csók;Leonyid Brezsnyev;Erich Honecker;

- A hidegháború legforróbb csókja

Ha Isten ujja belelóg a kompozícióba, akkor a kép nemcsak a pillanatot dokumentálja. Ilyen ikonikus fotó örökíti meg Brezsnyev és Honecker elvtársi csókját, amely egy korszak jelképévé vált.

Tömény unalomra készült Régis Bossu fotóriporter, amikor munkába indult aznap. Egy ügynökség megbízásából a Német Demokratikus Köztársaság fennállásának 30. évfordulójára rendezett állami ünnepségeken fotózott Kelet-Berlinben, 1979. október 7-én. Végigszenvedte a díszvendég, Leonyid Brezsnyev szovjet pártfőtitkár programját, csupa egyhangú protokoll-eseményt, aláírási ceremóniát, kölcsönös kitüntetéseket, hosszadalmas szónoklatokat. Ráadásul csak hátul kapott helyet, mert az első sort, ahonnan jól lehetett látni, elfoglalták a kivételezett pártlapok, a Pravda és a Neues Deutschland tudósítói.

A nagy testvér közbelépLeonyid Iljics Brezsnyev (1906–82) szovjet pártfőtitkár alakja összefonódik a pangással és hanyatlással. Az ukrajnai munkáscsalád fia földmérőnek tanult, a pártbürokráciában csinált karriert. Hullottak a káderek a sztálini tisztogatásokban, gyorsan haladt felfelé a szamárlétrán. Végül Hruscsov megpuccsolásával ért a hatalom csúcsára (1964). Visszamenőleg háborús Győzelem-érdemérmmel, marsalli rendfokozatottal, a Szovjetunió Hőse címmel, több Lenin-renddel, memoárjaiért még irodalmi díjjal is kitüntette magát. Elhatalmasodó betegségei, alkoholizmusa és depressziója idején indult végromlásnak a szovjetrendszer. A nevét viselő külpolitikai doktrínát a 68-as prágai tavasz eltiprása után hirdették meg Moszkvában. Ez lényegében kimondta, hogy a csatlós országok szuverenitása korlátozott: ha megkérdőjelezik a Varsói Szerződést vagy a kommunista párt hatalmi monopóliumát, a „nagy testvér” közbelép.

A fénykép

Bossu maga sem hitte volna, hogy élete képét fogja elkészíteni. Ám amikor Brezsnyev befejezte beszédét és levette olvasószemüvegét, a házigazda Erich Honecker hozzá lépett. A két idős férfi átölelte, majd félrebillenő fejjel szájon csókolta egymást. Nem is annyira a csók volt meglepő – hiszen kommunista vezetők máskor is köszöntötték így egymást –, hanem az intenzitása. Honecker olyan sokáig csüggött Brezsnyev ajkán, hogy a francia fotósnak maradt ideje ellőni jó néhány képkockát mindkét gépével, színesben és fekete-fehérben is. A legsikerültebbet Le baiser (A csók) címmel továbbította a megrendelőnek.

A kremlinológusok mindig is nagy jelentőséget tulajdonítottak az üdvözlési szertartásoknak; valódi információk híján ilyen jelekből próbáltak következtetni az aktuális viszonyokra. A hatvanas években például az volt a szovjet–kínai elhidegülés első jele, hogy a két ország delegátusai már nem ölelkeztek és csókolóztak össze, pusztán kezet fogtak. Az elvtársak közül sem mindenkinek volt ínyére a szájcsók. A lengyel Wojciech Jaruzelski tábornok a rendszerváltás után bevallotta, undorodott ettől a szokástól. Brezsnyev viszont, legalábbis az anekdota szerint, szűk körben úgy jellemezte egyik magas rangú külföldi partnerét: „Politikusnak pocsék, de csodásan csókol!”

