Terézvárosban indul el a fővárosi parkolási reform. A közlekedési csomag részeként Terézváros körúton belüli részén 405 kizárólagos parkolót alakítanak ki az állandó lakcímmel rendelkező helyi lakosoknak. Ez a meglévő parkolóhelyek 30 százalékát teszi ki. A kijelölt helyeken 18 órától reggel hét óráig csak az érvényes kerületi pakolási engedéllyel rendelkező helyi lakokosok állhatnak meg.
Október 1-ig csak figyelmeztetik az autósokat, de a türelmi idő letelte után büntetésre számíthatnak a korlátozást figyelmen kívül hagyó gépjármű-tulajdonosok. A szankció mértéke egyelőre nem ismert, ezt a kerületi önkormányzatok saját területükön maguk határozzák majd meg.
A terézvárosi önkormányzat ezenfelül sikeres tárgyalásokat folytatott a területen működő parkolóházak üzemeltetőivel, így a kerületiek a garázsokban további 105 helyre válthatnak kedvezményes – esetenként 50-60 százalékkal olcsóbb – bérletet – közölte Soproni Tamás terézvárosi polgármester a kísérleti parkolási programot beharangozó mai tájékoztatón.
A kerületvezető kérdésre válaszolva azt is elmondta, hogy a lakosság véleményét folyamatosan kikérik a parkolóhelyek kialakításával, illetve a program másik elemével a mikromobilitási pontok kialakításával kapcsolatban. A tapasztalatok és a beérkezett lakossági vélemények birtokában a most kihelyezett tájékoztató táblákat 2 hónap múlva felfestett burkolati jelekkel véglegesítik.
A kizárólagos parkolás régi kérése a belvárosban élőknek, a parkolási gondok megoldása azonban csak egy komplex közlekedési program részeként valósítható meg – jelentette ki Balogh Samu, Karácsony Gergely kabinetfőnöke. Így a kizárólagos lakossági parkolás mellett a fővárosi közlekedési reform részeként mikromobilitási pontokat – kerékpár és roller parkolókat – alakítanak ki a belvárosban. Első körben ezekből is Terézvárosban létesítenek 80 darabot. A cél rollerkáosz felszámolása. A türelmi idő lejárta után a bérelt járműveket csak itt rakhatják le használóik.
Terézváros mellett előrehaladott tárgyalások folynak a Erzsébetváros és a XIII. kerület vezetésével is. Niedermüller Péter VII. kerületi polgármester szerint mindenképpen változtatni kell, mert az előző városvezetés közlekedéspolitikája zsákutcába vezetett. A parkolóhelyet keresők keringője nem csupán idegesítő, hanem súlyosan környezetkárosító is. A valódi megoldást a helyiek előnyben részesítése és a mikromobilitási pontok kialakítása mellett a forgalomcsillapítás, illetve a belvárosi szűk utcákon közlekedő autók számának jelentős csökkentése jelentheti.
Niedermüller azt is elmondta, hogy Erzsébetvárosban azért indul később a kizárólagos lakossági parkolási rendszer, mivel meg szeretnék várni ezzel a Blaha Lujza tér átépítése miatt közlekedési felfordulás végét és visszaállítani a Dohány utcában korábban bevezetett, de a tér átépítése miatt időlegesen feloldott forgalomcsillapítást. A kerületben lévő 7200 parkolóhely 30 százalékát érinti majd a kizárólagos rendszer. Niedermüller számít konfliktusokra, hiszen erre a 7200 helyre jelenleg 12 ezer parkolási engedély van kiadva. Az engedélyek és a helyek számának aránytalansága más kerületben is gond.
Erzsébetváros polgármestere a Népszava kérdésre, miszerint a járvány miatt erősen megtépázott vendéglátóhelyekkel, illetve kulturális intézményekkel egyeztettek-e ebben a kérdésben azt válaszolta, hogy a kerület jól megközelíthető közösségi közlekedési járművekkel és taxival, így nem szükséges autóval menni. Elmondása szerint ezzel az érintett helyek tulajdonosai is egyetértenek.
Niedermüller generálisan arra biztatott mindenkit, hogy ne menjen a belvárosba autóval. Ez szerinte már nem is kényelmi szempont, hiszen sokkal kényelmetlenebb félóráig körözni helyet keresve, mint közösségi közlekedési járművel utazni. Hosszútávon a közösségi közlekedés fejlesztése jelenti a megoldást. Ezen a véleményen volt Balogh Samu, hozzátéve, hogy ehhez uniós forrásokra lenne szükség, amit a kormány elzár az önkormányzatok elől. Soproni Tamás pedig abban bízott, hogy az elkövetkező évtizedben nagyon sok belvárosi lakos adja majd el az autóját
Újlipótvárosban szintén ősszel indul az új parkolási rendszer, jelenleg a forgalomtechnikai engedélyezés folyik. Az V. kerülettel is ígéretesek a tárgyalások, így hamarosan ők is csatlakozhatnak. Ez aligha meglepő, hiszen a belvárosi önkormányzat elsőként állt elő az ötlettel, a főváros azonban a parkolási rendszer átalakításával együtt szerette volna megvalósítani a kerékpár és rollerparkolókat, amiben támadt némi vita, de a tárgyalások azóta ismét felpörögtek, így a kísérleti program ott is elindul hamarosan – jelentette ki Balogh Samu, aki a Népszava kérdésére válaszolva közölte, hogy ha lesz erre kerületi szándék, akkor Józsefváros és Ferencváros önkormányzatával is egyeztetnek a kizárólagos lakossági parkolási rendszer bevezetéséről. Egyelőre erről nincs szó.
A kabinetfőnök azt is elárulta, hogy a fővárosi önkormányzat ígéretéhez híven megnyitotta a városháza udvarát a környékbeliek előtt, de senki nem élt a lehetőséggel.