BKV;közbeszerzés;M3-as metrókocsik;

2022-01-13 06:00:00

Már 12,4 milliárdot követel a BKV

Ülésezett a korrupciós ügyeket vizsgáló fővárosi bizottság, az orosz metrókocsi-felújítás volt terítéken. Továbbra sem tudni, miért kellett a "moszkvai kényszerpályát" választani.

- Semminemű rálátásom nem volt a hármas metró felújításához kapcsolódó beruházásokra - így hárította el a korrupciós ügyeket vizsgáló fővárosi bizottság, orosz metrókocsi-felújítást tárgyaló ülésére szóló megívást Juhász Béla, a hármas metró szerelvényeinek felújítását végző orosz Metrowagonmash (MWM) magyarországi képviseletét ellátó Inter-line kft. ügyvezetője. Szeneczei Balázs, volt főpolgármester-helyettes még csak nem is válaszolt az invitálásra.

- Jó lett volna, ha az előző városvezetés részéről egy politikai vezető is részt vesz a meghallgatáson, hiszen az egyik fő kérdés éppen az lett volna, hogy a Fidesz-kormány és városvezetés miért tette olyan kényszerpályára a metrófelújítást, ami azután Moszkvába vezetett - jegyezte meg erre a bizottság elnöke, a momentumos Havasi Gábor.

- Sokat beszéltek már a hármas metró kocsibeszerzéséről, de még mindig nem tudjuk, hogy Orbán Viktor miért vett nekünk elavult, klíma nélküli szerelvényeket, ahogy azt sem, hogy az előző városvezetés miért nem vizsgált meg más lehetőségeket – vetette fel Élő Norbert. A bizottság Demokratikus Koalíció által delegált tagja szerint az új városvezetés által megrendelt vizsgálat után már nehezen tartható az a kijelentés, hogy a klíma nélküli felújítás volt az olcsóbb megoldás. Főként úgy, hogy az eleve korlátos feltételekkel kiírt tenderen az oroszok mellett induló Škodát és az észt pályázót kizárták, holott azok műszakilag és pénzügyileg is jobb ajánlatot tettek. Az MWM végül 219,2 millió euróért szállította le a kocsikat (ez akkori árfolyamon 68 milliárd forint volt), miközben az Alstom és más nyugat-európai gyártók 79 milliárdra tették az új járművek árát, az akkori megrendelések is ehhez hasonló áron köttettek. Az utólagos klimatizálás legalább 10 milliárdba kerül, így nagyjából ugyanott tartunk. Élő azt is megjegyezte, hogy a kocsikról időközben ugyan kiderült, hogy nem a régiek felújított változatai, hanem újak, nagyon sok a hiba. Sok más mellett az inverterek felfüggesztése gyenge, így az áramátalakítók leszakadhatnak, a fékeket tehervonatra tervezték, a valóban korszerű hajtásrendszert le kellett butítani, mivel az irányításrendszert nem cserélték le, az akkumulátorok töltése pedig annyira gyenge, hogy vészhelyzetben sötétben kell menekíteni az embereket. 

Bagdy Gábor a vizsgálóbizottság fideszes tagja, Tarlós István korábbi pénzügyi helyettese minderre azzal válaszolt, hogy már eltelt két év, de Karácsony Gergely még mindig nem teljesítette választási ígéretét, miszerint klimatizálják a kocsikat. Tarlós egykori jogi tanácsadója, Szegvári Péter pedig visszakérdezett: mi mást tehetett volna a főváros, ha egyszer a kormány másként döntött? Másrészt úgy gondolta, hogy a vizsgálóbizottság nem sokra juthat, ha egyszer a BKV felügyelőbizottság se talált okot a feljelentésre. Igaza lett, nem sokra jutottak. 

- Budapest leépítése már akkor elkezdődött, amikor még a kormánnyal azonos színű volt a városvezetés - vélekedett V. Naszályi Márta Budavár polgármestere. A Párbeszéd politikusa szerint Szegvári elismerte, hogy Tarlósék kormányzati nyomásra döntöttek az összességében drágább és rosszabb kocsifelújítás mellett és kormányzati nyomásra zárták ki a versenyből többi gyártót. Szegvári ezt visszautasította.

- A CAF villamosok repednek, az Alstom szerelvényeknek fékproblémái vannak. Az orosz szállítói szerződéssel nincs több gond, mint a többivel – állította Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója. (A BKV vezetője ma azt közölte lapunkkal, hogy csak korábban voltak fékproblémák, ma már tökéletesen biztonságosak az Alstom szerelvények.) A cégvezető egyúttal arról biztosított mindenkit, hogy a BKV a kötbér és a rendelkezésre állási átalány egyetlen fillérjéről se fog lemondani. A követelést a most folyó perben vagy peren kívüli alku keretében érvényesítik. A kijelentés különösen bátornak tűnik annak fényében, hogy az MWM lassan két éve alatt a periratokat se volt hajlandó átvenni. A BKV követelése már 35 millió euróra rúg (jelen árfolyamon 12,4 milliárd forint).

A cégvezető elismerte, hogy a Tarlós István által emlegetett több ezer oldalas tender előkészítő anyagot ők állították össze, így ők határozták meg a pályázati kiírás – több szempontból versenyszűkítő – feltételrendszerét is. Mint mondta, arra volt pénz, amire a kormány adott. A felújítás jobb volt, mintha semmit se csináltak volna, hiszen akkor már 50 évesek voltak a metrókocsik. Bolla szerint az MWM által vállalt 30 éves garancia teljesítését kikényszerítik. Arra a bizottsági kérdésre, hogy akkor miért a BKV rendel meg berendezéseket a hibák javításához, azt a választ kapta, hogy mindent ki fognak fizettetni az orosz féllel. Héri József metró üzemigazgató azt hangsúlyozta, hogy mindent rendszeresen ellenőriznek, csak száz százalékosan üzembiztos kocsi mehet ki a forgalomba.

A klímák beszerzésére már kiírták a tendert, két indikatív (nem kötelező érvényű) ajánlat érkezett, ezekről tárgyalnak. A beépítés tízmilliárd forint körüli költségét hitelből fedeznék, de ehhez a kormánynak hozzá kell majd járulnia. A vizsgálóbizottság következő ülésén a Rác fürdő ügye kerül terítékre.