Pécs;busz;

2021-09-30 06:20:00

Fideszes idézések a pécsi buszügyben

A Kaposvári Törvényszék több kormánypárti politikust is beidéz a botrányos pécsi buszvásárlás nyomán indult perre. Csizi Péter volt alpolgármestert és a korábbi városvezetőt, Páva Zsoltot már biztos behívják, Bánki Erikről később döntenek.

Több baranyai fideszes politikus is járt akkoriban Amszterdamban, amikor a pécsi önkormányzat cége 115 buszt vásárolt egy holland társaságtól. Nem tudni, miért volt szükség ezekre a vizitekre, hisz a vételről a város közbeszerzéssel döntött. Arról eddig is voltak információink, hogy fideszes vezetők a 2015-ös pécsi buszvásárlással kapcsolatban kiutaztak Hollandiában, ám ez az értesülés most vált cáfolhatatlan ténnyé. Tegnap ugyanis folytatódott a – vádirat szerint 700 millió forintos kárt okozó – pécsi buszbeszerzés büntetőügye a Kaposvári Törvényszéken, és a bíró felolvasta, hogy a ferihegyi repülőtértől kapott adatok alapján kik utaztak a járművásárlás idején a holland fővárosba. A megkapott utaslisták szerint kint járt Hollandiában Bánki Erik, a Fidesz országgyűlési képviselője, a párt regionális igazgatója, valamint Csizi Péter, Pécs volt alpolgármestere és parlamenti képviselője. Ugyancsak kiutazott Bánki unokatestvére, aki a pécsi önkormányzat pénzügyi szakértőjeként volt résztvevője a buszvásárlásnak. Tegyük hozzá, hogy az említettek egyike se szereplője a pernek, hisz őket még csak meg se hallgatták eddig a büntető eljárásban.

 

A pécsi közgyűlés 2014 végén döntött arról, hogy 3,5 milliárd forint hitelfedezetet biztosít arra, hogy az önkormányzat tömegközlekedési cége, a Tüke Kft. vásároljon egy használt buszflottát. Erre közbeszerzést írt ki a várost, és a tenderre jelentkező egyetlen cég a holland Bus and Coach épp az említett összegért kínált 115, használt Volvo-buszt a Tükének. A fideszes többségű testület igent mondott az ajánlatra, és a kft. megvette a flottát. Utóbb kiderült, hogy ezeket a buszokat korábban 2,8 milliárdért ajánlotta a Volvo hollandiai cége eladásra, ráadásul akkor a flotta 123 járműből állt. Az ár a Bus and Coach közvetítői szerepe miatt pár hét alatt egyharmadával drágult.

Az ügyben Hollandiában vizsgálat indult, és ennek hatására a magyar nyomozóhatóságok is munkához láttak. A Tüke volt vezetője, P. István lett az elsőrendű vádlott, mivel a vádhatóság szerint ő volt a felelőse a buszok túlárazásának. Rajta kívül Hollandia korábbi magyarországi tiszteletbeli konzulja, Cs. András holland-magyar állampolgár lett vádlott, aki a Bus and Coach ügynökeként 1,7 millió euróhoz jutott. Az ügy harmadrendű vádlottja a Németországban élő, magyar-amerikai állampolgár, P. Endre is közvetítőként lépett a vételbe, neki 500 ezer euró jutalék volt a díja, amit ő rögtön el is utalt egy thaiföldi offshore cég számlájára.

A harmadrendű vádlott már a per elején elismerte bűnösségét, és mivel visszafizette a kapott pénzt, megúszta felfüggesztett szabadságvesztéssel. Az 51 éves férfi viszont nem tett soha vallomást, így nem derült ki, mi volt a feladata a hírhedt buszvételben. A két másik vádlott az első pillanattól tagadja bűnösségét, a gazdasági csalás bűntettének vádjával bíróság elé állított P. István azt állítja, hogy ő csak a buszok műszaki alkalmasságáról mondott szakvéleményt, a közbeszerzési eljárásban nem volt szava, arról a fideszes városvezetés döntött. Cs. András pedig azt állítja, hogy neki járt a kívülállók számára magasnak tűnő jutalék.

A szerdai pernapon a bíró és az ügyész főképp arról faggatta Cs. Andrást, hogy mit is tett a csaknem 500 millió forintos jutalékért. A volt tiszteletbeli konzul azt hangsúlyozta, hogy ő hozta össze az üzletet. Az ügyész felolvasta, hogy a Bus and Coach azért ígért Cs. Andrásnak jutalékot, hogy felkutassa a vevőt a buszokra, lobbizzon Pécsen az üzletért, segítse a közbeszerzést, illetve a vásárlás finanszírozásának biztosítását, csakhogy a vizsgálat alapján egyértelmű: ilyen tevékenységekre nem volt szükség, hisz a vevő megvolt, a közbeszerzéshez és a hitelintézéshez pedig semmi köze sem volt a vádlottnak. Az ügyész firtatta azt is, hogy ha a Bus and Coach beérte 200 ezer eurós haszonnal, akkor a cég miért fizetett ki Cs. Andrásnak 1,7 millió euró jutalékot. A volt konzul erre azt felelte, hogy az „üzlet, az üzlet” és nem ritka, hogy egy közvetítő – amiképp ő is - 22 százalékos haszonnal dolgozzon.

A közélet iránt érdeklődő pécsiek eddig is úgy vélték, hogy Cs. Andrásnak nem volt valós szerepe a buszvásárlás intézésében, ő inkább tolmács volt, ezért a magas jutalék egy része azokat illette, akik befolyásolni tudták a járművásárlás dolgában az akkor még fideszes többségű pécsi közgyűlés döntését. Ám hogy ez valóban így történt-e, azt ez a per aligha tisztázhatja, ahhoz újabb eljárás kellene. Mindamellett a bíró – az elsőrendű vádlott ügyvédjének indítványára – beidézi a törvényszékre Csizi Péter volt alpolgármestert és a város korábbi, fideszes polgármesterét, Páva Zsoltot. A védő Bánki Eriket is szeretné meghallgatni, ám az ő idézéséről a bíró később határoz. Bánki szerepe azért sem megkerülhető, mert a bűnösségét bevalló, extra jutalékot zsebre vágó P. Endrét Pécsen senki se ismeri, a vállalkozó viszont egykor Bánki Erik üzlettársa volt egy német cégben, így okkal gyanítható, hogy a régió legbefolyásosabb politikusa hozta őt be a buszbizniszbe, ahogyan unokatestvérét is. Minderről korábban kérdeztük már Bánki Eriket, ám ő nem kívánt válaszolni.