Nem zárhatnak be csak azért a benzinkutak, mert nem éri meg rögzített áron üzemanyagot árusítani - derül ki a szombat este kiadott Magyar Közlönyből.
Eszerint „köteles üzemszünetet hirdetni az üzemanyagtöltő állomás üzemeltetője, ha a fogyasztókat 7 napon belül nyitvatartási idejében összesen 48 órán keresztül nem tudja (kiszolgálni). Az üzemanyagtöltő állomás üzemeltetője más okból üzemszünetet nem hirdethet.“
Más okból nem lehet leállni az árusítással. Az üzemszünet alatt egyéb kereskedelmi tevékenység sem folytatható a töltőállomáson. Kizárják a nyitvatartási idővel való bűvészkedést is, ugyanis az a szokásostól nem térhet el.
Aki megszegi a szabályokat, százezer és hárommillió forint közötti bírságra számíthat, ismételt jogsértés esetén pedig ideiglenesen elveszik tőle az üzemeltetés jogát. Utóbbi lehet akár egy nap is, vagy fél év. Ha újfent megsértik az előírásokat, akkor a két szankció együttesen is alkalmazható. A bírságot kiszabó határozat ellen fellebbezésnek nincsen helye.
Mindez praktikusan azt jelenti, hogy mindenképpen nyitva kell tartaniuk a kutaknak akkor is, ha nem éri meg a rögzített ár mellett benzint árulni. Az sem járható út, hogy csak olyan, prémium üzemanyagot árulnak, mely nem hatósági áras, mivel ebben az esetben kötelesek üzemszünetet hirdetni.
Arra is van megoldás, hogy ne zárjon be ideiglenesen sem az adott egység, mert annak üzemeltetőjét eltiltják. Ekkor ugyanis a kereskedelemért felelős miniszter - Palkovics László - kijelölhet egy másik szolgáltatót, hogy az működtesse tovább az adott kutat. Ilyenkor az állomás épülete és az egyéb eszközök ideiglenesen ennek a cégnek a birtokába kerülnek. Utóbbi nem jogutódja az átmenetileg kizárt cégnek, köteles az esetlegesen okozott károkat megtéríteni.
A rendeletből az is kiderül, hogy az érintett cégeknek előzetesen be kell jelenteniük, ha vállalkoznának olyan töltőállomások működtetésére, melynek üzemeltetőit ideiglenesen eltiltották.
Mint lapunk is beszámolt róla, csütörtökön jelentette be a Miniszterelnökséget vezető miniszter, hogy befagyasztják az üzemanyagárakat. Mindezt úgy, hogy előtte pár héttel Orbán Viktor a Parlamentben azt mondta, ha ezt meglépik, akkor onnan nagyon nehéz visszajönni és ha nem monitorozzák megfelelően, az több kárt csinál, mint hasznot. Az esetlegesen veszteséges kereskedőket kompenzálása egyelőre nem került szóba.