zeneszerzők;

- Félezer női zeneszerző került fel a térképre

Különleges, interaktív online világtérképen ismerhetünk meg több mint ötszáz elfeledett, vagy alig ismert női zeneszerzőt – hívta fel a figyelmet a www.svmusicology.com weboldalra a Qubit.

A valenciai Sakira Ventura zenetanárnőt saját tapasztalatai inspirálták az adatbázis létrehozására: tanulmányai során szinte alig találkozott női zeneszerzők munkásságával, ám szerette volna, ha tanítványainak már volna erre lehetősége, ezért kezébe vette a térképet és komoly kutatásba kezdett.

A hiánypótló térképen az alkotók fényképei mellett rövid életrajz, és további tájékozódást segítő linkek láthatók, s hamar kitűnik, Európában kifejezetten sok női zeneszerző volt és van jelen. Mások mellett megjelenik a térképen az etióp apáca, Emahoy Tsegué-Maryam Guebrou, aki zongoradarabokat írt, Hawaii egyetlen női és egyben utolsó uralkodója, a százhatvanöt művet szerző Lili’uokalani királynő, és Maria Anna Mozart is helyet kapott, akit eleinte testvérével Wolfgang Amadeus Mozarttal együtt csodagyereknek tartottak, ám később sok más pályatársához hasonlóan fel kellett hagynia a zenéléssel a tradicionális női pálya érdekében. Magyarországra kattintva is találhatunk egy zeneszerzőt: Dora Pejacevicet, ám nem magyar, hanem horvát nemzetiségűként tüntetik fel. Az 1885-ben Budapesten született, édesanyja révén magyar származású Pejácsevich Dórát az egyik legjelentősebb modern kori horvát zeneszerzőnek tartják. Továbbá szerepelnek a térképen kortárs szerzők is, köztük Rachel Portman brit filmzeneszerző, vagy a tizenhatéves Alma Deutscher, aki hatévesen komponálta első zongoraszonátáját.

„Ezek a nők nem kapták meg a történelemben nekik járó helyet. Nem szerepelnek a zenetörténeti könyvekben, darabjaikat nem játsszák koncerteken, zenéjükről nem készülnek felvételek” – nyilatkozta a projekt kapcsán Sakira Ventura a Guardiannek, s hangsúlyozta, további nevekkel szeretné bővíteni a térképet. „28 éves vagyok, és soha senki nem beszélt nekem női zeneszerzőkről. Én azonban szeretném, ha a tanítványaim tudnák, hogy Wolfgang Amadeus Mozart és Beethoven mellett ott voltak mindezek a női zeneszerzők is.”

Az acb Galéria Esterházy Marcell- és Ladik Katalin-kiállítása egyszerre beszél napjaink látszatvalóságáról és az igazság kereséséről.