klímavédelem;üzemanyagár;levegőszennyezés;

2021-08-14 06:14:27

Olcsó benzinnel a klímáért?

Arató Gergely, a Demokratikus Koalíció frakcióvezető-helyettese és képviselőjelöltje nemrég sajtótájékoztatót tartott a párt „zöld programjának” egy lényeges eleméről. Közölte, a Demokratikus Koalíció (DK) követeli: a kormány csökkentse az üzemanyagok jövedéki adóját. Más szóval, a DK olcsó üzemanyaggal kívánja elősegíteni, hogy Magyarországon megálljon a közlekedésben az üvegházhatású gázkibocsátás növekedése… Történt mindez pár héttel azután, hogy az Európai Bizottság bejelentette, a közúti közlekedésben széndioxid-kibocsátási kvóta bevezetésével javasolja emelni az üzemanyagok árát annak érdekében, hogy az emberek kevesebbet autózzanak, ezáltal csökkentve a közlekedési széndioxid-kibocsátást.

A Levegő Munkacsoport már számos javaslatot tett a közlekedési kibocsátás csökkentésére. Álláspontja szerint az üzemanyagokat terhelő adók növelése, illetve a széndioxid-kvóta sem a legjobb eszköz erre, más intézkedésekre van szükség. Az egyoldalú csökkentés viszont biztosan a fogyasztás növekedését, a klímakatasztrófa közelebb hozását eredményezi. Abban a reményben, hogy a DK-nak még van ideje és szándéka a zöld programja finomítására, a figyelmükbe – és egyúttal a többi párt figyelmébe is – ajánlok néhány olyan intézkedést, amely nem növeli, hanem érdemben csökkenti a közlekedési eredetű levegőszennyezést.

Kezdjük mindjárt azzal, amitől biztosan nem történik meg, hogy „családok kerülnek katasztrofális helyzetbe”. Ez pedig a cégautózás támogatásának a megszüntetése. Évek óta az eladott új autók jelentős részét (2021 első felében a 70 százalékukat!) cégek veszik meg, de ezeknek az autóknak a jó része ugyanúgy emberek mindennapjait szolgálja, mint a magánemberek által megvásároltak. Azzal a különbséggel, hogy míg a magánember az adózott jövedelméből veszi az autót és a benzint, a cégautót és hozzá az üzemanyagot a cég vásárolja, tehát a kedvező adózási szabályozás révén az, aki reggelenként céges autóval viszi iskolába a gyermekét vagy utazik a francia Riviérára, adómentes jövedelemhez jut. Összességében évente százmilliárd forint nagyságrendűre tehető ez az ajándék, ami a legnagyobbak között van az Európai Unióban.

Folytassuk azzal, hogy a nagyobb településekre autóval bejárók többnyire egyedül ülnek járművükben, holott az egy helyről indulók akár össze is ülhetnének. Ha három ember három autó helyett csak eggyel utazik, már sokkal nagyobb megtakarítást érnek el, mint amit a jövedéki adó csökkentésével kapnának. A városokban – például Budapesten – fölléphetnének a DK által delegált városvezetők a telekocsizás propagálása, támogatása mellett, ahogy az történik például Franciaországban.

Ha már a városnál tartunk, ott van a városi útdíj is, amit már régen be kellett volna vezetni Budapesten a forgalom csökkentése érdekében. Bár a városi útdíj közvetlenül növelheti az autóval utazók terheit, azonban ha figyelembe vesszük a kevesebb dugónak és az egészségesebb környezetnek köszönhető megtakarításokat, akkor a lakosság túlnyomó többsége jól jár a bevezetésével. Továbbá, ha ez a teher összemérhető a tömegközlekedési szolgáltatáséval, vagyis a viszonylag keveset – napi 10-20 kilométert utazó – egy év alatt csak annyit fizet, mint ha bérletet váltott volna, akkor az nem mondható

elviselhetetlennek.

Ilyenek olvastán szokott fölmerülni ellenérvként, hogy sokan – például a mosógépszerelők – autóval utaznak egyik klienstől a másikhoz, és miből fogják kifizetni az útdíjat? Ma már csak a kiszállási díja egy szerelőnek 5000 forint (a szerelési díjról nem is beszélve), ha ehhez még hozzáadódik az útdíj 200-300 forintja, azt észre sem fogja venni senki. Ha az elromlott mosógépek gazdáit akarjuk támogatni abban, hogy szerelőt hívjanak, ahelyett, hogy újat vennének, akkor célzott eszközt kell erre találni. Például a szerelés áfájának csökkentését. (Ez akár a zöld program egyik eleme is lehet, hiszen a háztartási eszközök élettartamának megnövelése igazi környezetvédő cselekedet.)

Az üzemanyagok adójának csökkentése nemcsak éghajlatvédelmi, környezetvédelmi szempontból káros, hanem szembe megy a DK programjának szociális fejezetében leírtakkal is. Az alacsonyabb adók ugyanis sokkal inkább kedveznek a gazdagoknak, akik jóval több üzemanyagot használnak, mint a szegények (a lakosság leggazdagabb 20 százaléka 13-szor annyit költ autózásra, mint a legszegényebb 20 százaléka).

Sajnálatos, hogy 2021-ben, a klímaváltozás által előidézett, sok ember idő előtti halálához vezető több hetes hőhullám idején egy politikai párt képes előállni egy klímagyilkos követeléssel.