építészet;Medgyaszay István;

- Poétika betonból

144 éve született Medgyaszay István, aki tudta ötvözni a népi kultúrát a XX. század elejének forradalmian új építőanyagával.

Alighanem ismeretlen ismerős, mert sokan ismerik a veszprémi színház visszafogott ornamentikáját, a mátraházi Pagodát, a BAH csomópontnál vagy éppen a Kiss János altábornagy utcában lévő jellegzetes kis lakótelepeit, azokkal a jellegzetesen finom, betonból formált erkélymintázataival - annál kevesebben ismerik viszont tervezőjüket. A 144 éve, 1877. augusztus 23-án született Medgyaszay István jórészt ismeretlen épületei telepöttyözik Budapestet, pályája átível több stíluson és változékony korszellemen, érdekességén, különös harmóniájukon mégis megakad a szemünk még ma is.

Ezerszer elhaladtunk már például az M7-es felé tartó felüljárón a Budaörsi út elején álló, 1926-os, öt bérházból álló minitelepe mellett - talán még azok a jellegzetes erkélymintázatok is szemet szúrtak. Azt viszont kevesen tudják, hogy hátsó bejáratánál, a Schweidel utca felől sgraffitók, azaz falképek is díszítették székely népviseletes menyasszonnyal és más magyaros-népies motívumokkal. De ugyanilyenek okozhatnak apró, megtorpanással kombinált utcai meglepetést a 12. kerületi Kiss János altábornagy utca 55-57-59. alatti bérházaknál vagy az újbudai Fadrusz utcában. Virágminták és aratás, szántás, szüret, Szép Ilonka története falusi vagy éppen erdélyi életképek – de Medgyaszay épületein sosem rátett díszként jelennek meg a népi motívumok, hanem az épülettel szerves egységben.

Népi vagy népies szecesszió – így is nevezték ezt a két világháború közötti, népszerű stílust, aminek leglátványosabb megjelenése a budai Baár-Madas Református Gimnázium udvari homlokzatát díszíti. (Az épület Medgyaszay István tervei alapján és Márton Ferenc sgraffitóival 1929-ben készült el ebben a népi szecessziós stílusban – az iskola igazgatója volt egyébként Áprily Lajos, később ifj. Bibó István is.)  

Medgyaszay Budapesten született, a belvárosi Kossuth Lajos utcában és akkor még Benkó István néven. (Medgyaszay csak 29 évesen lett belőle, amikor felvette anyai nagyanyja családnevét.) A családi hagyományt folytatva édesapja után lett építész, aki  kőművesből vált tervező építőmesterré és ő volt az első magyar cementgyár (a nyergesújfalui) megalapítója is. A legidősebb fiú, István csak a Magyar Mérnök és Építész Egylet anyagi támogatásával kezdhette meg tanulmányait, de aztán beutazta Európát, Bécsben Otto Wagner mesteriskolájának tanítványa volt, bejárta Egyiptomot és Szudánt, később Indiát, a legnagyobb hatást azonban – Bartókhoz hasonlóan - rá is a népi kultúra, a fiatalkori kalotaszegi, székelyföldi, dunántúli és palóc földi gyűjtőutak tették.

És ötvözte a kor forradalmian új építőanyagával, a betonnal. Párizsban mindezt a mérnök François Hennebique, a vasbeton építészet szabadalmaztatója mellett tanulta el, ráadásul később nemcsak az épületei újszerű szerkezeteinél használta fel, hanem, jellegzetesen „medgyaszays”, dekoratív ornamentikát - erkélyrácsozatokat, ablakkereteket – is képzett belőle/vele.

Jó példa erre  az 1908-ban elkészült veszprémi színház épülete, az első ismert, magyar vasbetonból készült középület. A színház terveit még Párizsban, Hennebique irodájában dolgozta ki. A szigorú vasbeton szerkezetet viszont kívül-belül finom díszítésekkel ötvözte, ezeket a keleti és főleg a magyar népi motívumkincsből vette át. (A falak anyaga még tégla volt, de a födémek, a lépcsők, a páholyok, az erkélyek, az ablakkeretezések vasbetonból- sikerei nyomán a veszprémit követte a soproni és nagykanizsai színházépület.)

