Az utóbbi hónapokban minden autóiparral foglalkozó elemzés az átalakulásról szólt. A héten új autoelektronikai alkatrészeket gyártó német cég magyarországi beruházását jelentették be, amely várhatóan 450 embernek teremt majd új munkahelyet Debrecenben, miközben szakági elemzők azt hangsúlyozzák, hogy épp az elektromos átállás miatt a közeli jövőben elveszítheti az állását az autóiparban dolgozók egy része, akik ma még a belsőégésű motorok gyártásával foglalkoznak.
A Magyarországon működő autóipari vállalkozások is dolgoznak az átálláson, a környezetet a hagyományosnál kevésbé terhelő technológiák bevezetésén, de olyan konkrét adatok még nem láttak napvilágot, mint a japán Honda Motors bejelentése, ahol tavasszal elkezdték nyugdíjazni az 55 év feletti munkatársakat, miután kiszámolták, hogy az elektromos motorok egyszerűbb kialakítása 900 munkatársuk eddigi munkáját teszi feleslegessé 2025 után. Más területen ettől még alkalmazhatják őket, de az biztos, hogy váltaniuk kell. A hvg.hu nemrég úgy számolt, hogy ha az autóipar teljesen átállna elektromos autók gyártására, az a mostani 170-180 ezres magyar autóipari alkalmazott 30 százalékának feleslegessé tenné a foglalkoztatását.
Mindezek fényében egyáltalán nem mellékes, hogy egy korábban hagyományos technológiával termelő iparági vállalat el tudja-e érni egy technológiai váltással, hogy növekedni tudjon a termelése és munkatársai nagy részét is meg tudja tartani, vagy sem. A Continental csoport érintett üzletágai is ezen dolgoznak – hangsúlyozta a Népszava érdeklődésére a cég kommunikációs vezetője. Hornyacsek Zoltán példaként hozta a Contitech Fluid Automotive Hungária Kft. makói és váci üzemét, ahol a vevői igények változását követve megkezdték a gumialapú fűtő- és hűtőcsövek gyártásának megtartása mellett a hőre lágyuló műanyag termékek előállítását is. Az átállás miatt tanulni kell a munkatársaknak, munkafolyamatokat kell átszervezni. A következő időszak piaci igénye, az ellátási láncok stabilizálódása vagy akár az egyre gyakrabban megjelenő természeti katasztrófák is befolyásolják az ágazat aktuális munkaerőigényét – mutatott rá a háttérre a szakember. A normál fluktuáció és a kapacitásigények változása hatással lehet a mindenkori létszámunkra – tette hozzá. Feladatunk, hogy minél több munkahelyet megőrizzünk ebben az átmeneti időszakban, elsősorban a technológiai átállásban kiemelten érintett területeken, így Makón is – reagált a korábban lapunkban is megjelent makói félelmekre a kommunikációs vezető. A piac, a megrendelések akár negyedévente vagy havonta történő átalakulása miatt alkalmaznak több kölcsönzött munkaerőt – emelte ki -, mert így tudnak stabil jövőt kínálni az állandó munkatársaknak, a piaci ingadozást pedig a kölcsönzöttekkel, nem egyszer ukrán vendégmunkásokkal követik. Kitért arra is, hogy a piac által megkövetelt rugalmasság a vállalat kollektív szerződésében is meg kell jelenjen, erről már tart az egyeztetés a cég három szakszervezetével.
A Continental kutatás-fejlesztési háttere folyamatosan keresi az új megoldásokat, néhány hete jelent meg, hogy használt műanyag palackokból kinyert poliészter gumiabroncsokat és új négyévszakos abroncsokat dobnak piacra jövőre. Ez pedig azt mutatja, hogy a változás gyorsul és állandósul az autóipari cégeknél, így a Continentalnál is.