Nagy-Britannia;hiány;Boris Johnson;benzinárak;kamionsofőrök;

2021-09-24 18:30:00

Benzinhiány a briteknél

Dupla válság nehezedik a kormányra: az egyre súlyosbodó kamionsofőr hiány nyomán kialakult üzemanyag-ellátási problémák finomításra késztethetik az európaiak munkavállalási feltételeivel kapcsolatban.

Különös helyzet alakult ki az elmúlt napokban az Egyesült Királyságban. Miközben az országban működő multinacionális olajipari vállalatok váltig hajtogatják, hogy nincs hiány üzemanyagból, a BP, az Esso és a Tesco is arra kényszerült, hogy a „gyorsan rosszabbodó” kamionsofőr-hiány miatt „néhány” benzinkútját bezárja, illetve számos más üzemanyag-ellátó állomáson egyes benzintípusok, illetve a dízelolaj hozzáférhetőségét visszafogja. A The Times napilap idézi Hanna Hofert, a BP brit ágazatának kereskedelmi igazgatóját, aki már a múlt héten „rossznak, nagyon rossznak” ítélte meg az állapotokat, figyelmeztetve, hogy miközben a zavartalan ellátáshoz a benzinkutak normális készletének legalább kétharmadára van szükség, „a szint jelenleg gyorsan csökken”. A BP jónéhány nappal ezelőtt a kormányt is riasztotta, üzemanyaghiány veszélyét villantva fel és gyors lépéseket sürgetve.

A kamionsofőr-szűkéből származó problémákat különösen élesen domborította ki a Közúti Fuvarozók Szövetsége, mely nem állt meg az üzemanyag-mizériánál, hanem sok más üzletág, de főleg a szupermarketek előtt tornyosuló kihívásokat emelte ki. Az érdekvédelmi szervezet azonnali állami beavatkozást vár, tovább növelve a kormányra nehezedő nyomást, hogy a külföldi teherautó-sofőrök esetében tegyen kivételt: a Brexit utáni bevándorlási szabályokat megszegve engedélyezze európai gépkocsivezetők alkalmazását. Az illetékes miniszterek viszont úgy gondolják, hogy a munkaadók felelőssége Nagy-Britanniában székelő kamionsofőrök alkalmazása és betanítása.

Míg a Downing Street 10 az üzemanyag-készletek megnyugtató mértékét hangsúlyozza és a „Ki beszél itt válságról?” benyomását kelti, politikai megfigyelők a Tony Blair kormányzása idején, 2000-ben kialakult súlyos fennakadások emlékét idézik fel, amikor az üzemanyag fogyasztói árának drasztikus emelkedése nyomán tüntetők blokád alá vettek több nagy-britanniai olajfinomítót, a nyomban elinduló pánikszerű benzinvásárlások nyomán rövid idő alatt üzemanyag-ellátási hiány keletkezett, mely hamarosan a szupermarketek polcainak kiürüléséhez vezetett, sőt az egészségügyi hálózat, a postai szolgáltatások és a szemétszállÍtás is a megroggyanás fenyegető jeleit mutatták.

Az energetikai szektor működését más gondok is nehezítik. A földgáz utóbbi időben, az év eleje óta 250 százalékkal megemelkedett nagykereskedelmi ára miatt máris hat szolgáltató jutott csődbe, mintegy másfél millió fogyasztó ellátását téve kockára. Október 1-jétől újabb fogyasztói áremelkedés várható, ahogy a felügyeleti szerv, az Ofgem feljebb srófolta a maximált tarifa határát. Gazdasági elemzők nem tartanak attól, hogy a piac nem tud elég üzemanyagot előteremteni és fennakadások alakulnának ki, reális félelem viszont az anyagilag kevésbé szerencsés helyzetben lévő fogyasztók fizetésképtelensége, különösen a Universal Credit, az összevont szociális segély októberre tervezett heti 20 fontos megnyirbálásával. Hatmillió családot érint a pandémia idején bevezetett extra támogatás visszavonása akkor, amikor a Covid-19 távolról sem tűnt el a mindennapokból, az üzleti élet messze nem tért vissza a normális kerékvágásba.

Az üzemanyaghiány, a szupermarketek gyorsan kiürülő polcai, a közüzemi számlák magasba szökése, a támogatások csökkenése, egyben a jövő tavaszra kilátásba helyezett adóemelések közgazdászok szerint mind a meghatározó kamatlábat, mind a jelzálogkölcsönök visszafizetésének költségét emelni fogják. A kormány egyes tagjai, - a pénteki Telegraph szerint, - egymás között már az 1978-79-es, sztrájkok által sújtott "rosszkedvünk tele" megismétlődésétől, pánikszerű vásárlási hullámtól és magas inflációtól tartanak, még ha erről most Boris Johnson kormányfő, egyelőre csak az üzemanyag kapcsán, a leghatározottabban próbálja is lebeszélni az embereket.