Netflix;A vezércsel;A korona (The Crown);

- Papírforma az Emmy-n

Taroltak a streaming szolgáltatók: A korona kapta a legjobb drámai sorozat, a Ted Lasso a legjobb vígjátéksorozat, A vezércsel pedig a legjobb mini- vagy antológiasorozat díját nyerte a helyi idő szerint vasárnap este Los Angelesben megrendezett 73. Emmy-gálán.

A sokak által csak tévés Oscarnak nevezett elismerésekkel kapcsolatban már lassan ez a terminus is „elévül”, hiszen a világhálón terjesztett tartalmakat gyártó és forgalmazó stúdiók vitték el a show-t az Emmy-díjkiosztóján. Akárhogy is nézzük, a fő csata a Netflix és a HBO között zajlott. Az előbbi nyerte a legjobb drámai sorozat kategóriát – ez mondhatni totális papírforma volt. További hat Emmy-t söpört be a brit királyi család életet bemutató drámasorozat, köztük az összes színészi elismerést: A korona két főszereplő sztárja, Josh O'Connor és Olivia Colman egyaránt győzött, míg a mellékszereplők között Tobias Menzies és Gillian Anderson is szoborral térhetett haza.

A valódi harc a két streaming óriás a legjobb minisorozat kategóriában zajlott, hiszen itt az elemzők szerint fej-fej mellett haladt a Netflix gyártotta Vezércsel című sakk-drámája és a HBO Easttowni rejtélyek című krimisorozata, ám a harcból végül az előbbi jött ki győztesként, különösen, hogy a kategóriában a legjobb rendező is a széria kreátora, Scott Frank lett. Ezzel a Netflix kilenc Emmy-vel távozhatott. Végül csak a legjobb színésznő kategóriában tudott az HBO produkciója nyerni Kate Winslet révén. A férfi alakítások közül szintén jól ismert sztár, Ewan McGregor lett a kitüntetett a Halston című produkcióban nyújtott alakításáért.

Az egészen más stratégiában gondolkodó Apple TV+ is bizonyította, hogy az ő útjuk is lehet igencsak sikeres. Az elsősorban tech cégként működő Apple ugyanis szinte a legtöbbször ajándékba adja az eszközökhöz a streaming szolgáltatását, amelyen a riválisokhoz képes sokkal kevesebb a tartalom, de ami van, az igencsak kiemelkedő színvonalú. Talán olyan, mint a HBO volt régebben – azonban ez utóbbinak a Warnermédia tulajdonába kerülése következtében a mennyiséget is hoznia kell. Hogy az almás cég „elitizmusra” játszó taktikája bevált, azt bizonyítja a Ted Lasso négy Emmy-je a fő kategóriákban, köztük a legjobb vígjáték sorozat mezőnyében, illetve a legjobb férfi komikus alakítás Ted Lasso személyében. A legjobb női komika Jean Smart lett a Hacks című produkcióban nyújtott alakításáért. A mellékszereplő elismeréseket is behúzta a Ted Lasso: Brett Goldstein és Hannah Waddingham is egy-egy Emmy-vel lett gazdagabb. A Ted Lasso sikere több mint beszédes, hiszen az Apple TV+ nézettsége statisztikailag szinte nem is mérhető mondjuk a Netflixéhez képes.

Ám ha nem csak a fő kategóriákat nézzük, hanem a korábban kiosztott technikai elismeréseket is, már egészen brutálisak az arányok, hiszen a Netflix a vasárnap megszerzett tíz díja előtt már 34, technikai kategóriákban osztott kreatív Emmy-díjat is megkapott, tehát az idei, összesen 44 díjával a streamingszolgáltató jócskán meg is előzte versenytársait – és a díj történetében először a fődíjak terén is első lett. A másodikként befutó HBO és HBO Max (Warnermedia) 19 Emmy-díjat kapott. Először fordult elő, hogy a Netflix több Emmyt nyert el, mint az HBO, amely korábban évekig vezette a mezőnyt. A Disney+ 14 Emmy-díjjal, az Apple TV+ pedig tíz díjjal zárta az idei évet, az NBC tévécsatorna – mint a kábeles tévészolgáltatás utolsó mohikánja – pedig 8 díjat gyűjtött műsoraival.

A világhírű amerikai rendező, Robert Wilson Oidipusz című előadása nyitotta meg a Madách Nemzetközi Színházi Találkozót. A produkció izgalmas vizuális és filozófiai utazásra invitálja a nézőt.