– Ha nem kapunk ezzel ellentétes városvezetői utasítást, akkor működtetni fogjuk a közösségi közlekedést – jelentette ki a Népszava információi szerint Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója a cég keddi igazgatósági ülésén. A helyettese pedig úgy fogalmazott: ha elfogy a pénz, akkor legfeljebb sorba állítják a beszállítókat.
Nyugalmuk különösen meglepő annak fényében, hogy a cég idei üzemi vesztesége már túl van a 10 milliárd forinton. Ennek ellenére a 12 milliárdos állami normatíva visszatartása miatti pénzügyi helyzet nem szerepelt a Fővárosi Közgyűlés szerdai napirendjén. Arra viszont volt javaslat, hogy 1 milliárd forint bérkompenzációt fizessenek az év végén a dolgozóknak. Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes a Népszavának erről azt mondta, hogy a tavaly aláírt bérmegállapodás szerint béremelésre nincs mód az idén, de a személyi soron felhalmozódó maradványt szétosztják a dolgozók között. Ez átlagosan 100-120 ezer forintot jelent a munkavállalóknak. A kormánnyal való konfliktusunkat nem a munkavállalókkal akarjuk megfizettetni – tette hozzá az ellenzéki politikus.
Mindez azért is meglepő, mert a hét elején az is felmerült, hogy a költségvetési törvényben is szereplő állami hozzájárulás kormányzati visszatartása miatt a városvezetés időszakosan korlátozhatja a közösségi közlekedést Budapest egész területén, de később Kiss Ambrus az ATV-nek már azt mondta: kizártnak tartja, hogy a járatokat állítsanak le. Az utasokat viszont tájékoztatni fogják arról, hogy a kormány a BKV működési költségeinek alig 7 százalékát fedező normatívát sem adja oda.
Elsőként Gulyás Gergely kancelláriaminiszter dobta be az agglomerációs járatok tavaly lejárt szerződését indoknak, de a főváros rögtön jelezte: azóta is fizetik a korábbi képlet alapján számított havi több, mint félmilliárd forintos hozzájárulást a HÉV-ek és a Volánbuszok működtetéséhez. Ezek után az Innovációs és Technológia Minisztérium tegnap már azt közölte: „ A kifizetés feltétele az agglomerációs személyszállítási közszolgáltatások finanszírozásáról szóló megállapodás aláírása”.
– Az én aláírásom biztosan nem feltétele annak, hogy a kormány kifizesse a budapesti közlekedésnek járó 12 milliárd forintot. A dokumentumon ugyanis Orbán Viktor és Áder János aláírása szerepel, hiszen erre a költségvetési törvényben vállalt kötelezettséget a kormány – válaszolta erre Karácsony Gergely főpolgármester.
– Ráadásul az agglomerációs megállapodás sincs itt, amit aláírhatnánk – tette hozzá Kiss Ambrus a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén, ahol egyébként csak érintőlegesen esett szó a BKV áldatlan pénzügyi helyzetéről. A főpolgármester-helyettes szerint csütörtöktől a kormánynak kellene finanszíroznia az egész közösségi közlekedést, mivel a főváros már ráköltött 108 milliárd forintot. A BKK már csütörtöktől folyószámlahitelből gazdálkodik, a BKV folyószámlája ugyan jelenleg 900 millió forintos plusz van, de ez csak pillanatnyi állapot, ha nem kapják meg a rájuk eső részt, akkor ők is gyorsan mínuszba fordulnak. Kiss Ambrus emellett tett egy érdekes összehasonlítást is: ha a főváros agglomerációs közlekedéshez adott 6,6 milliárdos hozzájárulását férőhely-kilométerekre váltják át és azt felszorozzák a BKV teljesítményével, akkor a fővárosnak a 12 milliárd helyett 27, 2 milliárdot kellene kapnia állami normatívaként. Az elmaradó kifizetés miatt tervezett fővárosi „figyelemfelhívó” intézkedéseket csütörtökön ismerteti a főpolgármester.