közrádió;Csehország;

2021-12-17 13:39:25

Botrány: hírhamisítót neveztek ki a cseh rádiónál

A Cseh Rádió (CRo) több mint 400 dolgozója nyílt levélben szólította fel René Zavoral igazgatót, hogy vonja vissza Jitka Obzinová hírigazgatói kinevezését.

A cseh rádió munkatársai aggódnak a cseh közszolgálati média függetlensége és objektivitása miatt, adta hírül a Lidové Noviny. Ezért nyílt levélben fordultak az intézmény vezetőjéhez, a dokumentumot a Cseh Rádió egy sor alkalmazottja írta alá. A közszolgálati rádiónál összesen mintegy 1 435-en dolgoznak, közülük 315-en a hírszerkesztőségben.

Obzinová korábban a TV Prima hírigazgatójaként dolgozott, ahol a vádak szerint híreket manipulált. Mint az a tiltakozó levélben is szerepel, 2015. őszén a televízióban úgy befolyásolta a menekültekről szóló tudósításokat, hogy azzal bevándorlásellenes indulatokat keltett. A tények manipulálását a médiahatóság is dokumentálta – mutattak rá a levél aláírói.

Az állami rádió elnöke a tiltakozás hatására azt közölte, tiszteletben tartja a munkatársak véleményét, és a jövő hét elején „értékelni fogja a levél tartalmát, és nyilatkozik róla”. René Zavoral a Cseh Rádió Tanácsának szerdai ülésén jelentette be Obzinova kinevezését. Jan Pokorný helyére kerül januártól, mint mondta, hogy a hírszerkesztőségnek válságmenedzserre van szüksége, aki költségvetési kérdésekben is jártas és vállalni tudja úgy a munkát, hogy kevesebb munkatárssal kell dolgoznia. Magyarán sokakat bocsátanak majd el. Mindezt úgy, hogy közben „a közszolgálati médium magas színvonala megmaradjon”.

A hírigazgató-váltás bejelentését követően széleskörű tiltakozás kezdődött a munkatársak, politikusok és közéleti személyiségek részéről. Kétségeinek adott hangot Zavoral lépésével kapcsolatban például az új cseh képviselőház elnöke, Markéta Pekarová Adamová és alelnöke, Jan Bartosek, vagyis a cseh kormányváltásnak semmi köze a történtekhez.

A nyílt levelet aláírta többek között Jan Dražan hírigazgató, Pavel Šuba, a Radiožurnál nevű műsor szerkesztője, Markéta Chaloupská, ugyanezen program oknyomozó osztályának vezetője, Filip Nerad, a külföldi hírszolgáltatás vezetője és Jiří Chum, a Radiožurnál műsorvezetője.