;

karácsony;mobiltelefon;hiány;chip;áru;játékok;webáruházak;

- Akár sorban állást is vásárolnak az emberek karácsony előtt

A chiphiány miatt a karácsonykor népszerű szórakoztatóelektronikai cikkekből is szűkösebb, drágább idén a választék.

„Átvennék lemezes verziós Playstation 5 megrendelést. Amennyiben nem tart igényt megrendelésére, ráfizetéssel megvásárolnám” – olvasható egy pár napja közzétett hirdetésben, amelynek feladója 15 ezer forintot fizetne csupán azért, hogy előrébb kerüljön az egyik legújabb játékkonzol-modellre várakozók sorában. A hivatalos forgalmazóknál erre most már hiába adna le ugyanis valaki megrendelést, karácsonyra egészen biztosan nem tudja a fa alá tenni az új gépet, mert egyelőre csak lefoglalni lehet. Az elektronikai áruházakba besétálva pedig végképp nem lehet az új szériát csak úgy leemelni a polcról.

Ahogy az egyik webáruház fel is hívja a vásárlók figyelmét: most azok kerülnek sorra, akik már májusban leadták előrendelésüket. Vélhetőleg ezeket adják most tovább a szemfülesebb megrendelők bontatlan csomagolásban a különböző facebook-csoportokban – persze az eredetinél jóval vaskosabb áron.

Mindez iskolapéldája annak, milyen őrületeket tud generálni karácsony előtt egy amúgy is felkapott és limitált gyártású termék esetében a globális chiphiány, az Európán kívüli gyártás és a konténeres szállítás lassulása, illetve drágulása. A játékkonzolok hiánya mögött is főként ezek az okok húzódnak meg ugyanis – mondja Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója. Ugyanezen okokból egy új autóra most akár egy évet is várni kell, hacsak nem csíp el valaki egy visszamondott korábbi megrendelést. A karácsonykor a népszerű mobiltelefonokból, laptopokból és tabletekből pedig szintén a chiphiány miatt szűkösebb a kínálat. A rendelkezésre álló készletet a gyártók ugyanis inkább a drágább termékekbe építik be, mert azokon nagyobb a haszon. Igaz, ezt kevésbé veszik észre a vásárlók, hiszen az üzletek polcai nem üresek. Konkrét mobilra vagy laptopra keresve azonban már érződik, hogy az olcsóbb vagy középkategóriás termékekből kevésbé széles a választék.

A szórakoztató elektronikai cikkek forgalmát már felerészben a webáruházak bonyolítják le Magyarországon. A karácsonyi vásárlási szezont elindító Black Friday alkalmával belefutottunk olyan e-kereskedőbe, amely a november végén megrendelt okosórákról még 12 nap múlva is csak azt a tájékoztatást küldi: „beszerzés alatt”. Az ügyfélszolgálat telefonvonalán pedig egy automata hang fogadja a hívásokat, és irányítja a vásárlókat az e-mailes kommunikáció felé. Madar Norbert szerint hasonló esetekre egyre kevesebb azonban a példa, hiszen a vásárlók gyorsan elpártolnak az ilyen kereskedőktől. A webáruházak többsége már a Black Friday-n is csak olyan termékeket kínált, amelyek már raktáron voltak. Európán kívülről ugyanis kiszámíthatatlan, hogy ideér-e karácsonyig az áru. Aki biztosra akar menni, annak ezért nem érdemes ilyenkor már harmadik országbeli webshopokkal sem próbálkoznia.

Ami viszont már az országhatárokon belül van, az jó eséllyel megérkezik a fa alá. Madar Norbert szerint a hazai futárcégek bírni fogják a terhelést, nem kell a pár évvel ezelőtti összeomlástól tartani. Bár a logisztikai ágazatot sem kíméli a munkaerőhiány, ez legfeljebb egy-egy napos csúszásban mutatkozik majd meg, de a december 20-ig leadott rendeléseket ki tudják szállítani karácsonyig.

A Publicus Intézet Népszava számára készített felmérése alapján minden tizedik magyar szokott a határokon túlról rendelni. Főként a férfiak, a 18-29 évesek és a diplomások vásárolnak külföldi webáruházakban. Ők viszont az utóbbi időben a termékek drágulását tapasztalják: a külföldről rendelők 62 százaléka panaszkodott erre. Ennek hátterében főként a pandémia miatt kialakult áruhiány és logisztikai problémák állnak, de a magyar vásárlók pénztárcáját az elszálló forintárfolyam is terheli.

A gyenge forint a hazai kereskedőket is érinti, hiszen javarészt ők is külföldről szerzik be az árut. Novemberben az infláció immár 7,4 százalékra ugrott, az online webáruházak forgalma pedig részben emiatt várhatóan a korábban becsültnél erőteljesebben, mintegy 30-32 százalékkal nő majd az év utolsó hónapjaiban – mondja Madar Norbert. A növekedésben ugyanakkor a lakosság erőteljes fogyasztási kedve is szerepet játszik, ami pedig a nyugdíjprémiumnak és a februárban érkező szja-visszatérítésekre alapozó hitelfelvételeknek is köszönhető – tette hozzá.    

Korlát nélkül mennek a boltokbaTavaly a járványügyi korlátozások miatt a karácsonyi ajándékok beszerzésében minden korábbinál nagyobb szerepet játszottak a webáruházak, az online kiskereskedelem így az év végi rekordforgalomnak köszönhetően 45 százalékkal bővült 2020-ban. Az idei ünnepi szezonban viszont hiába fut fel a járványgörbe, nincsenek korlátozások a boltokban, és ez bátrabbá teszi a vásárlókat is. Az Árukereső.hu és a GKI Digital közös karácsonyi felmérése szerint a tavalyi 86 százalék helyett az idén csupán 77 százalékuk szerez be ajándékokat a netről. A bevásárlóközpontokban 57 százalék vásárol a tavalyi 49 százalékos arány után, hagyományos boltokban, szaküzletekben, szupermarketben pedig 38 százalék keresgél a tavalyi 33 százalék helyett.   

Egy évvel kitolta a kormány a korábban ígért felújítások helyett csak áremeléseket hozó hatékonyságnövelési ösztönzőrendszer elszámolásának kezdetét.