Sztálin alatt kétszer isErich Honecker (1912–94) két évtizeden át volt a keletnémet rezsim arca. Hatgyermekes bányászcsaládban született. Fiatalon csatlakozott a kommunista mozgalomhoz, Sztálin alatt kétszer is Moszkvában kapott ideológiai fejtágítást. Hitler diktatúrájában a Gestapo letartóztatta, kilenc évet raboskodott. A háború után a keletnémet Nemzetvédelmi Tanács titkáraként irányította a berlini fal építését. Felelős a menekülőkre kiadott hírhedt tűzparancsért. Brezsnyev támogatásával foglalhatta el a pártfőtitkári széket (1971). Keményvonalasként ellenállt minden reformkísérletnek, ugyanakkor sikeres volt a külpolitikában: az NDK az ENSZ tagja lett, szuverenitását elismerte az NSZK is. Életének végén meg kellett érnie hatalma elvesztését és országa megszűnését. Vádat emeltek ellene, gyógyíthatatlan betegsége miatt mégsem állították bíróság elé. Chilébe menekült, ott is halt meg.

Bossu fotóját a Paris Match francia hetilap jó érzékű szerkesztői a rendelkezésükre álló legnagyobb felületen, dupla oldalon hozták. Rövidesen világhírű, ikonikus lett. Klasszikus példa arra, hogy a jó riportkép nem pusztán dokumentálja a pillanatot, egyúttal plusz jelentéssel is felruházza. A csók (németül: Bruderkuss, azaz Testvéri csók) egy egész korszak esszenciája: az utókor szemében a létező szocializmus álságos abszurditását, hanyatlását és elkerülhetetlenül közelgő bukását ábrázolja, vizuális hatásával erőteljesebb minden szónál.

A lencse szemeRégis Bossu (*1944) verduni születésű francia fotós szabadúszó riporterként bejárta a világot, évtizedeken át dokumentálta a napi eseményeket. Felvételei a legtekintélyesebb nyugati hírmagazinokban jelentek meg, a Paris Match-tól a Der Spiegelig. A csókon túl történelmi felvételeket készített Iránban, Komeini ajatollah temetésén is (1989).

A falfestmény

A hidegháború legforróbb csókjaként elhíresült felvételt csak egy évtizeddel később pillantotta meg Dmitrij Vrubel. A 29 éves orosz képzőművésznek a gorbacsovi peresztrojka idején teljesült az álma: barátjának ütött-kopott Volgájával Moszkvából elautóztak Párizsig (1989). Homo sovieticusként addig azt se tudta, hogy Berlint fal választja ketté. Hazafelé menet fogant meg a fejében: a fotó alapján freskót fest a falra. Méghozzá úttörő módon a keleti oldalra, hiszen addig csak nyugaton voltak graffitik. Ám hiába folyamodott engedélyért, a határnyitás zűrzavarában az NDK-s hivatalnokok nem törődtek vele.

Egyik barátja megpróbálta lebeszélni, mondván: „Idióta ötlet, egy hónapon belül úgyis ledózerolják az egészet.” Végül az új keletnémet minisztertanács mégiscsak áldását adta az East Side Gallery létrehozására (lásd keretes írásunkat). Amerikaiak finanszírozták a projektet: az Egyesült Államok nagykövetsége, illetve a legismertebb üdítőital-márka és gyorsétterem-hálózat. Így készülhetett el a 15 négyzetméteres freskó. Vrubel szabadtéri tapasztalatlansága miatt Brezsnyev kissé babarózsaszín, Honecker pedig zöldes árnyalatúra sikeredett, de ez csak fokozta a szatirikus hatást.

