Aki Budapest utcáit sűrűn járja, az tudja jól, hogy egy-egy kapualjban, postaládán vagy homlokzaton igazi műalkotásokra lelhet. Sőt, vannak visszatérő művészek is. A 0036mark nevű alkotó például magyar mesefigurákat alakít át hollywoodi filmek szereplőivé – többek közt Pom Pomból csinált Chewbaccát, Grabowski ügynökből fehér zakós James Bondot. A magyar street art (utcai művészet) már virágzik egy ideje, a Deák17 Galéria pedig arra tett kísérletet, hogy bemutassa annak ezredforduló utáni történetét.
Húsz évet „belepréselni” egy galéria falai közé nagy vállalkozás, a Deák17 csapatának mégis sikerült átfogó tárlatot rendeznie. Ezt érezni is, amikor belépünk a kiállítótérbe, melynek falai a legkülönfélébb rajzokkal és feliratokkal vannak tele – a látogató zavarában nem is tudja, merre induljon. Érdemes az utat először az 1000% nevű alkotócsoport fala előtt kezdeni, melyen számos ember, figura és lény nyüzsög, mintha csak felülnézetből tekintenénk a városra. Az 1000% csapatát 2002-ben alapították a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem egykori hallgatói, akik nemcsak az utcák falaira rajzolnak, de terveznek plakátot, szórólapot, logót vagy kiadványt – az egyikük, Stark Attila például Péterfy Bori lemezborítóit készíti már a kezdetek óta.
A tárlaton kiderül az is, hogy az utcaművészek számos technikával alkotnak. A Void nevű alkotó például sablonokat helyez a falra, és azt fújja le spray-vel, 0036mark a rajzfiguráit matricára nyomtatja, a DTM nevű dekorcsapat, vagyis az egykori Damjanich utcai Dekoriskola volt tanulói pedig utcai elektromos szekrényeket csomagoltak be fekete-fehér anyagokkal. Nemcsak papírt és festéket lehet használni: Rapa 73 például kerámiabetűket és csempekompozíciókat applikál a falakra, míg Kolodko Mihály kis méretű bronz alkotásai – úgymint Mekk Elek, Ferenc József vagy Andy Warhol – szinte „elbújnak” a köztereken. Van olyan alkotó, aki a virtuális valóságot is segítségül hívja: Fat Heat színpompás festményei ugyanis „életre kelnek”, ha azokat egy speciális alkalmazáson keresztül szemléljük a mobilunkon. A tárlókban láthatunk továbbá szórófejeket, festékszórókat, már lefújt faldarabokat, valamint blackbook vázlatfüzeteket, melyekben a graffitisek lerajzolták a terveiket, amelyek közül többet meg is valósítottak.
A grafikus iamsuzie élénk színekben játszó lányokat és fiúkat fest falakra, melyek akár egy igényesebb animációs filmben is megállnák a helyüket. A szintén grafikus Miss KK pedig életnagyságú nőalakokat ragaszt a falakra, melyek noha divatos ruhákban jelennek meg, a rajtuk olvasható feliratok a túlzásba vitt külsőségekre hívják fel a figyelmet. Hiszen a street art nemcsak a szépérzékre hat, de el is gondolkodtat. Szárnyas Doboz képzőművész ugyancsak elmélkedésre sarkall a visszatérő figurájával – konkrétan a Szárnyas Dobozzal –, mely olykor társadalomkritikus vagy filozofikus gondolatokat fogalmaz meg.
Végül a tárlat a kezdeteket is felidézi, amikor még graffitisek fújtak titokban házfalakra és vagonokra, kiemelve Nikon One jelentőségét, aki az elsők között állíthatott ki galériákban, majd kezdett el dolgozni filmipari megbízásokon. Még hogy az utca nem inspirál.
Infó:
Budapest Street Archæology
Fővárosi Urban art a 21. századból
Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria
Megtekinthető: december 17-ig