Mi volt az elmúlt év kulturális meglepetése?
Agnieszka Holland filmrendező, az Európai Filmakadémia elnöke: Negatív meglepetés: a koncert melyet a lengyel közszolgálati televízió szervezett a hős katonáknak, akik a lengyel-belorusz határon az éhező migránsokkal szemben léptek fel. Nem mellékesen törvénybe iktatták Lengyelországban, hogy a határőrség a helyszínen visszatoloncolja az illegális bevándorlókat a határ túloldalára, mi több, vissza is utasíthatja a menedékkérelmüket. A varsói kormány ezzel de facto legalizálta a bevándorlók erőszakos kitoloncolását az országból. És még koncerttel is ünnepelték a válságos, ám szerintük dicsőségre méltó helyzetet.
Buda Andrea, a Cinema City mozihálózat Marketing és PR igazgatója: Nagyon sok kulturális tartalmat kínálnak a multiplexek, a Cinema City félévente pedagógusoknak tanári roadshow-t tart, melynek keretében olyan filmeket mutattunk be, melyek oktatási tartalommal bírnak: ez idén a cseh Csapda a neten című dokumentumfilm volt. A tanárok is akkor hozzák szívesen a gyerekeket, amikor pontosan tudják, mire hozzák. A mozinak felelőssége, hogy kinevelje a következő nézőgenerációkat. Amúgy meg a Nincs idő meghalni című James Bond film gálapremierje volt az év mozikulturális eseménye: négyszer eltolták a film bemutatóját, amikor meg lehetett tartani, épp nem voltak korlátozások, és ezen az eseményen mindenki ott akart lenne, aki számít.
Deák Kristóf Oscar-díjas filmrendező: Az NFT-k felbukkanása és előretörése – a filmek terén lesz még egy sokkal nagyobb hulláma ennek! (Az NFT egyedi digitálisan tárolt információkat tartalmaz. Ehhez a blokklánc (blockchain) – a kriptovaluták alapjául szolgáló – technológiát hívták segítségül, így minden ilyen digitális alkotáshoz tartozik egy egyedi token. Az alkotás bármi lehet – akár képfájl, audiofájl vagy akár egy Twitter-üzenetről készült képmentés.)
Milyen pozitívumokat hozott a járványhelyzet a kulturális életben?
Agnieszka Holland: Alkotóként sokkal innovatívabb kell, hogy legyél és többet kell küzdeni egy-egy műalkotás létrejöttéért. Hiszem, hogy potenciális remekműveket ihletett a járványhelyzet okozta változások.
Buda Andrea: Nagyon sok pozitív hatásról nem tudok beszámolni: sokkal kevésbé toleránsak az emberek, a mozival, annak szolgáltatásaival, a személyzettel. Sőt, az emberek egymással is jobban harcolnak, mint a pandémia előtt. Pozitív fejlemény volt, hogy végül ki lehetett nyitni és a régióban Magyarországon voltak a legenyhébb megszorítások a kulturális intézmények működése kapcsán.
Deák Kristóf: Zseniális kísérleti karantén filmeket, mint például az Inside Bo Burnhamtől.
Mit vár legjobban a kultúra terén 2022-ben?
Agnieszka Holland: A változásokat. A pandémia nem okozott akkora károkat az európai filmkultúrának, mint a tengerentúlinak, mivel a terjesztés terén mi már évek óta válsággal néztünk szembe. Az elmúlt másfél évben megerősödtek a streaming szolgáltatók: az biztos, hogy sokkal több emberhez juthatnak el az európai filmek. Az, hogy a gyártásra és a művészetre milyen hatással lesznek ezek a szolgáltató, nem tudom. De az biztos, hogy a változás éve lesz a film terén 2022.
Buda Andrea: Az összes megszorítás eltűnését és a járványhelyzet végét! A Pókember: Nincs hazaút a maszkviselési kötelezettség ellenére minden idők negyedik legjobb nyitó bevételét hozta nehezített pályán. A Free Guy pedig volt az első film, amely tudott olyan erőt képviselni, megmutassa: megmaradt a mozi ereje, noha az elmondható, nem működnek igazából a jegyelővételek, a nézők kivárnak. 2022-től a nyári időszakot várom, amikor a nyári blockbusterek, eseményfilmek újra visszahozzák a 2019-es mozis állapotokat. Az első ilyen mű a május 26-án érkező Top Gun film lesz.
Deák Kristóf: Azt, hogy félelem nélkül, élőben megnézhetem végre a Red Hot Chili Pepperst!