Az MH17-es járat 10 ezer méter magasan, Kelet-Ukrajna fölött haladt, amikor 2014 július 17-én eltalálta egy orosz gyártmányú, Buk típusú légvédelmi rakéta. A mintegy 70 kilogrammos robbanófej a pilótafülke bal oldalától négy méterre robbant föl és azonnal megölte a három pilótát. A fülke leszakadt, majd a következő 60-90 másodpercben újabb darabok váltak le a gépről, amelynek törzse végül fejjel lefelé egy mezőre hullott. A Boeing 777-200ER 15 fős személyzete és 283 utasa, köztük 80 gyermek életét vesztette.
A holland vezetéssel zajló nemzetközi nyomozás aprólékos munkával és a térségben lehallgatott telefonbeszélgetéseket elemezve arra jutott, hogy a Kurszkban állomásozó 53. légvédelmi rakétadandár kötelékébe tartozó Buk-ot az orosz vezetés tudtával küldték a donyecki szakadárokhoz. Utóbbiak egy ukrán katonai szállítógéppel keverték össze az utasszállítót. Az eddigi eljárás három orosz és egy ukrán személy konkrét felelősségét állapította meg, bár a rakéta szállításával és üzemeltetésével kapcsolatban mintegy száz közreműködőt azonosítottak. A négy vádlott: a Sztrelkov nevet is használó Igor Girkin, az orosz biztonsági szolgálat, az FSZB volt ezredese, a „Donyecki Népköztársaság” honvédelmi minisztere; helyettese, az orosz katonai hírszerzéstől, a GRU-tól átigazolt Szergej Dubinszkij; a szintén volt GRU-s Oleg Pulatov, a donyeckiek felderítő szolgálatának helyettes parancsnoka; és az egyetlen ukrán állampolgár, a szeparatisták oldalára állt Leonyid Harcsenko harctéri parancsnok.

A tavaly március óta tartó előzetes meghallgatások után a bíróság a repülőgép egy holland katonai repülőtéren összeillesztett roncsait is megszemlélte, mielőtt megkezdte volna a tanúk meghallgatását, a 65 ezer oldalnyi dokumentum és több száz órányi hangfelvétel értékelését. A vádlottak nem jelentek meg a bíróságon, egyedül Pulatovot képviseli egy holland ügyvédi iroda.
Az áldozatok családtagjai vasárnap a hollandiai orosz nagykövetség előtt 298, a repülőgép alaprajzát mintázó sorokban kitett üres székkel hívták fel a figyelmet a perre. Oroszország azonban minden felelősséget elhárít és az évek során egyre változó – bár sorra megcáfolt – elméletekkel állt elő. Többek között azt állította, hogy az ukrán légierő gépe, illetve az ukrán hadsereg rakétája lőtte le az utasszállítót. A legostobább teória szerint az egész a nyugati titkosszolgálatok műve volt és a gépen már eleve halott emberek holttestei voltak.




