A hajózási társaságok azzal a technológiával élnek vissza, amely lehetővé teszi, hogy a hajók kipufogógázából kiszűrjék a ként és azt folyékony formában a tengerbe eresszék.
A Nemzetközi Hajózási Szervezet (IMO) döntése értelmében a teherhajók és a kirándulóhajók 2020 januárja óta kénytelenek alacsonyabb szinten tartani a kipufogógázzal kibocsátott kén mennyiségét, a hajózási társaságok azonban ahelyett, hogy áttértek volna az alacsonyabb kéntartalmú üzemanyagok használatára, olcsóbb megoldásként beszerezték a kipufogógázból a ként kimosó berendezéseket.
Az International Council on Clean Transportation (ICCT) nonprofit kutatóhálózat egy új tanulmánya szerint a hajók évente 10 milliárd tonna kénnel szennyezett vizet bocsátanak a tengerbe a világon. A kutatók szerint a hajókra vonatkozó környezetvédelmi előírás fő kárvallottja Georgetown kikötője a Kajmán-szigeteken, ahol a mosóberendezések által a kikötőkbe kibocsátott összes szennyvíz 14,1 százaléka kerül a tengerbe, mind óceánjáró kirándulóhajókból. A harmadik és az ötödik legtöbb ilyen szennyvíz a Bahamákon lévő Freeportban és Nassauban kerül az óceánba, ezeket a grenadai St. George követi a hatodik helyen. Az amerikai kikötők közül a floridai Everglades (10.) és Miami (11.) a legszennyezettebb.
Ilyen módon a szennyezés nem oszlik szét a világ óceánjain, hanem néhány olyan térségre összpontosul, ahol már eddig is aggasztó volt a tengeri élővilág állapota – hívta fel a figyelmet az Ocean Conservancy környezetvédő szervezet.
Az ICCT tengerprogramjának vezetője, Bryan Comer szerint a kialakult helyzet annak következménye, hogy nem magát a szennyezést próbálták szabályozni a 2020 januárjában életbe léptetett jogszabályokkal, hanem csak egyes szennyezőanyagok kibocsátását.