Az öt éve működő csapat tagjainak jelentős része jazzmuzsikus. Fúvósokra épülő hangzásvilágukat leginkább experimentális jazz-rocknak vagy indie rock-nak lehetne nevezni. „Számtalan stílus és műfaj hatással van rám – néha olyanok is, amelyek egymástól rendkívül távol helyezkednek el. Próbálok egészséges egyensúlyt találni a fúziómban, de leginkább saját hangzásra, saját műfajra törekszem” – mondja Varga Dániel. A kategorizálásnak egyébként sincs sok értelme, hiszen naponta ezrével jelennek meg új, nehezen besorolható zenék a piacon.
A Book of Navi szerzői lemez – Varga Dániel zenei vízióit, ambícióit és ízlését tükrözi, ami nem jelenti azt, hogy a többiek csupán epizodisták lennének. Az albumon nyolc számot Dániel írt és legnagyobb részét ő is hangszerelte; osztrák harsonás kollégája (ld. keretes írásunkat) pedig három hangszereléssel és egy saját számmal járult hozzá a lemezhez. Fontos célkitűzés volt, hogy a nagy létszám ellenére eltávolodjanak a big bandekre jellemző hangzástól, ritmikától. Előtérbe került viszont a „hangtervezés” (sound design), amit leginkább a fúvós felvételek utólagos „manipulásával” értek el. A jazz műfajától eltérően nincsenek hosszabb hangszerszólók, a kollektív zenekari hangzás dominál.
A Book of Navi cím magyarra fordítva „a próféta könyvét” jelenti. Teológusok szerint – a közhiedelemmel ellentétben – a prófétálás nem feltétlenül a jövő megmondása, hanem intenzív szellemi ösztönzésre elmondott, szenvedélyesen kiáradó beszéd, esetleg ének vagy tánc. „Így pontosabb a cím, mint ha Book of Prophet lenne – ezzel már teljes mértékben tudok azonosulni. Amikor zenélek, komponálok vagy hangszerelek, mindig ezt a kitörő, extatikus szellemi élményt keresem, majd pedig igyekszem megosztani másokkal is” – magyarázza Dani.
A dalszövegekben is fontos a spirituális tartalom: olyan tapasztalatok, érzések és gondolatok megéneklése, amit a szaxofonos-zeneszerző az elmúlt 29 évben hitével kapcsolatban megélt. A digitális csatornákon is elérhető Book of Navi úgynevezett koncepcióalbum – a lemezre került tíz szerzemény külön-külön is megállja a helyét, de a teljes kép csak a 60 perc végighallgatásával rajzolódik ki.
A keszthelyi születésű Varga Dániel érettségi után teológiát tanult, majd Kollmann Gábor és Elek István szaxofon-növendéke lett a Bartók konziban. A Kunstuniversität Graz jazztanszakán folytatta tanulmányait, ahol a szaxofon alapképzés mellett intenzíven tanult zeneszerzést és hangszerelést is. 2019-ben, Izraelben bekerült a Michael Breckerről elnevezett nemzetközi szaxofonverseny fináléjába, s egy ideje a Fekete-Kovács Kornél vezette Modern Art Orchestrával is szoros munkakapcsolatban áll.