Az első fél évben 1,775 milliárd liter benzin és gázolaj fogyott a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagjainak töltőállomásain - derül ki a nagy hazai kútláncokat tömörítő szervezet szerdai közléséből. Ez 4,2 százalékos emelkedés a tavalyi év hasonló időszakához képest. Igaz, a tavalyi "bázis" igen alacsony, hisz 2020 első fél évi, brutális, 9,3 százalékos visszaesést mutató adata elsőként jelezte a koronavírus hatását. Az összmennyiség a mostani emelkedéssel sem éri el a 2019-es csúcsértéket: az körülbelül a 2018-as szintet hozta.
Gázolajból 1116 millió liter fogyott az első fél év során a MÁSZ-láncok kútjain. Ez 5,8 százalékos emelkedés és szintén csak a három évvel ezelőtti mértéket haladja meg valamivel. Benzinből 659 millió litert vásároltak, ami csak 1,7 százalékos bővülés. Tekintettel arra, hogy szakértők szerint a gázolaj iránti kereslet elsősorban a gazdaság, a benzinforgalom pedig a lakosság anyagi helyzetének alakulására utal, a magánautósok láthatólag ismét nehezebben találják meg a slusszkulcsot, mint a céges sofőrök. Az, hogy a rekordszintű tarifák miatti, borús közhangulat közpette is nőtt a forgalom, ismét megerősíti azt a - népszerűtlensége ellenére számtalanszor bizonyított - tételt, hogy az üzemanyag iránti igényeket az árnál sokkal inkább a vevők anyagi helyzete befolyásolja.
Az első hat hónap során némiképp váratlanul nagy, 28,3 százalékos mértékben lőtt ki a prémiumgázolaj forgalma, amiből így 145 millió liter fogyott. Ebből következően a normál dízel iránti igények jóval kisebb, 3,1 százalékos mértékben nőttek. A 149 millió liter prémiumbenzin forgalombővülése a tavaly ugyanekkori, közel háromszáz százalékról jócskán, 5,5 százalékra esett. Ez végérvényesen bizonyítja azt a feltevést, hogy tavaly a megemelt bioarányú 95-ös feldolgozására kevéssé alkalmas, jórészt régebbi autómárkák tulajdonosai áttértek a drágább, de változatlan etanoltartalmú, csúcsminőségű prémiumbenzinekre. Ezzel együtt folytatódik a 95-ös benzin "mélyrepülése". Az E10-nek is nevezett, megemelt bioarányú termékből 510 millió liter fogyott, ami csak 0,6 százalékos emelkedés.
A második negyedév önmagában, a várakozásoknak megfelelően, jóval nagyobb ugrást mutat: számításunk szerint a 364 millió literes benzin- és az 595 millió literes, második negyedévi gázolajforgalom egyaránt 17,8 százalékkal magasabb 2020 második negyedévi, a Covid-válság miatti mélypontjánál. Az első és a második negyedév között 23,4, illetve 14,2 százalékos ugrás mutatkozik, miközben ugyanez a (naptárhatást is tükröző) adat 2020-ban még 8,8, illetve 8,3 százalékos esést mutatott.
Szakértők a MÁSZ-számokból elsősorban azt a következtetést vonják le, hogy ha lassan is, illetve elsősorban a céges vevők körében, de az üzemanyagfogyasztás a tavalyi koronavírus-sokk után kezd magára találni.