Megváltozik a Facebook vállalat neve, amit Zuckerberg a jövő héten csütörtökön, a vállalat rendes évi Connect (Kapcsolat) konferenciáján fog bejelenteni, bár az új elnevezés már hamarabb tudható lesz - értesült a The Verge nevű lap meg nem nevezett, de a dologra közvetlen rálátással bíró forrásra hivatkozva. Nem csak külsődleges dologról van szó. A cégnek már most is több mint tízezer olyan dolgozója van, aki a VR-szemüvegek - 3D-ben vetített virtuális valóságot felkínáló fejre csatolható képernyők - fejlesztésén munkálkodik. Zuckerberg úgy gondolja, nemsokára olyan szinten jelen lesznek mindenütt, mint ma az okostelefonok. A lapnak júliusban adott interjújában azt mondta: ,,Arra törekszünk, hogy az emberek ne csak egy szociálismédia-cégnek tekintsenek minket, hanem egy metaverzum-vállalatnak”.
A névváltás azt a célt is szolgálja, hogy Zuckerberg az új arculatot minél messzebb pozicionálja a Facebooktól, amellyel kapcsolatban egyre kellemetlenebb vizsgálatokkal kell szembenéznie. A The Verge szerint az új név egyelőre szigorúan őrzött titok, még a felsőbb vezetők közül sem mindenki ismeri, de valószínűleg a Horizonhoz lesz köze, amely egy, a cég által évek óta fejlesztett virtuálisvalóság-applikáció.
A bejelentéstől függetlenül a Facebook már évek óta dolgozik az új generációs technológia alapjainak a kidolgozásán. Idén nyáron állították fel a kifejezetten a metaverzum fejlesztésével megbízott csoportot, és a minap Andrew Bosworthot, az eddigi AR-(kiterjesztett valóság) és VR-igazgatót fő technológiai-igazgatóvá nevezték ki. (A kiterjesztett valóság alkalmazások segítségével a tárgyi világ digitalizálható és így interaktív lesz, tárolhatóvá és könnyebben hozzáférhetővé válik, miközben a való világra információs rétegként rakódik rá.)
Ehhez kapcsolódik az a hír is, hogy a Facebook a metaverzum kiépítése érdekében Európában tízezer új állást hirdetett meg. ,,A metaverzum lesz az internet fejlődésében a következő nagy fejezet egyik része, és ez lesz a mi új fejezetünk is” - mondta Zuckerberg a The Verge újságírójának. Bár a Facebook egy ideje már népszerűsíti metaverzumát, egyelőre még nagyon sokan nem értik, hogy miről is van szó valójában.
A kifejezés Neal Stephenson sci-fi írótól származik, aki olyan virtuális világot ábrázol, ahová az emberek a való világ elől menekülnek. A metaverzum a meta (görögül: valamin túl) és az univerzum szavakból áll össze. Egy olyan digitális platformról, amelyre rácsatlakozva a felhasználó egy, a valódi világnak megfelelő, ugyanolyan komplex, emberekkel benépesített, különböző szolgáltatásokat nyújtó helyre léphet be egy avatár formájában, ahol lehet dolgozni, kereskedni, kommunikálni, eseményeken részt venni. Amely állandóan aktív és mindenki számára nyitott, vagyis valóban egy párhuzamos, vagy alternatív valóságot jelent a nem-digitális világ mellett. Matthew Ball befektetési vállalkozó hosszú esszében részletezi, hogy hogyan is kellene kinézni egy ilyen alternatív valóságnak:
- állandó jellegű, vagyis akkor is létezik, amikor senki nem jelentkezik be éppen
- szinkronizált és élő: a felhasználók ugyanazt az eseményt látják, nem egy rögzített verziót
- bárki csatlakozhat bármikor
- működő gazdasággal rendelkezik, lehet adni-venni olyan dolgokat, amelynek valódi értéke van
- teljes élményt nyújt, a digitális és fizikai tér összekötésével
- sokan építik, nem egy központi szervezet
Az eddigiekből az derül ki, valójában a Facebook új, maximalizáltan kiterjesztett változatáról van szó, amely felöleli a szociális jelenlétet, a hivatali munkát, és a szórakoztatást. A metaverzumba a VR-szemüveg segítségével léphetünk be, de szemben azzal, hogy ezt ma még szinte kizárólag játékra lehet használni, a jövőben ezek segítségével dolgozhatunk, játszhatunk, járhatunk koncertre, mozizhatunk, vagy csak úgy ellehetünk, virtuális avatarunk (énünk) bárhol megjelenhet.
Egyre több olyan cég van, amely aktívan dolgozik a saját metaverzumának a létrehozásán. Olyan virtuális közösségi terek, amelyek már nem csak játékra, hanem szociális találkozókra is alkalmasak voltak, már régóta léteznek. Ilyen például a 2017-es indulása óta rendkívül népszerűvé vált Fortnite is, ami sokkal több már, mint egy többszereplős játékplatform, az élő események, csak itt megtartott koncertek, saját pénzneme, amely valódi bevételt hoz az Epic Gamesnek, mind a metaverzummá való alakulásának első lépései lehetnek.
Miközben már maga a Facebook is komoly problémákat vetett fel arról, hogyan lehetne szabályozni, a virtuális birodalom megregulázása még nehezebb lehet: kérdéses, hogyan kormányozzák, hogyan ellenőrizzék, moderálják a tartalmakat; és egyáltalán, hogyan fogja megváltoztani a valósághoz való viszonyunkat.