Kényes helyzetbe navigálhatja magát a főváros közlekedési cége nem sokkal a választások előtt. Közel egy éves hezitálás után most jutottak el oda, hogy közbeszerzési eljáráson keressenek takarító cégeket. Igaz, nem is halogathatták tovább: az előző – igen kalandos történetű – szerződés tavaly lejárt, azóta az abban szereplő opcionális lehetőséget koptatják. Könnyen lehet azonban, hogy az új tenderen egy NER-közeli cég lesz a befutó.
A jelenlegi szerződést 2017 márciusában írták alá három céggel. A PQS International Kft. már 2008 óta szerződéses partnere a BKV-nak, igaz azóta tulajdonost és nevet váltott, jelenleg Prizma FM Services Kft.-ként működik. (A Prizma-cégcsoport közben a közétkeztetési piac felé is kinyújtotta a csápjait, több fővárosi fideszes kerületnek is ők főznek). A két másik társaság a BBM Budaber Zrt., és a DIG Hungary, utóbbi tulajdonosi körében cégáttéten keresztül korábban Tombor András is megfordult, aki a miniszterelnöki tanácsadó, Habony Árpád baráti körébe tartozik. A BKV eddig 10 milliárd fölötti összeget fizetett a cégek által nyújtott szolgáltatásért. Ám az eredmény nem igazán győzte meg az ellenzéki városvezetés által megbízott új igazgatóság néhány tagját.
A BKV 2019 őszén – még a választások előtt – tárgyalásos eljárást indított, amit azonban sok kritika ért a versenyszűkítő pályázati feltételek miatt, így aztán az év novemberében eredménytelennek nyilvánították. Tavaly májusban újra nekifutottak, de ekkor meg a cég igazgatósága dobta vissza az erről szóló előterjesztést. A testület tagjai egyrészt felvetették, hogy a BKV saját maga is elvégezhetné a munkát, hátha olcsóbban kijönnének, másrészt egyetlen nagy értékű tender helyett több kisebb kiírását kérték, azt remélve, hogy így nagyobb lesz a verseny. Ám a cég menedzsmentje szerint a házon belül drága lenne a takarítás, a tender három részre bontását viszont elfogadták. Az igazgatóság a legutóbbi ülésén tárgyalta az új kiírás feltételeit: a döntés értelmében a szóba jövő három takarító céget tárgyalásos eljáráson választják ki.
A Népszava információi szerint három közbeszerzési eljárást indítanak, külön ajánlatot kérnek az autóbusz, a villamos és a metróüzemág telephelyeinek, a járműveinek, valamint az állomások, irodaházak és egyéb létesítmények takarítására. A szerződés időtartama 24 hónap, de további 24 hónappal meghosszabbítható. A korábbi pályázati kiírásokból kiindulva ez a busz üzletág esetében 1200, a villamosoknál valamivel több mint 600, a metrónál 280 járművet, illetve összesen 250 ezer négyzetméternyi telephelyet érint. Erre jön rá az irodaházak és az utasforgalmi területek 800 ezer négyzetméternyi takarítandó felülete. A fő bírálati szempont aligha meglepően az ár lesz. Az előzetes várakozás szerint a becsült ár 12 milliárd fölötti lesz.
Bár a konc óriásinak nem mondható, azért szép nagy: vonzó lehet a piacon mozgó nagyhalaknak is. Sőt éppen őket célozza meg a BKV. A három tenderen ugyanis külön-külön is elég magasra tették a bejutási lécet. A jelentkezőktől az előző három évből 800 milliótól 1,5 milliárdig terjedő árbevételt várnak el takarítási szolgáltatásból. Arra a felvetésre, miszerint ez szűkítheti a versenyt, azt a választ adta a cégvezetés, hogy ezzel szeretnék kiszűrni a komolytalan vállalkozókat. „Nincs szükség arra, hogy játékcégek jelentkezzenek, amelyek azután nem tudnak megbirkózni a feladattal” – mondta a menedzsment egyik tagja az igazgatósági ülésen.