A falfestményt kétnyelvű felirattal látta el a művész: „Istenem, segíts túlélnem ezt a halálos szerelmet!” Sóhaját amúgy személyes ügy, egy éppen aktuális szakítás ihlette, ám a közönség – érthetően – politikai üzenetként olvasta. A kép rövidesen a galéria sztárja lett, sőt a gyorsan változó Berlin legnépszerűbb látványossága, megelőzve a Brandenburgi kaput. „Igazi telitalálat, de totál véletlenül”, mondta szerényen Vrubel. Moszkvai otthonában meglepve tapasztalta, hogy Németországból hazatérő ismerősei csupa olyan szuvenírt hoznak magukkal, amelyen az ő csókolózó párosa szerepel.

Már Berlinben él Dmitrij Vrubel (*1960) falfestménye újrateremtette az ikonikus fotót. Idővel az orosz festőművész Moszkvából Berlinbe is költözött, és felcsapott kalózpári aktivistának. Továbbra is készít karikatúra-szerűen szatirikus, politikai vonatkozású képeket, például megfestette már Putyint dzsúdóruhában, piercinggel és popsztárként is.

A mém

Ezerszám sokszorosították képeslapon, söröskorsón, hűtőmágnesen. A rajongók közben összefirkálták, betondarabkákat törtek le belőle. Idővel annyira leamortizálták, hogy végül újra kellett festeni, ez alkalomból találkozott először a fotós és a festő (2009). Közben az évek során a legkülönfélébb változatokban bukkant fel a kép. Magyarországon például a Fidesz választási kampányában (1990) egy ifjú szerelmespár csókjával állították kontrasztba, mondván: „Tessék választani!” Az akkori „fiatal demokraták” még önfeledten élcelődtek a hatalomba beletotyakosodó, beletompuló bácsikon.

Mintául szolgált a Benetton gyűlöletellenes kampányához is (2011), amelyben fotómontázson csókolózik Angela Merkel és Nicholas Sarkozy, Barack Obama és Hugo Chávez, Benjamin Netanjahu és Mahmúd Abbász. A Charlie Hebdo címoldalán pedig egy karikaturista és egy iszlamista csókolta egymást szájon, a szöveg: „A szeretet erősebb a gyűlöletnél”. Legutóbb Vilniusban bukkant fel a csók motívuma: ott Donald Trump és Vlagyimir Putyin ajkát forrasztja egybe, a „Make Everything Great Again” felirat alatt (2016). Tudomásunk szerint ez a legfrissebb verzió, de tévedhetünk is: a csók mémmé változott, reprodukálja magát. Önálló életre kelt, ahogy a legnagyobb műalkotások.

Az East Side GalleryA szabadtéri galéria a Spree folyó mentén, a Berlint egykor keresztülszelő határ keleti felén. Pár nappal az országegyesítés előtt adták át. Akkori formájában 1316 méter hosszú volt, azóta az építkezések miatt megkurtították, de így is a leghosszabb, eredeti helyén hagyott faldarab. Megnyitásakor 21 ország 118 művészének 104 képét mutatta be. Az alkotók listáján magyar képzőművészek is szerepelnek: Erkel László (Kentaur), Gerhes Gábor, Györfi Sándor, Imre Gábor, Rácmolnár Sándor, Simon Gábor.

Ha az ellenzék összefogása túléli a megpróbáltatásokat, akkor az ellenzék pártjai is túlélik azokat. Ám ha megroppannak a teher alatt vagy saját imidzsüket építgetik, akkor a mégoly legerősebb ellenzéki párt vagy a mégoly legközösebb miniszterelnök-jelölt csillaga is alábucskázhat. A változást akaró választóik érdeke a kormányváltás, az egypártrendszert építő, korrupt hatalom eltanácsolása – és nem az akaratlanul is rezsimlegitimációs képviselet egy szánalmas parlamenti biodíszletben. Ezek a tanulságai azoknak a beszélgetéseknek, amelyeket az összefogáspártok – jellemzően jobbikos és momentumos – hátországában folytattunk. Ott, ahol a pártpreferencia-mérések alapján a legjobban megviselte a szereplőket a Márki-Zay-jelenség: a radikális kormányváltók felkelése.