Egy kiállításmegnyitót sem bírt ki Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter, hogy oda ne szúrjon a Karácsony Gergelyéknek. „Nem létezhet modern szolgáltató állam jól szervezett közösségi közlekedés nélkül, ehhez pedig 21. századi megoldásokra van szükség. De nem feltétlenül az autós közlekedés "megfojtása"a legjobb út, ahogy a főváros jelenlegi vezetése teszi” – jelentette ki a kormánypárti politikus, aki köszöntőjében idézett még Széchenyi István naplójából is, amelyben szerinte egyszerre van benne a rácsodálkozás a jelenre és a bizonytalanság a jövővel kapcsolatban. A Közlekedési Múzeum új időszakos kiállítása képes megmutatni ezeket a távlatokat, illetve a „magyarság múltjának ezen ipartörténeti szeletét” - tette hozzá.
Az egykoron 2000-3000 embernek munkát adó Északi Járműjavító egykori Diesel csarnokának hasznosításával megépülő új múzeum nem csupán a rozsdamezős helyszín, hanem a gyűjtemény érdekes módszerekkel történő gyarapítása miatt kétszeresen is értékmentő vállalkozás – mutatott rá a kancelláriaminiszter. Aki Churchill szavaival élve azt is mondta, hogy ez a kiállítás a „kezdet vége, már itt vannak a partra szállás új helyszínén”, ahol a Közlekedési Múzeum gyűjteménye a városligeti zsúfoltság után méltó otthonra talál. A gyűjtemény fejlesztésére egyébként 6,6 milliárdot kapott a múzeum.
Utoljára tekinthető meg jelen állapotában a páratlan építészeti értéket képviselő, 1962 és 2009 között a járműgyártás fellegvárának számító gyár ma műemléki védettség alatt álló épülete, hiszen a múzeumi funkció ellátásához jelentősen át kell majd építeni.
A kormány 2017 végén döntött arról, hogy az új múzeumot a Városliget helyett a Kőbányai út menti elhagyatott ipartelepen építi fel, ahol addigra az Opera is megkezdte az Eiffel csarnok átalakítását próbateremmé. Akkor Vitézy Dávid, a múzeum főigazgatója azt mondta lapunknak, hogy ez a múzeum és Budapest szempontjából is jó döntés volt, hiszen a múzeum megkaphatja a megfelelő méretű kiállítótereket, ráadásul egy volt vasút csarnoknál kevés autentikusabb helyszín lehet egy közlekedési múzeum számára, a város pedig egy újjászületett rozsdaövezettel gazdagodhat. De nem csupán az épület újul meg, hanem a körötte lévő park is, ezenfelül új vasúti megálló is épül, amely nem csupán a kiállításokra érkezőket szolgálja ki, hanem új átszállási lehetőséget kínál a vonalon ingázóknak is.
A tervezés egyébként már megindult, a nemzetközi építészeti pályázatot megnyerő New York-i székhelyű Diller Scofidio + Renfro építészirodát Noll Tamás építész csapata segíti, biztosítva a magyar valósághoz és jogszabályi keretekhez való illeszkedést. Bár már a kezdeti vállalási ár – 5,7 milliárd forint - is jócskán túlszaladt az előzetesen becsült összegen, azt tavaly nyáron 7,87 milliárd forintra emelték.
Az építési engedélyezési eljárás idén novemberben megkezdődhet, míg maga az engedély 2022 végére lehet meg, ezt követően írható ki a kivitelezői tender. Így a projekt megvalósításáról, az ehhez szükséges támogatás biztosításáról már a 2022-es parlamenti választások után felálló új kormánynak kell döntenie. Ezután kezdődhet a várhatóan évekig tartó építkezés.
A ma megnyílt nagyszabású, 2000 négyzetmétert elfoglaló kiállítás október végéig várja a látogatókat számos kísérőprogrammal együtt. Mint Vitézy Dávid, a múzeum főigazgatója kiemelte: az időszaki kiállítás egyszerre állít emléket az épületnek, az itt dolgozóknak és azoknak a járműveknek, amelyek itt készültek. De külön teremben foglalkoznak a Törekvés Művelődési Házzal, ahol egykoron az Illés együttes próbált, valamint a MÁV lakótelepek sorsával is. A frissítőre vágyókat pedig a csarnok mögött a Városligetből idecsábított Kertem vendéglátóipari egység várja.