Október 1-től a még most is épülő szerb gázkapcsolatunk évi 7,6 milliárd köbméteres szállítási képességének 32 százalékát, évi 2,4 milliárd köbméter szállítását lefoglalták az FGSZ Földgázszállító szeptember 6-i árverésén - számítható ki az építést, illetve a későbbi üzemeltetést végző, Mol-hátterű cég néhány nappal ezelőtti, iparági közleményéből. Bár a nyertesek kiléte és száma is titok, egyöntetű szakmai vélemények szerint az Oroszországból Törökországon, majd Bulgárián és Szerbián keresztül Magyarországra érkező, új rendszerbe jelenleg az orosz állami Gazpromon kívül más szereplő nem képes többletgázt táplálni. Vagyis a nyertes csak az orosz cég lehet. Ezt erősítik Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszer augusztus végi szavai is, miszerint a Gazprom-vezérrel kötött aznapi megállapodása értelmében a déli vezetéken október 1-től évi 3,5 milliárd köbméter orosz gázt kapunk. Az FGSZ korábban biztosította lapunkat afelől, hogy a déli szállítások fogadásához szükséges, 15 kilométeres, próbaüzem előtt álló Horgos-Kiskundorozsma-vezetéken október 1-től zavartalanul megindulhatnak a kereskedelmi szállítások.
Szakértők nem csodálkoznak azon, hogy a mostani, éves távú kiírás nyertese a külügyminiszter által említett éves mennyiségnek csak mintegy kétharmadát foglalta le. A szabályok szerint ezután negyedéves, havi, napi és napon belüli vezetékhasználati hirdetmények is várhatók. Az FGSZ, illetve a magyar állam annál is inkább reménykedhet további nyertesekben, mivel a csőrendszer szállítási képessége a most lefoglalt, de még az oroszoktól hivatalosan megrendelt mennyiségnek is többszöröse, 8,5 milliárd köbméter. (Ezt ráadásul nemrég hatmilliárdról emelték meg. Az eredetileg meghirdetett mennyiség a szabályok miatt 10 százalékkal kevesebb a teljes szállítási képességnél.)
A lépéssel az oroszok, stratégiai céljaiknak megfelelően, az Orbán-kormány hathatós segítségével, kiiktatják a szállításokból a Magyarország eddigi fő ellátási útvonalául szolgáló Ukrajnát. A jellemző betáplálási irány október 1-től várható megváltozása nyomán, az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően nem várhatók ellátási fennakadások - szögezték el a témával kapcsolatos megkeresésünkre az FGSZ-nél. Nyomatékosították: a cég felkészült a magyar hálózat biztonságos üzemeltetésére. A szállítmányok beszerzése ugyanakkor nem az FGSZ, hanem a kereskedők hatásköre - jegyezték meg. Az átállásnak nincsenek egyéb költségei, így az nem épül a gáztarifába.
A beregdaróci határponton jelenleg is lehetséges ukrán irányú, úgynevezett megszakítható kiszállítás - szögezték le. Zajlanak az egyeztetések az ukrán földgázszállítási rendszerüzemeltetővel az oda irányuló szállítás minőségének javítása, akár nem megszakítható rendszer kialakítása érdekében is. Dolgoznak a költségszerkezeten. E lépések szintén nem rónának többletterhet a magyar fogyasztókra, hisz azok elsősorban az ukrán fél érdekeit szolgálják - fogalmazott lapunknak az FGSZ.