A 14 év alattiaknak biztosított ingyenes bérlet lehet a kitörési pont a fővárosi közösségi közlekedés fenntarthatatlan pénzügyi helyzetéből és teljességgel összhangban van Budapest drámai pénzügy helyzetéről szóló beszámolókkal – állította Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes a Fővárosi Közgyűlés jövő heti ülésén tárgyalandó előterjesztésekről szóló mai háttérbeszélgetésen.
A tervezett intézkedés összesen 121 ezer 6-14 év közötti iskolást érinthet, akiknek 30 százaléka vásárolt bérletet a járvány előtti utolsó „békeévben” 2019-ben. Ez a pandémia hatására a jelenléti oktatás idején 20 százalékkal esett vissza. A Budapest Közút mérései szerint ez a többlet látványosan megjelent az autóforgalomban, éppen ezért kézenfekvő várakozás a főpolgármester-helyettes szerint: ha a gyerekek ingyen utazhatnak, akkor a szüleik is leteszik az autót és buszra, villamosra szállnak. Ezzel az autóforgalom is csökkenne.
Ha csak 10 ezerrel, azaz 6 százalékkal emelkedik a felnőttbérlet eladás, akkor pénzügyi szempontból nullszaldóra hozható ki a díjkedvezmény. De Kiss Ambrus külön kiemelte ez kényszerlépés, a jegyárbevétel a 2019-es 34,8 milliárdról 18 milliárd forintra esett vissza. A felnőtt fizető utasok száma ugyanis 40 százalékkal csökkent a járvány alatt, a fő cél az utasok visszacsábítása, Erre a Budapesti Közlekedési Központ népszerűsítő kampányt indított.
A 14 év alattiak ingyen bérlete egyébként az idén 320 millió forintos bevételkiesést jelent, míg jövőre sem éri el az egymilliárdot. A BKK egyébként felkészült az intézkedés azonnali bevezetésére.
A Fővárosi Közgyűlés jövő héten tárgyalja a költségvetés módosítását, amelynek részleteit Kiss Ambrus korábban részletesen ismertette a Népszavának adott interjújában. A leglényegesebb ebből talán az, hogy szeptember 4-től folyószámlahitelből működik a város, mert addigra kiürül a kassza. A költségvetés módosításával Kiss Ambrus lát egy szűk mezsgyét arra, hogy az év végén hitel nélkül zárják az évet, hiszen addig megérkezik az iparűzési adó második részlete és jelentősen visszafogják a kiadásokat. Két kockázati tényező azért maradt: egyelőre hiába várják a közösségi közlekedés 12 milliárdos állami támogatását, holott Tarlós idején már júniusban megkötötték erről a szerződést és a nyár végére a pénz időarányos része is megérkezett.
Kiss Ambrus minden körúti lámpaprogram átállítás miatt aggódót megnyugtatott, hogy az intézkedés ideiglenes, csak a Blaha Lujza tér átépítésének idejére szól, ami remélhetőleg szeptember végére befejeződik. A forgalomkorlátozó nagyberuházások idejére egyébként már máskor visszaállították a lámpákat, így ez nem újdonság.
Az sem példa nélküli szerinte, hogy a Fudan Egyetem tervezett helyszínén már akkor kitették a politikai vihart kavart új utcanévtáblákat, amikor erről még nem volt közgyűlési döntés. Így történt ez a III. kerületi Bud Spencer parkkal is. Karácsony Gergely főpolgármester nem akart egyszemélyi döntés hozni az utca átnevezésekről, ezért várta meg az előterjesztéssel a Fővárosi Közgyűlés első járvány utáni ülését.
Az atlétikai világbajnokság megrendezéséhez adott korábbi fővárosi hozzájárulás visszavonásáról két javaslat is a közgyűlés elé kerül a jövő héten: Karácsony Gergely javaslata mellett Gy. Németh Erzsébetét is megvitatják majd. Kiss Ambrus nem titkolta, hogy több kerületi polgármester is aggódik, hogy a vétó miatt a kormány megvonja az egészségügyi fejlesztésekre korábban ígért támogatásokat. De az Egészséges Budapest eddig is gyomrosokkal haladt – mondta erre Kiss Ambrus, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy az idei forrásbiztosításról egyelőre egy támogatási szerződést sem írtak alá a kerületekkel, holott tavasszal megállapodtak az 50 milliárdos keret felhasználásáról és már augusztus van. Sőt az EMMI nem is jelezte, hogy erre mikor kerülhet sor. Így az idén már kevés eséllyel indulhatnak el ezek a beruházások. Ezzel együtt olyan döntést kell hozni, amely a kerületvezetők számára is elfogadható, erről már meg is kezdődtek az egyeztetések.
A főpolgármester nonszensznek nevezte azokat az állításokat, miszerint a főváros döntése a hozzájárulás visszavonásáról semmiféle hatással nem lenne az atlétikai világbajnokságra. Ha ez így lett volna, akkor a kormány se erőltette volna az erről szóló megállapodást és nem tett volna gesztusokat a főváros felé még 2019-ben.
A közgyűlés tárgyalja ezenfelül a legszennyezőbb dízel autók kitiltását célzó intézkedési terv kidolgozásáról szóló határozati javaslatot.
Karácsony Gergely városházi jelenlétét firtató kérdésre azt válaszolta, hogy ő mindennap többször is látja a főpolgármestert, így nem érti, hogy mire alapozzák a hiányára vonatkozó állításokat.