Az elmúlt napok során Magyarországon is hiány alakult ki az újabb dízelüzemű autómotorok működtetéséhez elengedhetetlen, úgynevezett AdBlue nevű anyag piacán. Bár Grád Ottó, a nagy hazai kútláncokat tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint a készletek bőven elegendők lennének a piaci igények kielégítésére, a termék az elmúlt napokban kialakult felvásárlási láz nyomán kétségkívül hiánycikké vált. A váratlan jelenség, számos más piaci furcsasághoz hasonlóan a koronavírus egyik áttételes hatásának betudható, szokatlan tőzsdei energiaáremelkedésben gyökerezik. Az AdBlue alapanyaga a műtrágyagyártás "melléktermékeként" ammóniából és szén-dioxidból előállított karbamid. A termék ennek utókezelt változata ioncserélt vízben oldva. Az AdBlue csökkenti a dízelmotor levegőszennyezését, amennyiben a kipufogógázban lévő, rendkívül ártalmas nitrogén-oxidokat a katalizátorban ártalmatlan vízgőzzé és nitrogénné alakítja át. AdBlue híján az újabb - jellemzően Euro 6-os - dízelmotorok elektronikája egy idő után letiltja az indítást. Ám miután a műtrágya, s ezzel a karbamidgyártás egyik legnagyobb költsége a földgáz, aminek európai tőzsdei ára az elmúlt hetek során az egekbe szökött, a műtrágyával együtt a hozzá kötött karbamid előállítása is bizonytalanná vált. A tényleges piaci pánikot valószínűleg Európa legnagyobb AdBlue-gyártója, a szlovák Duslo bejelentése váltotta ki, mely szerint a piaci helyzetre tekintettel korlátozzák termelésüket. Az elmúlt napok során nálunk is igen bonyodalmassá vált az AdBlue beszerzése, ahol pedig sikerül hozzájutni, az ár ott is a többszörösére ugrott. (Igaz, ez eddig átlag évi néhány tízezer forintos költséget jelentett.) Piaci hírek szerint az ottani hiány miatt Szlovákia felől megindult a bevásárlóturizmus.
Mindazonáltal Grád Ottó felhívta a figyelmünket: nem éri meg a termék felhalmozása, mivel szavatossági ideje a felbontástól számított egy év. A Telex korábbi felmérése szerint a hiány körülbelül 227 ezer - Euro 6-os besorolású - személyautót, körülbelül százezer kishaszonjárművet, 18 ezer autóbuszt és mintegy 33 ezer nehéztehergépjárművet (kamiont) érint. Mivel utóbbiak a teljes állomány 25-33 százalékát teszi ki, a hatás a gazdasági vérkeringés egészét fenyegeti.
Az egyik legnagyobb hazai forgalmazó, a Mol mindezek nyomán tegnaptól korlátozta a termék értékesítését. Bár az egész Európában tapasztalható gázáremelkedés miatt átmenetileg hiánycikk az AdBlue, a Molhoz, mint forgalmazóhoz továbbra is akkora mennyiség érkezik a gyártóktól, amellyel szokásos kereslet esetén zavartalanul biztosítható az ellátás - írták közleményükben. Az utóbbi napokban tapasztalható tömeges felvásárlási hullám miatt viszont a kereslet tíz-húszszorosára nőtt. Szerintük egy tömeges, részben nyerészkedési célú felvásárlás indult meg, ami felborította a magyar piacot és időszakos hiányt okozott. Mivel a Mol a gyártásra nem gyakorol befolyást, az ellátás biztonságának fenntartása, illetve minél több fogyasztó kiszolgálása érdekében vásárlási korlátozásokat vezettek be. Döntésük nyomán így mostantól egy ügylettel egy kannás termék vásárolható. Pisztolyos AdBlue-tankolás esetén pedig alkalmanként legfeljebb 50 liter adható ki. Az üzemanyagcég a töltőállomásokon a közfeladatot ellátó szerveknek - a mentőknek, a tűzoltóságnak és a rendőrségnek - a készlet erejéig továbbra is korlátozások nélkül biztosítja a terméket és a Mol-Lub Kft. is teljesíti szerződéses kötelezettségeit - szögezték le. A Mol bízik abban, hogy rövid időn belül rendeződik a gyártói helyzet és újra zavartalanná válik az adalékanyag értékesítése. Ugyanakkor biztosítanak afelől, hogy az átmeneti időszakban is gondoskodnak a készletek rendszeres feltöltéséről.