Robert Wilson;

2021-09-18 07:00:00

Szolidaritást vállal a FreeSZFE-vel a világhírű amerikai rendező, ezért maradt távol a Nemzeti fesztiváljától

Robert Wilson mégsem jött Budapestre, noha az Oidipusz című előadása nyitotta meg péntek este a MITEM-et a Nemzetiben. A Népszavának eljuttatott nyilatkozatában az alkotó lépését azzal indokolta: szolidaritást vállal a FreeSZFE hallgatóival és oktatóival.

Péntek este nyílt meg a Nemzeti Színházban a korábban a járvány miatt elhalasztott VII. Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM). A nyitó előadást, az Oidipuszt a világhírű amerikai rendező, Robert Wilson jegyezte, a szervezők ezzel a nagy dobással szerették volna elindítani a fesztivált. A korábbi sajtótájékoztatón augusztus végén még arról volt szó, hogy a jeles alkotó, aki október 4-én ünnepli 80. születésnapját, személyesen jelen lesz a találkozón, sőt  azt is tervezték, közös programon veszt részt az SZFE diákjaival. Ehhez képest Robert Wilson pénteken egy nyilatkozatot juttatott el a Népszavához, amelyben szolidaritást vállal a FreeSZFE hallgatóival és oktatóival, sajnálatát fejezi ki a magyar kormány antidemokratikus, oktatásellenes és a művészet szabadságát korlátozó lépéseivel kapcsolatban.

Az Oidipusz előadását nem akarta lemondani, úgy véli, a „magyar közönség elszigetelése nem megoldás kritikájának kifejezésére”, de úgy érezte, hogy „nem hagyhatja figyelmen kívül a kontextust”, amelyben a MITEM-et megrendezik. Közli továbbá: a fesztiválon kapott honoráriumának felét a FreeSZFE egyesületnek ajánlja fel és beszélgetést kezdeményez a FreeSZFE hallgatóival.   

A Nemzeti Színház pénteki közleményében ezeket az okokat nem említi, hanem arról tájékoztatja a közönséget: szerdán kapták a hírt, hogy orvosai tanácsára, egészségügyi okokból Robert Wilson nem tud eljönni Budapestre. A rendező jelenleg Párizsban tartózkodik és folyamatosan kapcsolatban van a Nemzeti Színházban próbáló társulattal, nagyon sajnálja, hogy nem lehet itt ezen a számára fontos eseményen. „A magyar színházi szakmának meghirdetett nyílt próbákat a tervezett időpontokban Ann Christin Rommen vezetésével megtartják és a Mestert várják 2023-ban a budapesti Színházi Olimpián.”

A pénteki fesztiválmegnyitó két Pilinszky-verssel indult a Nemzetiben. Az egyiket – a Kőfal és ünnepélyt – a költő Robert Wilsonnak ajánlotta, a másikat, a Bűn és bűnhődést pedig Sheryl Sutton színésznőnek. Vidnyánszky Attila konfliktusokról, távolmaradásról nem beszélt, hanem arról: a MITEM nyitott, nem zár ki senkit, helyet ad a sokféle színházi gondolkodásnak. A Ludwig Múzeumban pénteken egy videoinstallációt is láthattak volna A fejemben táncolok címmel az érdeklődők, amelyet az amerikai rendező készített, de ez a rendezvény elmaradt. 

Robert Wilson már tavaly szeptemberben, az egyetemfoglalás idején üzent a színművészetiseknek, hogy álljanak ki a szabadság és a párbeszéd lehetősége mellett. Az elmúlt évben többek között a Berliner Ensemble (BE), a kontinens egyik legfontosabb társulata mondta le MITEM-es vendégszereplését tiltakozásképp az SZFE-vel történtek miatt. Oliver Reese akkor a HVG-nek azt mondta, hogy „Zsámbéki Gábor lemondásának, a demokratikus és integratív tárgyalások, egyeztetések hiányának a hírére egyértelmű volt számomra, hogy kinek az oldalán állok. Azért hoztam meg ezt a döntést, mert az SZFE birtokbavételével a kuratórium átlépte a piros határvonalat”.

Vidnyánszky Attila a Nemzeti Színház honlapján reagált Oliver Reese nyilatkozatára: „Sajnálom, hogy eredménynek tekinted, ha egy másik ország művészeti eseményének a sikertelenségéhez hozzájárulhatsz, és ezt büszkén kijelented. Megdöbbent, hogy azt reméled, hogyha a BE nem vesz részt a fesztiválon, és erre buzdít másokat is, akkor a MITEM elveszíti nemzetközi jellegét. Megdöbbent a gőg, ami ennek a pozíciónak és politikai cselekvésnek a hangoztatásából árad. Elkeserít, hogy politikai céljaid megvalósítása közben nem engem és az általam vezetett intézményt, hanem az egész magyar közönséget és a színházi életet bünteted azzal, hogy visszamondod a MITEM meghívását.”