Nagyságrendekkel kevesebb beadvány érkezett az adatvédelmi hatósághoz, mint az ombudsmani hivatalhoz, de a járvánnyal összefüggésbe hozható panaszok száma így is meghaladja a kétszázat – tudta meg a Népszava.
Ugyanazon a napon fordultunk kérdéseinkkel Péterfalvi Attilához, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság vezetőjéhez és Kozma Ákos ombudsmanhoz, az alapvető jogok biztosához. Arról kértünk tájékoztatást, hogy a pandémia kitörése óta hány járványügyi megkeresést kaptak, milyen tartalmú panaszokról van szó, ezek vizsgálata milyen eredménnyel járt. Előbbi utóbb válaszolt.
Az ombudsmanhoz – ahogyan arról a lapunknak küldött válasz nyomán már beszámoltunk – tavaly tavasz óta másfél ezer beadvány érkezett. Az adatvédelmi hatóság azonban ugyanazokat a kérdéseket közérdekű adatigénylésként értékelte. Időközben viszont onnan is megjött a válasz: Péterfalvi Attila a különféle ügytípusokban tavaly 71 beadványt kapott (4 eljárás még folyamatban van), ebben az évben már több mint kétszer annyit, 146-ot (38 van folyamatban). Összesen tehát a beadványok száma 217, a folyamatban lévő ügyeké pedig 42.
A tavaly indított eljárásokról – például a digitális távoktatás adatvédelmi és adatbiztonsági vonatkozásairól – a hatóság 2020-as tevékenységről szóló beszámoló tartalmaz részleteket. Idén a személyes adatok kezelése témakörében benyújtott panaszok többsége „a védekezéssel kapcsolatban létrejött weboldalakat népszerűsítő kéretlen tartalmak” küldését, továbbá a „védekezéssel, oltakozással kapcsolatos kéretlen telefonhívásokhoz kapcsolódó adatkezeléseket” kifogásolta – áll a tájékoztatásban.
A közérdekű adatokkal összefüggésben az állampolgárok főként a járványügyi intézkedések miatt fordultak az adatvédelmi hatósághoz. A panaszolt adatigénylések egyebek között a vakcinabeszerzés dokumentációja, az államfő védőoltásáról kiállított igazolás, valamint az új koronavírus-fertőzéssel diagnosztizált személyekre vonatkozó statisztikai adatok megismerésére irányultak.