Szöul;metaverzum;

- Metaverzum-város épül Szöulban

A Facebook vállalat néhány hete vette fel a Meta nevet, de ez nem jelenti azt, hogy az egyetlen a virtuális univerzum fejlesztők között. Szöul városi szinten fog bele a metaverzum létesítésébe.

Amikor Zuckerberg nemrégiben arról beszélt, hozzálát a háromdimenziós, virtuális metaverzum fejlesztéséhez és elterjesztéséhez, az egész világ felhördült, egy közelebbről nem meghatározott, szörnyű jövőt vizionálva. A szöuli önkormányzat azonban úgy tűnik, be akarja bizonyítani - még ha nemrégiben bejelentett fejlesztéseinek nem is az elsődleges célja -, hogy a meteverzum nem feltétlenül csak rosszra használható. A dél-koreai főváros nemrégiben elsőként állt elő átfogó metaverzum tervvel (Basic Plan for Metaverse Seoul), amely húsz célt tűz ki hét területen. Mint honlapjukon írják, a járvány utáni időszakban a fő online kommunikációs csatorna minden bizonnyal a metaverzum lesz, ezért úgy határoztak, saját platformot hoznak létre, amelyen az a hat szolgáltatási terület lesz fellelhető, amellyel az önkormányzatnak foglalkoznia kell: gazdaság, oktatás, turizmus, a polgárok ügyeinek intézése, kommunikáció, városirányítás. A hetedik az egész összefoglalása egy platformon.

,,A metaverzum többféleképp fejlődik, technológiai adottságoktól és a felhasználók igényeitől függően. (...) Városunk egy új kontinens úttörője lesz, a Szöuli Metaverzumé, ahol a közösségigény és a magántechnológia ötvöződik. Azon dolgozunk, hogy a metaverzum okos városa minden korosztály hasznára legyen” - mondta Park Jong-Soo, Szöul Okos Város Stratégiai Hivatalának igazgatója.

Három fázisban építik fel a Metaverzumot, az első, 3,9 milliárd won (körülbelül 1,5 milliárd forint) értékű beruházással jövő év végére készül el, egyelőre három területen, a gazdaság, az oktatás és a turizmus területen fognak szolgáltatásokat nyújtani, a teljes kiépítés 2026-ra várható. A Metaverse 120 Center 2023-ra lesz készen, ez egy virtuális ügyfélszolgálati hivatal lesz, ahol a lakosok a tisztviselők avatárjaival, virtuális megjelenítővel találkozhatnak, hogy ügyes-bajos dolgaikat intézzék anélkül, hogy fizikai valójukban be kellene menniük az önkormányzat épületébe. De nem csak a helyi lakosoknak épül a szöuli metaverzum. A városra kíváncsi turisták virtuálisan meglátogathatják a híres látványosságokat, mint a Gwanghwamun tér, a Deoksugung és a Namdaemun piac, vagy a már lerombolt történelmi Donuimun,  és ezen túl virtuálisan részt vehetnek a híres Lámpás Fesztiválon is, tartózkodjanak bárhol a világon. Az önkormányzat azt is közölte, hogy a kiterjesztett valóság segítségével növelik a biztonságot, a kényelmi tartalmakat és a szolgáltatásokat a mozgássérültek számára. A metaverzum többi fejlesztendő területe között az egyik, mint látható, a gazdaság: a cél a Covid-19-járvány utáni újraindítás, az avatarok itt tárgyalásokban segítenek. Az oktatási szolgáltatásokat a Seoul Open City University (Szöuli Nyílt Egyetem) fogja nyújtani: virtuális kampuszán előadásokat, mentoráló programokat, állásbörzéket tartanak.   

Online világ máskéntA metaverzum fogalmát először Neal Stephenson író használta Snow Crash című regényében 1992-ben, és az avatár kifejezés is a könyv által terjedt el. (A szanszkrit eredetű szó eredetileg istenek földi megtestesülését jelenti.) A metaverzum olyan online világ, ahol a felhasználók virtuálisan beszélgethetnek, dolgozhatnak, játszhatnak egymással, de nem egyszerű képernyőkön keresztül, hanem virtuálisvalóság-headsettel vagyis VR-szemüveggel a fejükön. Ennek segítségével egy 3D-s világba léphet be avatárjuk, amely például leülhet egy asztalhoz több másik avatarral tárgyalni, és persze sok más cselekvést végezhet úgy, mintha ott lenne a helyszínen.   

Valós érintést utánzó kesztyűn dolgozik a Meta

A Meta a napokban teljesen új fejlesztést mutatott be, a virtuális érintést lehetővé tevő kesztyűt, amellyel a metaverzumban való létezés még közelebb kerülhet a valóságoshoz. A kesztyűn már hét éve dolgoztak, elődje 2015-ben jelent meg, de akkor még csak egy ujjon volt alkalmazható és egyetlen érzékelője volt csak. A szerkezet működése az úgynevezett aktuátorokon alapszik, ezek kis felfújható, kanyargós kitüremkedések és párnácskák, ujjanként 10-12 található egy sorban. Emellett külső kamerákkal és belső szenzorok segítségével lehet követni, hogyan mozognak a kesztyű viselőjének ujjai. A virtuális világba belépve a bonyolult irányítórendszer által különféle nyomásúra felfújt párnácskák révén érezheti úgy, mintha valamit megérintene ujjbegyével, vagy megfogna valamit, így ha közben a 3D-s valóságot is nézi, az élmény egészen valós lehet.

Reality Labs vezetője, Michael Abrash felidéztett egy esetet: ,,A VR-szemüvegen keresztül láttam egy tányért, megdörzsöltem a felszínét, éreztem a rezgést a kesztyűvel, közben hallottam a hangját. Mondhatom, olyan volt, mint amikor valóban végighúztam az ujjam egy kerámiatányéron”.

Ilyesfajta tapintásszimulátorok nem újak, de az eddigi eszközök hadi, ipari vagy tudományos célokra készültek, de a Meta a hétköznapi vásárlókat célozta meg. Ha piacra kerül, garantálják, hogy az integrálható lesz a már forgalomba lévő Quest VR-rendszerbe. A végleges változat azonban még messze van, több száz vagy inkább ezer aktuátorra lesz majd szükség. ,,Egyelőre megsimogathatsz a VR-kesztyűvel egy kutyát, <<érzed>> - de azt nem, hogy milyen minőségű a szőre” - magyarázta Katherine Healy, a laboratórium egyik mérnöke. A méretét, súlyát is csökkenteni kell, és ma még problémát jelent, hogy minden felhasználónak pontosan illeszkedő darabra van szüksége, és a tisztítását is meg kell oldani. Nem utolsó sorban a biztonság kérdése is felmerül, hiszen általa a felhasználók biometrikus adatairól derülnek ki érzékeny adatok. 

A hétfőn fellőtt orosz műhold-megsemmisítő lövedék végül is jól végezte dolgát, de a keletkezett törmelék veszélyeztethette volna az ISS legénységét, és későbbi űrbéli küldetésekre is kockázatot jelent.