ombudsman;

2021-12-02 07:00:00

Rázúdultak a járványpanaszok az ombudsmanra

Kozma Ákos, az alapvető jogok biztosa hivatalához 2020 tavaszától 2021 tavaszáig mintegy 150, azóta pedig további 1355 panasz érkezett – tudta meg a Népszava.

Másfél ezer beadvány érkezett tavaly tavasz óta az alapvető jogok biztosához a pandémiás intézkedések, vagy éppen azok elmaradása miatt – derült ki a Népszava kérdésére. Az egyik panaszos szerint sérti a gyermekek jogait, hogy az általános iskolák vezetői saját határkörben elrendelhetik a kötelező maszkhasználatot, másvalaki viszont éppen azt kifogásolja, hogy a munkáltató nem tartotta be a vírusvédelmi szabályokat. Akadt olyan bejelentő, aki nemrég az iránt érdeklődött, mely szervhez fordulhat közérdekű adatigényléssel a „koronavírussal kapcsolatos adatok vonatkozásában”: a kérdés önmagában sokat elárul arról, hogy az elmúlt másfél évben a kormányzatnak mennyire sikerült átláthatóvá tennie a védekezéssel megbízott apparátus működését.

Kozma Ákos, az alapvető jogok biztosa hivatalához 2020 tavaszától 2021 tavaszáig mintegy 150, azóta pedig további 1355 panasz érkezett – tájékoztatta lapunkat az ombudsmani hivatal.

A Népszavának adott válasz szerint a megnövekedett ügyszámot a „védettségi igazolványhoz fűződő jogosultságokkal szembeni” beadványok tették ki. Ezek egy részében a beadványozók nem fogalmazták meg saját véleményüket, csupán az internetes oldalról letöltött petíciót továbbították vizsgálati kezdeményezésként. Mások azonban ugyanezt a saját esetük kivizsgálásának kezdeményezése mellett küldték meg. (Az ombudsman összegezte a védettségi igazolványok alkalmazása során érvényesítendő alkotmányossági követelményeket, a gyakorlati kérdések megoldására javaslatokat fogalmazott meg.)

Az alapvető jogok biztosának hivatala kérdésünkre 19 csoportba sorolta a járványügyi beadványokat. A teljesség igénye nélkül: ezek között szerepelnek a digitális vagy a jelenléti oktatással szemben, az érettségi vizsgák elhalasztása érdekében, az idegenforgalmat érintő korlátozások következményei miatt érkezett bejelentések, valamint azok a panaszok, amelyek diszkriminatívnak tartották az állami támogatásokra jogosult vállalkozások meghatározását.

A korlátozó intézkedésekkel – a vendéglátó helyek bezárásával, a rendezvények létszámkorlátozásával, a kijárási korlátozással, a vásárlási idősávval – összefüggésben is jöttek beadványok, ahogyan a korlátozó intézkedések megszegése, azok szankcionálásának elmaradása miatt is.

Mások az oltóanyagok „származása”, választhatósága, a keleti vakcinákkal oltott személyek kiutazási lehetőségeinek korlátozottsága miatt fordultak ombudsmanhoz. Megint mások az oltási regisztráció kötelezővé tétele, vagy például az oltás szervezésével kapcsolatos panaszok ügyében. A védettségi igazolványt bevezető jogszabállyal szemben, az annak hiányában fennálló korlátozások és a gyermekek oltása miatt is születtek beadványok.

Az esetek nagyobb részében a beadványozók tájékoztatást kaptak a jogszabályi rendelkezésekről, alapjogi visszásság megállapításakor pedig jelentés készült. A folyamatban levő ügyekről az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala nem adhat bővebb információt: az érintett intézményektől beérkező válaszok kiértékelése mellett folyik az eljárás.

Az ombudsmani hivatal kitért arra, hogy az alapvető jogok biztosának járványügyi helyzetben végzett tevékenységét nem csupán a beadványok határozzák meg: „hivatalból indított eljárások keretében kifejezetten nagy hangsúlyt fektettünk azon intézmények meglátogatására, ahol komoly küzdelmet folytatnak a járványhelyzet okozta kihívásokkal”. Kozma Ákos tavaly összesen 66, idén eddig több mint 60 helyszínt keresett fel.