klímavédelem;xtro realm művészcsoport;

- Ökoharcosok, ha kiállítanak

Az ACLIM! című tárlaton képző- és videóművészek fogtak össze, hogy műveikkel bizonyítsák: a klímaválság nem játék.

Hogy a klímaválság nem pusztán divatos hívószó, azt kellően bizonyítja a józsefvárosi A.P.A. Galériában rendezett öko-kiállítás, mely arra tesz kísérletet, hogy a képzelet erejével járja körül a témát. Már a tárlat címe is frappáns: „ACLIM! Klímaképzeleti Ügynökség”, melynek művészei nemcsak ihletforrásként tekintenek az ökológiai válságra, de aggódnak is miatta.

Az ACLIM!-ot megalapító xtro realm művészcsoport még 2017-ben jött létre Horváth Gideon, Süveges Rita és Zilahi Anna képzőművészek kezdeményezéseként. A három fiatal ekkor határozta el, hogy az ökológiai és klímaválság fenyegetését a művészet eszközeivel fogja megragadni.

A tárlat legfőbb előnye, hogy a témát sokoldalúan járja körül: a művészet mellett segítségül hívja a társadalom-, természet- és kultúratudományokat is. Remek példa erre az első teremben látható videóinterjú-sorozat, melyben az alkotók négy szakértőt, Dúll Andrea környezetpszichológust, Köves Alexandra ökológiai közgazdászt, Jordán Ferenc ökológiai hálózatkutatót és Szathmáry Eörs evolúcióbiológust kérdezik meg.

A második terem már a fantáziának enged teret: ebben a legkülönfélébb tárgyak, installációk és videók jelenítik meg a klímaválság témáját. Rögtön a tér közepén ezüstösen csillogó benzines kannák fogadnak minket, Süveges Rita Genezis című installációján a kőolaj tömegtermelése okozta szennyezés már az olajflakonokat is a hatalmába keríti. Ennek párdarabja Nagy Csilla nagyméretű textilmunkája, melyet szintén a kőolaj motívuma, pontosabban a szlovákiai kornyavölgyi olajforrás ihletett. Az alkotó ennek adatvizualizációját vitte vászonra, így jelenítve meg ironikusan és esztétikusan a környezetrombolást. Ugyancsak megkapó látvány Kaszás Tamás Ásványi rostokon című herbáriuma, melynek palatáblákra készült növényalakjai egyszerre utalnak a már betiltott, mérgező azbeszt fenyegetésére és a lágyszárúak törékeny voltára.

A növények mellett az állatvilág is szerepet kap a tárlaton. Ulbert Ádám Kunyhó a lótuszgyökérhez című tárgyegyüttese a szalamandrának állít emléket, a művész a dél-koreai tartózkodása alatt ugyanis a fajt sújtó gombafertőzést vizsgálta, amely annak hollandiai kihalásához vezetett, míg Horváth Gideon és Kiss Kata Dóra méhviaszból formázott bikafejei már a mágia erejével próbálják elűzni a klímaszorongást. Szintén állatokkal foglalkozik Cséfalvay András négy darab 3D animációja, mely egy-egy őskori lényt, például egy tollas dinoszauruszt mutat be, mely éppen repülni próbál, vagy az 521 millió éve élt trilobita nevű ízeltlábút. A videók különlegessége, hogy azokban a prehisztorikus lények meg is szólalnak, így azok kihalással fenyegetett helyzete akár párhuzamba állítható az emberiséget érintő jelen válságokkal is.

A tárlatot egy kórusmű zárja, mely a Balaton körüli ökológiai pusztításról, konkrétan a tihanyi visszhang fokozatos elhalkulásáról szól – a helyi építkezések és a turizmus növekedése ugyanis rossz hatással van a Csokonai Vitéz Mihály által is megörökített természeti kincsünkre. A tárlaton a Zilahi Anna által írt és Szári Laura által szerzett ökofeminista műben a Varsányi SzIrének kórusa egyszerre emeli fel hangját a természet és a nők felszabadításáért.

Infó:

ACLIM! Klímaképzeleti Ügynökség

Ateliers Pro Arts – A.P.A. Galéria

1085 Budapest, Horánszky u. 5.

Látogatható június 19-ig

csütörtöktől péntekig: 16.00 – 19.00

szombat: 14.00 – 18.00 

Virágzó napilapJapánban rendhagyó módon óvják a környezetet: az ország legnagyobb példányszámban értékesített újságja, a Mainichi Shimbunsha elolvasása után száz százalékban lebomlik, és megfelelő körülmények között akár elültethető. A lapok újrahasznosított papírból, vízből és apró virágokból vagy gyógynövény magok keverékéből állnak, így a napilap az elültetést követően kivirágzik.