;

szakszervezetek;Volánbusz;

- Vitatott elszámolás a Volánbusznál

Nagy visszhangja lett a vállalaton belül egy múlt csütörtökön aláírt megállapodásnak.

Furcsa vita alakult ki a Volánbusznál működő szakszervezetek között, miközben tart a hét vállalatból 2019. október 1-től egybegyúrt országos közlekedési cégnél a különböző dolgozói csoportok béreinek egységesítése és a munkaidő-beosztásuk átalakítása. Nagy visszhangja lett a vállalaton belül egy múlt csütörtökön aláírt megállapodásnak, amely nagyjából 370 forgalomirányító, diszpécser, biztonságtechnikai és más – összességében mindegy 3100 - szellemi területen dolgozó munkatárs bérezését szabályozza, felváltva a korábbi hét kollektív szerződésben rögzített belső szabályozást. A szövegből ugyanis kiderült: nem jár a korábban 4 jogelőd társaságnál alkalmazott hétvégi pótlék azoknak, akiknek a munkaidőbeosztását vezényléssel közlik - vagyis jellemzően a forgalmi szolgálattevőknek, pénztárosoknak.

Az éles hangú és nyilvános vita azért furcsa, mert ugyanez a tartalom benne volt a buszsofőrök egységes bérrendszeréről szóló, 2020. április 1-től érvényes megállapodásokban is, ez akkor mégsem verte ki a biztosítékot.

Baranyai Zoltán, a megállapodás aláírásra jogosult Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) elnöke lapunknak szakszervezetek közötti vitának minősítette, hogy más volános érdekvédők elfogadhatatlannak nevezik az egyezséget. Szerinte fontos cél - amiben 2019. októbere óta állítása szerint egyetértés van -, hogy mihamarabb egységes bérrendszer és foglalkoztatási szabályok legyenek a Volánbusznál az ország minden pontján. Leszögezte: az augusztus 12-én aláírt legújabb volános egyezség is ezt szolgálja. Baranyai szerint ez volt az utolsó lépések egyike a munkavállalók bérrendszerének egységesítése terén és reális esélyt lát arra, hogy ősszel tárgyaljanak egy egységes kollektív szerződésről is, ami 2022 januárjától életbe léphet.

A Közlekedési Dolgozók Szakszervezeteinek Szövetsége (KDSZSZ) ugyanakkor kifogásolja, hogy a múlt héten elfogadott új szabály rosszabb, mint a Munka törvénykönyvében szabályozott mérték. Dobi István elnök arra is figyelmeztetett, hogy a nem szabályos ütemben kiadott pihenőnapokkal tűzdelt beosztások nagyon fárasztók, a buszvezetők leterheltek, a rendkívüli berendelések veszélyesen fáradttá tehetik őket. A KDSZSZ ezért egy konzultációban kérte, hogy a következő évek bértárgyalásain pontosan rögzítsék a pihenőnapok elszámolási módját, amire a cég ígéretet tett - emelte ki Szabó Imre Szilárd munkajogász.

Dobi Istvánhoz hasonlóan Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke is arra szólította fel Baranyai Zoltánt, hogy kezdjen tárgyalást a Volánbusz vezetőivel az aláírt megállapodás hatályon kívül helyezéséről, mert az mostantól bármely munkáltatónak hivatkozási alap lehet a pótlékok megvonására. A KDSZSZ sem tagadja ugyanakkor, hogy eddig nem okozott tömeges elszámolási gondokat a 18 ezer dolgozót foglalkoztató Volánbusz Zrt.-nél a pihenőnapi pótlék eltörlése, de hozzátették, hogy azért van, aki rosszabbul járt. Közülük néhányan a szakszervezeti szövetség támogatásával pert kezdenek a társaság ellen.

A szakszervezetek közösségi oldalain közben olyan hozzászólásokat lehet olvasni, amelyek szerint a sofőrhiány egyre nő, kimaradnak járatok, egyre kevesebben vállalják a klíma nélküli „35-40 fokos, műszaki hibás buszok és a napi 18-19 órás szolgálati idő varázsát”. Van, aki azt üzente a szakszervezeteknek: kapják össze magukat és küzdjenek a munkavállalókért, mert ha valaki hátat fordít a cégnek, azt nagyon nehéz lesz visszacsábítani a szakmába. 

Idén mintegy 2400 pedagógus megy nyugdíjba, de az állami iskolafenntartó nem aggódik. Pedig a tanári diplomát szerzők alig fele választja ezt a pályát.