A két új atomerőművi blokk 2029-ben és 2030-ban kezdheti meg kereskedelmi üzemét Pakson – mondta a paksi atomerőmű bővítéséért felelős tárca nélküli miniszter pénteken Szekszárdon.
Süli János a Tolna Megyei Közgyűlés ülésén hozzátette: a kereskedelmi üzemet egy 6-8 hónapos tesztüzem előzi majd meg. Emlékeztetett: a Paks II Atomerőmű Zrt. 2020. június 30-án adta be a létesítési engedélykérelmet az Országos Atomenergia Hivatalnak, amelynek 12 plusz 3 hónapja van a kérelem elbírálására, ezért várhatóan 2021. szeptember végén kapják meg a létesítési engedélyt.
Tájékoztatása szerint a teljes erőmű épülete alatt megerősítik, homogénné teszik a talajt. A 22 méter mély munkagödröt úgy kell elkészíteni, hogy vízteleníteni lehessen, és ennek ne legyen hatása a meglévő blokkok biztonságos üzemeltetésére. Előírták – folytatta –, hogy tesztmunkagödröt készítenek, és egy résfaltesztet is elvégeznek, elősegítve a víztelenítés megoldását. Ismertetése szerint 26 felvonulási épületre van már engedély, több mint 100 műtárgy készül, köztük 80 épület, üzemek, irodák. Az első épületek állnak, és elkészült a felvonulási terület energiaellátását biztosító hálózat is.
Süli János hangsúlyozta, hogy a Paks II. pénzügyi eredeti és módosított szerződése is nyilvános. A szerződés értéke 12,5 milliárd euró, amelyből 2,5 milliárd a magyar finanszírozás, tízmilliárd orosz rendelkezésre állási hitel.
Kiemelte: a magyar állam eddig minden kifizetést előtörlesztett, miután a szerződés erre költségmentesen lehetőséget ad.
Megjegyezte, hogy az Európai Bizottság vizsgálata idején 7,35 százalékos profittal számoltak az új blokkok teljes élettartamára, a szén-dioxid-kvóta ár emelkedésének köszönhetően azonban folyamatosan javul az atomenergia versenyképessége.
– Kitért arra, hogy a gazdasági bővüléssel párhuzamosan nő Magyarország villamosenergia igénye. A nyári csúcsidejű napi fogyasztásban a legmagasabb érték a minap 6870 megawatt volt, ami közelít a téli csúcsidejű, 7119 megawattos fogyasztáshoz – fűzte hozzá.
A miniszter beszélt arról, hogy Magyarország újraiparosítása folyamatban van, a Dunaújváros melletti akkumulátorgyártásnak, a debreceni és gödi ipari fejlesztéseknek is rendkívül jelentős a plusz villamosenergia-igénye.
– A két új paksi atomerőművi blokk nélkül hosszú távon nem biztosítható hazánk olcsó és klímabarát áramellátása – szögezte le.
Süli János beszámolt arról is, hogy zajlik a Paks vonzáskörzetében lévő utak felújítása, ez érinti mind Tolna, mind Bács-Kiskun megyét. Idén 32 milliárd forint áll rendelkezésre az atomerőművet határoló települések útfelújításaira. Két éven belül Tolna megye útszakaszainak 60 százaléka, 330 kilométer út újul meg, és 2024. májusra ígérik a kalocsai Duna-híd elkészülését.