Medgyaszay pályáját több fajta ihletettség kísérte: korábban, utolsó éves egyetemistaként még óriási Nemzeti Panteont tervezett a Gellérthegyre aztán az angol Arts and Crafts mozgalom hatására a hasonló szellemben működő gödöllői művészkolóniával került kapcsolatba – nekik több műteremházat is tervezett. Az Arts and Crafts az egyre jobban indusztrializálódó és elidegenedett világgal szemben a középkori művészet kézművességéhez nyúlt vissza, a gödöllőiek a népművészethez. A veszprémi színházban ma is láthatóak a gödöllői Nagy Sándor festőművész üvegfestményei, miközben az épület nemcsak magyar viszonylatban, de nemzetközileg is jelentős állomása volt a vasbetonépítésnek. Medgyaszay 1908-ban a bécsi nemzetközi építészkongresszuson külön előadást is tartott A vasbeton művészi formájáról címmel és ő az új építőanyagot körültekintően és változatosan használta. Némi fellengzőséggel azt is mondhatjuk, hogy az európai építészetben ez volt az a momentum, amikor egy magyar építész mutatta meg a jövő építészeti dimenzióit és nem mellékesen a vasbetonban rejlő formai lehetőségeket is. És a betonszerkezet mellett az épületgépészetben is csupa újdonság szerepelt például a központi légfűtéssel – Medgyaszaynak egyébként több színházi szabadalma is datálható innen: a vasbeton mennyezettől a foglalat nélküli izzólámpán át a színházi ajtózárig.)

Eközben leírásai, rajzai jelentek meg Malonyay Dezső híres A magyar nép művészete című többkötetes művében továbbá folyóiratokban, ismertté válva pedig templomokat és lakóépületeket tervezett. Így épült fel a Felvidéken - előbb Rárósmúlyadon, majd Ógyallán – egy-egy híres temploma, előbbi nemcsak az első magyar vasbeton szerkezetű templomépület volt, de a magyar szecesszió egyik legkülönösebb alkotása is.

Őrzött örökségKevesen tudják, hogy Medgyaszay István egykori lakóháza a gellérthegyi Ménesi úton ma is megtekinthető. A Ménesi út 59/b-nél egy apró köz vonalát követve találhatjuk meg Medgyaszay 1920-21-ben épített lakóházát. Egy régebbi épületet alakított át családi lakóházzá, ami inkább minősíthető otthonosnak, mint építészetileg kiemelkedő épületének. Talán Kós Károly épületeire illetve részleteivel az erdélyi népi építészetre emlékezet, viszont azóta is örökösei lakják, akik őrzik az építész hagyatékát – és ettől lesz különleges. Az alsó szint magánmúzeum szobái előzetes bejelentkezés alapján látogathatóak. Itt nem csak terveit, de az építész indiai, afrikai tanulmányútjai során összegyűjtött műtárgyakat, könyveket, bútorokat, valamint személyes tárgyait is láthatja a látogató.   

De Medgyaszayt a magyar népművészet keleti kapcsolódásai is régóta izgatták.

Pályáján jól jelzi ezt az 1930-ban elkészült mátraházi "Pagodája" , az egykori menedékház emelt tetős, erősen keleties épülete, ami sokáig a mátrai sportélet egyik központja volt. 1928-29-ban készült el a már említett Baár-Madas, majd a szintén szóba hozott, jellegzetes bérház kistelepei, amelyek a Trianon után beinduló lakásépítési programoknak köszönhetően épültek meg.

Nemzeti Panteon tervének köszönhetően jutott el Indiába is, ahol Bombay-ben a történeti múzeum megtervezésére kérték fel, amiből nem lett semmi, de indiai hatásának és kapcsolatainak köszönhetően 1930-ban társelnöke lett a Magyar-Indiai Társaságnak. Ismeretlenül ismerős épületei még a balatonalmádi katolikus templom, a Kapás utcai rendelőintézet vagy éppen a József Attila utcában, az Október 6-a utcai játszótérnél (és a híres, Blikkes rikkancs szobor mögött) álló árkádos, modernista bérház-sarokház.

Aztán jött a II. világháború. Az elsőben még katonaként és tervezőként szolgált, a második után először életjáradékot kapott a köztársasági elnöktől, majd az 1948-as hatalomátvétel után szép lassan kritika tárgyává vált, mint az előző korszak jelentős mestere illetve a „vasbetonból faragott ősmagyar faerkélyek" alkotója.

Az idős Medgyaszay a nagy központi tervezőintézetekben hivatalosan megtűrt segédtervező lett, miközben fiatalabb munkatársai pontosan tudták, kivel dolgozhatnak együtt. Aki 1939-től egyetemi tanár volt, már csak a tervteljesítéshez jól használható szakmai tudása miatt kellett, aztán pár hónappal a nyugdíjrendezése után 1959 áprilisában a munkaviszonyát is megszüntetik. 40 évvel korábban épített családi házába vonult vissza, de már nem sok időre: néhány hét múlva, 82 évesen meghalt.