Ha Kucsora Márta tárlatot rendez, ahhoz bizony nagy térre van szükség. Erről tanúskodik a mostani, Incepció című kiállítása is, melynek nagy méretű festményei a Műcsarnok első termében tekinthetők meg a Személyesen | Frissen 2021 című sorozat keretében. A tavaly készült képek ráadásul nagyobbak mint valaha: a többségük háromszor öt méteres, míg a legnagyobb, három vászonból álló festmény kétszer kilenc méteres.
– Ezzel a kiállítással nagy szerencsém volt, a legújabb képeimet ugyanis még sehol nem tudtam bemutatni – mondja Kucsora Márta, akinek a művek elkészítéséhez is széles falakra van szüksége, műterme az angyalföldi Art Factory-ban található, száz négyzetméteren.
A jelen tárlat teljesen átlép az absztrakció világába, noha Kucsora korai munkáin még természeti képek jelentek meg, úgymint zubogó vízesés, a tenger felcsapó hullámai, vagy egy erdőrészlet. – Ezúttal nem akartam konkrét látványvilágra utalni, a kavargó formák a befogadókat mégis a természetre vagy annak folyamataira emlékeztetik. A mikro- és a makrovilág között minden felmerül – mondja a művész. Mindez annak is köszönhető, hogy Kucsora a festés során az ipari és művészeti adalékanyagokat direkt nem rendeltetésszerűen viszi a vászonra, így azok között kémiai reakció lép fel, ami sok esetben organikus formációkra hajaz. – Ez a technika pont annyira kiszámítható és kiszámíthatatlan, amennyire a természet – mondja a festő, aki szerint alkotásai azért is kortársak, hiszen olyan anyagokból készültek, amelyek tíz éve még nem léteztek a festékiparban.
A képek jelentése tehát a befogadótól függ, a szétfolyó és összeolvadó alakzatok felidézhetnek bennünk hegyomlást, gleccsert, kavargó iszapot, de akár egy mikroszkóp alatt felnagyított biológiai folyamatot is. – Engem a festészetben már nem a látványvilág izgat, hanem az anyagok keveredése. Azt gondolom, ami a petricsészében történik, az az univerzumban is pontosan úgy zajlik, csak más léptékben – mondja Kucsora.
Az összetett látványt a művésznek azonban rövid idő alatt kell összehoznia. – Egy nagyobb munkára ugyanannyi idő jut, mint egy kisebbre, hiszen a száradási idő mindkettő esetében csak pár óra – mondja Kucsora, aki ezért alkotás közben gyakran mozgatja és dönti meg a vásznakat, hogy elérje a kellő hatást. – Mielőtt hozzákezdek egy képhez, fejben megtervezem a látványt, de az eredmény mindig eltér egy kicsit. Ugyanúgy, ahogy egy műugró is megtervezi a mozdulatot, mielőtt elindul – mondja a festő. A munka így olyan akár egy performansz, melyet a kiállításon a látogató is megnézhet, ha mobiljával leolvassa az egyes képekhez mellékelt QR-kódokat, míg a terem közepén egy harminc négyzetméteres térben láthatja egy 6K felbontású videón, hogyan lépnek reakcióba egymással a festéshez használt anyagok.
Kucsora Márta művészetét nem hiába hasonlítják Jackson Pollock absztrakt képeihez, melyeket az amerikai művész erős gesztusokkal hozott létre. A magyar festő szintén rajong azokért az alkotókért, akik nagy vásznakat fednek be motívumaikkal úgymint a német Katharina Grosse vagy az amerikai Julie Mehretu.
Kucsora Márta 2022-ben pedig úgy tűnik, még újabb szintet lép: tavasszal New Yorkban a Postmasters Gallery-ben állít ki három absztrakt művésszel együtt, majd a képei Rómába utaznak. Ha pedig a pandémia engedi, akkor Kínában még a mostaninál is nagyobb tárlatot fog rendezni: Nankingban ismét múzeumi teret kap, ezúttal ezer négyzetméteren.
Infó:
Kucsora Márta: Incepció | Az anyagot formáló gondolat
Kurátor: Antalffy Péter
Műcsarnok
Megtekinthető: február 13-ig
Kucsora Márta: 42
Kálmán Makláry Fine Arts
Budapest, V. Kerület, Falk Miksa utca 10.
Megtekinthető: január 28-ig