Előfizetés

Június 16-án lezárják a Lánchidat a forgalom elől

MTI-Népszava
Publikálás dátuma
2021.06.08. 17:58

Fotó: Erdős Dénes / Népszava
A közúti forgalomnak várhatóan 2022 decemberében adják vissza a hidat, de a kivitelezési munkák előreláthatóan 2023 augusztusában fejeződnek csak be.
Utolsó szakaszába ért a Lánchíd-felújítás előkészítése, június 16-án, szerda hajnali 4 órakor teljesen lezárják a hidat, illetve annak környezetét a gyalogos és közúti forgalom elől, így elkezdődhet a tényleges rekonstrukciós munka – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), hozzátéve: a hét elején újabb jelentős előkészítő munka kezdődött a Lánchídon és környezetében. Az építkezés kiszolgálására a pesti és a budai oldalon is egy-egy toronydarut használ majd a kivitelező A-Híd Zrt., a helyszínre érkező alapanyagokat, valamint hídelemeket ugyanis ezekkel mozgatja a felújítás során. "A pesti oldalon hétfőn és kedden felállították és összeszerelték a 12 tonna teherbírású toronydarut, amelynek horogmagassága 29,75 méter – vagyis ilyen magasra tud emelni –, a gémje pedig 45 méterre nyúlik ki. Az alvázas kialakítású darut központi vasbetonsúlyokkal rögzítették, ezek tömege 100 tonna" – olvasható a közleményben. A BKK kitért arra is, azért kellett cölöpözni a toronyadaru alapját, mert az előzetes felmérések szerint a talaj csak így bírja el a toronydaru terhelését. A híd június 16-i lezárásáig a közúti forgalom, így a 16-os és a 105-ös nappali, valamint a 916-os és a 990-es éjszakai autóbuszjáratok is zavartalanul közlekednek rajta, a Clark Ádám tér és a Széchenyi István tér között pedig – mindkét irányban – ingyenesen lehet utazni.
A közúti forgalomnak várhatóan 2022 decemberében adják vissza a hídpályát, a gyalogos járdák azonban a munkák 2023-as befejezéséig munkaterületek maradnak.

A kivitelezési munkák előreláthatóan 2023 augusztusában fejeződnek be, ezután kezdődhet a műszaki átadás-átvételi eljárás. – Cél, hogy a felújított Lánchidat Budapest a 150. születésnapjára átadják – olvasható a BKK közleményében. A Lánchíddal egyszerre újul meg ráadásul a pesti alsó rakpart és a Blaha Lujza tér, mindegyikhez lezárások társulnak, így jobb, ha a következő hetekben az autósok elkerülik a Belvárost.

Lezárják egy hónapra a Nyugati pályaudvart

MTI
Publikálás dátuma
2021.06.08. 17:31

Fotó: Balogh Zoltán / MTI/MTVA
Június 19-étől július 18-áig teljes egészében kizárják a vonatközlekedést felújítás miatt.
Felújítási és karbantartási munkák miatt zárva lesz a Nyugati pályaudvar június 19. és július 18. között. A felújításáról tartott keddi sajtótájékoztatón a kormányszóvivő arról beszélt, hogy a pályaudvaron évente 18 millió ember fordul meg, akik színvonalasabb szolgáltatást vehetnek igénybe a korszerűsítésnek köszönhetően. Szentkirályi Alexandra a gazdaság megerősítését, új munkahelyek teremtését, a közszolgálatások – ezen belül kiemelten a vasúti közlekedés – fejlesztését emelte ki a kormány idei céljai közül, jelezve, hogy a vasúti közlekedés fejlesztéseként folyamatosan korszerűsítik a pályákat, felújítják és utasbaráttá teszik a pályaudvarokat, állomásokat.
Szentkirályi Alexandra kiemelte, a vasútfelújítás a környezet védelmét is jelenti, hiszen a vasúti közlekedés az egyik legkörnyezetbarátabb közlekedési mód. Kitért arra, hogy 2021 eleje óta a vonatjegyeken feltüntetik a szén-dioxid-kibocsátás megtakarítást.
– Aki autó helyett a vonatot választja, az 1 kilométeren 131 gramm szén-dioxid-kibocsátást tud megtakarítani

– fogalmazott a kormányszóvivő.

