Az első félévben meglódult az újautó piac és az értékesített gépkocsik száma elérte a 75 ezret. Ez ugyan 11 százalékkal haladta meg az előző év hasonló időszakát, de még így is elmaradt a Covid-19 járvány előtti utolsó békeév, 2019. adatától a Központi Statisztikai Hivatal jelentése szerint. Ráadásul az elmúlt két évben a statisztikai hivatal számai alapján az árak is vad száguldásba kezdtek, és több mint 20 százalékkal emelkedtek. Az drágulásért a többi között a pandémia miatt szétszakadozott szállítási láncok, az emelkedő nyersanyagárak a felősök, mint például az acélé, amelynek az ára két év alatt majd' megkétszereződött, de a többi nyersanyag ára is hullámzó. A hazai autópiacot a gyenge forint, valamint az árfolyamhullámzás is sújtja. Súlyosbítja a helyzetet a nyersanyaghiány is. Nincs elegendő műanyaggranulátum, félvezető - sorolta a gondokat a Népszavának Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke. A világ legnagyobb autógyára, a Toyota 40 százalékkal csökkentette a kibocsátást, de több versenytársa is hasonló lépésre kényszerült.
Alaposan megdobta az autóárakat az uniós környezetvédelmi szabályozás is. Jelenleg 90 gramm/kilométer a megengedett legmagasabb széndioxid kibocsátás az új autóknál. Ezt 2025-ig 75, 2030-ra pedig 45 gramm/kilométerre kell mérsékelni. Emellett az amerikai, illetve az ázsiai konkurensek elektromos meghajtási technológiai forradalmáról némileg lemaradt európai autógyártók óriási összegeket kénytelenek áldozni a felzárkózásra. A költségeket pedig ha áttételesen is, de végül a fogyasztónak kell állnia. Az árak elszabadulása megtizedelte a modellválasztékot is. Az európai és így a magyar piacon is főleg a kiskategóriák palettája zsugorodott. Az árérzékeny magyar vevők a kisautók helyett az azoknál nagyságrendekkel nem drágább alsóközép-, középkategóriát választják családi autónak. Igaz ez a régió többi országára is, kivéve Ausztriát. Az elkövetkező időszakban a magyar vásárlóknak is meg kell barátkozniuk azzal, hogy szűkül a motorválaszték, igaz, bővülnek a közlekedésbiztonsági, környezetvédelmi technológiai szolgáltatások.
Az elnök szerint viszont az állami pályázatnak köszönhetően a korábbi évi 1200-1300 elektromos hajtású autó helyett ennek duplájára is elegendő lehet az autónként 2,5 millió forintos támogatás. Idén a magánvásárlók számára 3 milliárd forint állt rendelkezésre, amit rekord idő alatt igényeltek az érintettek. A szakértők szerint érdemi változást az e-gépkocsik akkor hozhatnának a magyar autóállományban, ha évente legalább 10 ezer ilyen nulla károsanyagkibocsátású járművet helyeznének forgalomba. Ez 25 milliárd forint támogatást jelentene a jelenlegi szisztémában.
Szállítási anomáliák miatt jó néhány márka több modelljére is 6-8-10 hónapot is várni kell, de előfordul 12 hónapos határidő is, amire régóta nem volt példa. Igaz, arra sem, hogy a márkakereskedések év közben áremelésre kényszerüljenek a forint árfolyam gyengülése és egyéb okok miatt.
Szakértők szerint az autópiacok 2023. tavaszára stabilizálódhatnak. Most azoknak a kereskedőknek fájhat kevésbé a feje, akiknek még vannak raktárkészleteik. Ezzel mérsékelhető az árváltozás, a szállítás kockázata.
Mindezek figyelembevételével nem csoda, hogy a magánvásárlások aránya nagyjából 30 százalékra esett. Sokakat elcsábított az ingatlanpiac. A hitelvásárlások aránya pedig 45 százalék körül van.
A GÉMOSZ elnöke szerint, ha újabb drámai változás nem történik a hátralévő néhány hónapban, az újautó piac legalább tavalyi számokat hozhatja, vagy valamivel jobban teljesíthet.