Teljesen új helyzet jött létre az ellenzéki térfélen az előválasztással; az ugyanis megmozgatta a szavazókat és a korábbi elvárásokat jóval meghaladó részvétel mellett olyan miniszterelnök-jelöltje lett az ellenzéki együttműködésnek Márki-Zay Péter személyében, akinek még pár héttel az első forduló előtt arra is kevés esélyt jósoltak, hogy bekerülhet a második körbe.
Az előválasztás alatt az ellenzéki szavazók megtapasztalhatták, hogy hatást tudnak gyakorolni a közéleti-politikai folyamatokra. Szűcs Zoltán Gábor politológus az Új Egyenlőség eheti podcastjában kiemelte, kialakulhatott az ellenzéki táborban egy közös identitás és a pártok közötti együttműködés is erősödhetett. Szerinte a korábbi programegyeztetések után a legfontosabb feladat a jól azonosítható szlogenek és szakpolitikai ígéretek kialakítása lesz. Mindezek mellett fontos feladata a Márki-Zay Péter által vezetett együttműködésnek, hogy a bizonytalan szavazók közül is jelentős tömegeket szólítsanak meg.
Szűcs Zoltán Gábor hangsúlyozta, hogy a Fidesz-KDNP kommunikációs gépezetét is meglephette a miniszterelnök-jelölti választás eredménye: kétségkívül új helyzetet teremtett, hogy végül Márki-Zay Péter lett az ellenzék vezetője az országgyűlési kampányra. Azonban a Fidesz, a korábbi kampányaiból kiindulva, már nehezen tudna a választások előtt fél évvel jelentős módosításokat végrehajtani, így a legvalószínűsíthetőbb, hogy továbbra is fenn fogja tartani az LMBTQ csoportok elleni kampányát, az EU-ellenes, szabadságharcos kommunikációját, valamint kisebb módosításokkal, de folytathatják a „STOP Gyurcsány!” kampányt is.
Az ellenzék számára a legfontosabb irányvonal a rendszer hazugságainak és képmutatásainak kritikája, valamint kiemelt jelentőséget kaphat az ország gazdasági helyzetének bemutatása és központi témává emelése. Mindehhez alapot biztosíthatnak a nemzetközi gazdasági helyzet romló tendenciái (pl. az autóipar problémái), a stabilan magas infláció, és az azt erősíthető mértéktelen költekezés a választások előtt. Az ellenzéknek azonban a legfontosabb feladata egy olyan koherens és jól behatárolható vízió kialakítása, amelyhez a választók könnyen tudnak kapcsolódni és mozgósító hatást tud gyakorolni a jövő évi választásokon.