Mundruczó Kornél;

- Auschwitz, Budapest, Berlin

Reményt kínál Mundruczó Kornél új filmje, az Evolúció, melyet a cannes-i világpremieren vastapssal fogadtak.

Generációkon átívelő traumák drámája Mundruczó Kornél legújabb egészestés filmje, amelynek vasárnap este volt a világpremierje a Cannes-i filmfesztiválon. A mű Mundruczó és Wéber Kata, 2019-ben Németország legfontosabb összművészeti fesztiválján, Ruhrtriennálén bemutatott színházi produkciójának mozgóképes továbbgondolása. A színházból filmre metodika immár meghatározó az alkotópáros életében és életművében, így az Evolúció mögött hasonló ars poetica húzódik meg, mint a The Pieces of a Woman esetében, amely – ahogy Thierry Frémaux, a fesztivál művészeti igazgatója felvezetőjében mondta – az egekbe röpítette a magyar filmest.

Nyomokban már a The Pieces of a Woman esetében jelen volt a tematika, amely uralja az Evolúció minden képsorát. Míg előbbiben csak kvázi háttérinformációként szolgált a kelet-európaiság és a zsidó származás az ábrázolt családi vitákban, utóbbi olyan, mintha ennek a filmnek az előzménye, mélykutatása lenne. Az Evolúció három markáns szegmensre osztható, a színházi alap felvonásaihoz igazodva.

Az első, Éva alcímű rész az auschwitzi koncentrációs táborban játszódik, egészen pontosan egy gázkamrában, amikor a háború végén lengyel takarítók próbálják a bűnt lemosni a padlóról, a falakról. Azonban a résekből, lefolyókból, falon és a plafonon lévő csövekből egyre több hajat húznak elő. Igencsak stilizált a szekvencia, hiszen a halál és a pusztulás bizonyítékai irreálisan nagy mennyiségben bukkannak elő, a bűn súlyosságának megfelelően exponenciálisan egyre inkább ellepve a környezetet. A rengeteg haj fojtogató erővel bíró metafora, mindenhol ott van és nem lehet eltüntetni. Ebben az alkotásban azonban a csodával, mint jelenséggel is számolunk kell: az egyik lefolyót feltörve egy életben maradt leánygyermek kerül elő, aki túlélte a koncentrációs tábor borzalmait. A rendező igyekezett mindent egy snittben megmutatni azzal a vizuális virtualitással, amelyet a Pieces-ben már láthattunk: amikor az orosz katonák elviszik a koncentrációs táborból Évát, a nyomasztó, kamrában alkalmazott, sűrített képi világ fokozatosan kinyílik, ahogy a kamera emelkedik a magasba, ezzel új perspektívát nyitva a történetben.

A második szegmensben, amely egy budapesti belvárosi lakásban játszódik, Léna (Láng Annamária) érkezik, hogy elkísérje édesanyját, Évát egy díjkiosztóra, illetve, hogy elkérje tőle az anyakönyvi kivonatát, hogy bizonyíthassa a zsidóságát. Berlinben él a fiával, Jonas-szal, a beiskolázás a költségek miatt csak úgy sikerülhet, ha a zsidó hitközség is segít. Most és itt egyetlenegyszer fogadják el a pénzt azért, mert zsidók – Éva hallani sem akar róla. Léna viszont úgy érzi, kell, hogy legyen valami értelme annak, hogy neki sem lehetett gyerekkora: anyja traumái miatt nem élt, csak túlélt. A csodára pedig a jelenben is szükség van – színészileg nyilván ez a rész a legimpozánsabb, Monori Lili jelenléte és játéka félelmetes erejű, minden bizonnyal ez sokat segít abban, hogy az is tudja érteni és élvezni a művet, aki nem ismeri a mai magyar rögvalóságot.

A mű harmadik felvonása új hangvételt kínál a Mundruczó univerzumban – ez ugyanis már a harmadik generáció krónikája, Jonas-é, aki Berlinben él anyjával. Az életműben eddig megszokott volt, hogy a hősök áldozatokká manifesztálódnak, de itt a nagy fordulat, hogy most reményt projektál az alkotói oldal. Lehet, hogy ebben az örült világban most éppen erre van szükség.

Egy XVII. századi különös szerelem, egy tehén hétköznapjai és Anna Frank képzeletbeli barátjának története is a hatalom és ember kapcsolatával szembesít.