Kifejtette, hogy a gazdaság újraindításában, új munkahelyek létrejöttében fontos szerepe van a belföldi turizmusnak. Az oltásoknak köszönhetően újra lehet indítani a gazdaságot, a turizmust. A MÁV-Volán csoport és a hajózási társaságok az elmúlt években jelentős fejlesztéseket hajtottak végre, hogy minél könyezetbarátabb közlekedési alternatívát adjanak a turisztikai úticélpontok eléréséhez. Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti és stratégiai államtitkára (ITM) is a vasút környezetbarát jellegére hívta fel a figyelmet. Mint mondta, a vonattal utazók átlagosan 71 százalékkal kevesebb káros anyaggal terhelik a környezetet, mint az autóval közlekedők. Az államtitkár szólt arról, hogy a Nyugati pályaudvar lezárása átmenetileg okozhat kényelmetlenséget az utasoknak, de szerinte mindez megéri, látva a terveket, a munkálatok előrehaladtát, valamint a közép- és hosszú távú eredményt.
Schanda Tamás felidézte, hogy a Nyugati pályaudvar renoválásának munkálatai egy éve elkezdődtek. Egyebek között kicserélik 2200 négyzetméteren az üveg függönyfalat, a világítást, a teljes csapadékvíz-elvezető rendszert. A projekt során 13 váltó- és 1 vágányátszelés cseréjét végzik el. Mintegy 3300 méteren építenek földmunkagépekkel vágányokat, több mint 16 ezer négyzetméteren új aszfaltot tesznek le. Korszerűsítik a vágányok végén az utastájékoztató táblákat. Az ITM államtitkára az utasok türelmét, megértését kérte a felújítás időszakában, és kijelentette, a vasutasok mindent megtesznek, hogy minél zavartalanabbul lehessen közlekedni.
Juhász Roland, a Miniszterelnöki Kormányiroda állami vagyongazdálkodásért felelős államtitkára elmondta, a kormány deklarált célja, hogy a vasúti közlekedés legyen a közösségi közlekedés gerince.

A kormány 2021-ben 20 milliárd forinttal támogatja a MÁV versenyképes vasút programját. Az állami tulajdonos alapvető elvárása a vállalatokkal szemben a hatékony működés, ebben nagy lépés, hogy a közösségi közlekedés egységes irányítása érdekében létrejött MÁV-Volán csoport. Az integrációval az ország legnagyobb közösségi közlekedési szolgáltatója, munkáltatója alakult meg. Homolya Róbert, a MÁV-Volán csoport elnök-vezérigazgatója elmondta, a Nyugati pályaudvar tavaly megkezdődött felújításában az utas- és vágánycsarnok készültsége 95 százalékos.
A projekt kritikus szakaszhoz érkezett azzal, hogy június 19-étől július 18-áig teljes egészében kizárják a vonatközlekedést a felújítás, karbantartás miatt.

– A vonatközlekedés változásáról az utasok tájékoztatására kiemelt figyelmet fordítanak, például a Nyugatiban 40 nagyméretű információs táblát és 200 lábon álló táblát helyeztek ki, diákok is segítik a tájékoztatást – mondta Homolya Róbert. Példaként említette, hogy a Nyugati pályaudvar lezárása miatt az esztergomi vonalakról Rákosrendezőre, a veresegyházi vonalon az újpesti állomásra, a debreceni IC-k Zuglóba, a szegedi IC-k Kelenföldre, a lajosmizsei szakaszról Kőbánya-Kispestre érkeznek és indulnak a vonatok. Hozzátette, a Budapesti Közlekedési Központtal együttműködve alakították ki az átadó pontokat, és arra törekedtek, hogy ezek kötött pálya mentén legyenek, mert autóbuszos vonatpótlást nem bírna el a főváros buszsávja.

Orbán a kínai érdekek trójai falova

Halmai Katalin (Brüsszel)
Publikálás dátuma
2021.06.08. 16:17

Fotó: AFP
Ara-Kovács Attila, a Demokratikus Koalíció európai parlamenti képviselője szerint az európai érdekek ellen dolgozó kormányokat el kell szigetelni.
Teljességgel tűrhetetlen és súlyos biztonsági kockázatot jelent, hogy egy NATO és EU tagállam kormánya nyílt katonai együttműködésre lép Kínával - írta Ara-Kovács Attila, a Demokratikus Koalíció európai parlamenti képviselője Orbán Viktor politikájáról az uniós képviselő-testület Külügyi Bizottságának, valamint Biztonság- és Védelempolitikai Albizottságának írott levelében. Ebben beszámol a kínai védelmi miniszter közelmúltban tett magyarországi látogatásáról, amelyen a két ország katonai együttműködésének elmélyítéséről állapodtak meg.   
Ara-Kovács szerint sokan élnek a gyanúperrel, hogy a magyar és a kínai titkosszolgálatok is kooperálnak egymással.

Írásában megemlíti a Fudan Egyetem kampuszának létrehozásáról szóló megállapodást és egy másik "ésszerűtlen" projekt, a Budapest-Belgrád vasútvonal tervezett megvalósítását. "Az EU-ban az Orbán-kormány úgy viselkedik, mint a kínai érdekek trójai falova" - állítja a DK-s politikus, hozzátéve, hogy az európai érdekek ellen dolgozó kormányokat el kell szigetelni.