Budapest;hitel;fővárosi önkormányzat;számla;

2021-09-15 07:00:00

Már hitelből ketyeg Budapest

Nem történt csoda: szeptember elejétől folyószámlahitelből működik a főváros.

Az önkormányzat minden működésre fordítható állampapírja és készpénze elfogyott, így az intézmények és a hivatal fenntartása érdekében hozzá kellett nyúlni a 25 milliárd forintos folyószámlahitel-kerethez. „Az iparűzési adó holnaptól kezd érdemben befolyni az önkormányzathoz, ezt sürgősséggel vezetjük át a számlánkra. Minél előbb visszatöltjük a hitelkeretet, annál kevesebb kamatot kell fizetnünk” – válaszolta Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes a Népszavának. 

A főpolgármester-helyettes lapunknak hangsúlyozta: az iparűzési adószámlára beérkező összeget a hó végi állapot alapján kell 46-54 százalékos arányban szétosztani a kerületek és a főváros között, ami október legelején biztosan meg is történik. Ami ez előtt kerül át a fővárosi számlára, az a likviditást segítő előleg, amivel nyernek egy-másfél hetet. A pénzhiány legfeljebb szeptember végéig tart, de Kiss Ambrus reményei szerint előbb is véget érhet.

Októbertől viszont újra csak apasztják a pénzt. Év végére a végszámla bizonyos áldozatok árán kihozható nullára. Mint arról korábban beszámoltunk: a csőd elkerülése érdekében a Fővárosi Közgyűlés augusztus végi ülésén 65 ponton módosították az idei költségvetést. A korrekció esetenként egészen kis összegre, például 9 milliós tételre vonatkozik, de az utolsó fillérért is lehajoltak. De így is maradt két nagy kockázati tényező, amelyek a városvezetéstől függetlenül továbbra is fennállnak. Az egyik a 12 milliárd forintos közösségi közlekedésre járó támogatás, amely még mindig nem érkezett meg. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium fizetés helyett üzenget és a fővároson próbál fogást keresni. Az ITM szerint nincsenek csúszásban a normatívával, különben is a főváros se fizet az agglomerációs közösségi szolgáltatásért. Ezt Kiss Ambrus ezt a Népszavának tételesen cáfolta.

A másik kockázati tényező a járvány. A negyedik hullám intézményekre és a közösségi közlekedésre gyakorolt hatásait egyelőre nem lehet megbecsülni, a főpolgármester-helyettes ezekkel egyelőre nem is számol.