondoltam, arra a kiélezett helyzetre, amit a karantén jelentett, releváns reakciók jönnek a drámaíróktól és lesz is egy belső kényszer, hogy kiírják magukból azt a feszültséget, ami keletkezett bennük a helyzetből adódóan. Jól gondoltam: 106 pályamű érkezett. Izgalmas korlenyomatot kaptunk. Milyen tapasztalatokat szereztek? Vannak olyan pillanatok az életünkben, amikor mindenki mindenféle “fizetség nélkül” tisztán szakmai alázatból szövetségbe tömörül, és egy ügyért dolgozik. Ez egy ilyen pillanat volt, és jó volt megélni. Milyen hozadéka lehet ezeknek a műveknek a kortárs dráma termést tekintve? Ritkán adódik olyan alkalom, amire ennyire konkrétan és prompt módon lehet, és kell reagálni. Ez egy ilyen pillanat volt. És szerintem nagyon sok embernek segített, hogy fel tudja dolgozni ezt a horrort. Mennyire maradandók? Ezek 20-30 perces minidrámák voltak, és sok olyan mű született, ami alapja lehet egy későbbi egész estés színdarabnak. Talán a maradandóságot onnan lehet lemérni, hogy egy új műfaj született, ami a színház és a film határán egyensúlyoz. És ennek máris megvan a hozadéka: a Shakespeare/37 sorozat, mely színház és film egyszerre és úgy is hat. Színpadon mennyi tud megjelenni és miként? Ezt nem látom át. Mi egy bemutatóval készülünk. Ez Garaczi László: Veszteg című műve. 

Az Oscar-díjas színésznő 89 éves volt.