Az 1995-ös srebrenicai vérengzés során több mint nyolcezer bosnyákot mészároltak le szerb katonák. Ahogy Jasmila Zbanic a Berlinben élőben, de közönség nélkül megszervezett díjátadón, melyre online jelentkezett be szarajevói otthonából a pandémia miatt, kiemelte, hogy három generációnyi férfit mészároltak le a nevük miatt, ám a srebrenicai nők újjáépítették a romokban lévő országot. Szavai szerint mindig a nőknek kell begyógyítani a férfiak által okozott sebeket.
A rendező lapunknak adott korábbi exkluzív interjújában úgy fogalmazott, hogy Srebrenicáról filmet készíteni olyan, mintha önként táncolna egy aknamezőn. Ám, mi vette rá, hogy rálépjen erre az aknamezőre? „A lelkiismeretem. Ami manapság Európában és a világ többi részén zajlik, elképesztően emlékeztet az 1990-es évek Boszniájára. Meg kellett mutatnom, hogy van olyan közelmúlt, melyből sokat lehet okulni.” – fejtette ki Zbanic.
A legjobb férfi színész Anthony Hopkins lett, a brit művész az Apa című filmben nyújtott alakításáért kapta az elismerést – nem mellékesen azért már kapott egy Oscart is már idén. Ennek a filmnek a forgatókönyvírói, Florian Zeller és Christopher Hampton is kategóriagyőztesek lettek. A gálán a legjobb európai vígjátéknak járó díjat a Ninjababy című norvég film alkotói vehették át, míg a legjobb új felfedezett kategóriájában (Prix Fipresci) az Ígéretes fiatal nő című film nyert. A dokumentumfilmes és animációs mezőnyt egyaránt a Flee című dán produkció lett.
Magyar sikerek: a legjobb látványtervező díját Ágh Márton kapta, a Természetes fény című második világháborús drámáért, illetve Mészáros Márta magyar filmrendező életműdíjat kapott az Európai filmakadémiától, az alkotót Agnieszka Holland, a szervezet elnök asszonya progresszív feminista művészként méltatatta a laudációjában.
A magyar művészfilm filmforgalmazás állapotát jellemzi, hogy sem a Quo vadis, Aida?, sem Az apa, sem a Flee nem került hazánkban moziforgalmazásba.