baleset;autóbuszbaleset;

- Egynapos csobbanás: a nyaralás illúziója

Az egynapos, „lebutított” utakat már régen be kellett volna tiltani – mondta a Népszavának Molnár Attila, a 2017-es év legjobb idegenvezetője.

Ha figyelembe vesszük a szakmai elvárásokat, az ilyen egynapos, „lebutított” utakat már régen be kellett volna tiltani – mondta a Népszavának Molnár Attila, akit 2017-ben az ország legjobb idegenvezetőjének választottak. Szerinte sem az utasoknak, sem a sofőröknek nem jó egy ilyen program: két éjszaka utaznak a buszon, hogy néhány órát a tengerparton töltsenek, annak az illúziójával, mintha valóban egy mediterrán nyaraláson vettek volna részt.

– Szögezzük le, ez nagyon messze van egy ilyen élménytől – tette hozzá. Jellemzően nem a rutinos közönség fizet be ilyen utakra, nagymama viszi el például az unokáját, hogy aztán az az iskolában elmesélhesse: látta a tengert. Ezeket a csoportokat jellemzően nem idegenvezető, hanem csoportkísérő kalauzolja, aki a zömében éjszakai utazás miatt a társasutakon megszokottakhoz képest töredék információkat tud csak közölni. És gyakran feleslegesen beszél, hiszen a sötétben mindenki bóbiskol, nyeklik-nyaklik, mint a colostok. Egy ilyen „csobbanásról” jóval fáradtabban térnek vissza a résztvevők, mintha el sem utaztak volna.

Molnár Attila szerint az utazási irodák részben a fogyasztói igények miatt ragaszkodnak ezekhez a programokhoz, de arról sem szabad elfeledkezni, hogy ezek a „pizsamás utak” profitorientáltak és hasznot termelnek. A balesetet szenvedett csoport tagjai például 19000 forintos részvételi költséget fizettek be, plusz ezer forint turistabuszok után fizetendő díjat, de a baleset, betegség- és poggyászbiztosításokat az utasoknak már maguknak kellett rendezniük.

– Manapság nem teszik kötelezővé az utasoknak, hogy korrekt utasbiztosítással rendelkezzenek. Vélhetően ennél az útnál is lesznek problémák abból, hogy ki volt elég előrelátó, és ki volt az, aki nem törődött ezzel a rizikófaktorral – mondta. Hozzátette: e részvételi díj két és félszereséért már egy háromnapos, valóban sokrétű lengyel vagy szlovéniai körutazást el lehet csípni, ahol nem útközben a buszon, hanem minőségi pihenőidőt töltve, szállodában alszanak a vendégek, a gépkocsivezetők és az idegenvezetőnek köszönhetően kiemelt kulturális élményt is kapnak.

Ráadásul a célország sem örül az efféle egy napos csobbanós programoknak, hiszen az utasok még az ásványvizet is viszik magukkal, éttermekben jellemzően nem költenek, így ha leparkol egy ilyen turistabusz, a helyiek eleve ellenérzéssel fogadják a strandot elözönlő, de a vendéglátásért már nem fizető „turistákat”.   

Durrdefekt okozhatta a tragédiátA Blikk és Bors értesülései szerint a vasárnap hajnalban balesetet szenvedett turistabusz felett egy durrdefekt miatt veszíthette el az uralmát a sofőr. A Telexszel az utazást szervező Rolitúra azt közölte, hogy a 2013-as évjáratú Mercedes kifogástalan állapotban volt, idén márciusban vett részt műszaki vizsgálaton. A cég közleménye szerint az utasok augusztus 13-án reggel 9-re érkeztek meg a horvátországi Krk-szigeten található Baskára, majd az egész napos strandolást és városnézést követően este 10 óra körül indultak vissza Budapestre. A baleset kilenc Budapestre szállított sérültje közül már csak ketten szorulnak kórházi ellátásra – közölte a Péterfy Kórház-Rendelőintézet főigazgatója hétfőn az MTI-vel. Nyolc sérültet vittek a mentők a veszprémi kórházba, de hetet már haza is engedtek – hangzott el az M1 aktuális csatorna műsorában hétfőn. Az M7-es autópálya 70-es kilométerénél, a Budapest felé vezető oldalon történt balesetben nyolcan vesztették életüket, nyolcan súlyosan és negyvenen könnyebben megsérültek. NÉPSZAVA

Utolsó pillanatban megtámadta a Kúriánál a kormány népszavazási beadványait a Magyar Kétfarkú Kutya Párt, a Momentum és a Társaság a Szabadságjogokért is.