önkormányzatok;választás 2022;

- „Az önkormányzatokat nem kompenzálni, hanem konszolidálni kell a választások után”

Az agglomerációs települések visszakérik az építéshatósági jogköröket, az iskoláikat, az iparűzési és a gépjárműadót. A következő kormánnyal tárgyalnának.

– Mit szólnának hozzá, ha egy nap arra ébrednének, hogy a szomszéd telken álló régi falusi házat nagy erőkkel bontják, majd néhány hónap múlva kinőne a helyén egy hat lakásos társasház? A családi házas övezet pedig viharos gyorsasággal alakulna át társasházas negyeddé. Mindezt úgy, hogy az egészről se a szomszédságot, se az önkormányzatot nem kérdezték meg. A példa nem légből kapott – állítja Fülöp Zsolt, Szentendre polgármestere. Tavaly decemberben, nem sokkal a karácsonyi ünnepek előtt megjelent egy kormányhatározat, miszerint a már korábban a kormányhivatalokhoz vezényelt építési hatóságoknak onnantól nem kell figyelembe venni a települési önkormányzat és lakosság véleményét. Az elmúlt években 14-szer módosították az építésszabályozást, de már az idén is háromszor változtattak az jogszabályokon. Az építési engedélyezés helyébe lépő egyszerű bejelentési kötelezettség például első körben csak a 300 négyzetméternél kisebb családi házakra vonatkozott. Ez se volt kevés engedmény, a járványügyi veszélyhelyzet okán az 1000 négyzetméternél kisebb, legfeljebb 6 lakásos társasházak esetében is alkalmazható – magyarázta a szentendrei városvezető a Budapest és az agglomeráció problémáit csokorba szedő pénteki konferencián. 

Az építéshatósági jogkörök visszaszerzését tartotta az egyik legfontosabb feladatnak Csőzik László Érd polgármestere is, mivel a vállalkozók a joghézagokat teljesen kitöltve próbálják kielégíteni az agglomerációs településekre tódulók lakhatási igényeit. Az eredmény erősen vitatható, hiszen a Budapestről kiköltözők egyszerre csak azon kapják magukat, hogy a vágyott zöldből, csendből és nyugalomból jóval kevesebb jut nekik, mint amennyire számítottak a túlzott beépítés miatt. A másik probléma, hogy az érdiek kétharmada visszajár Budapestre dolgozni, tanulni, szórakozni. Érd már dolgozik a helyi építési szabályzat módosításán, amellyel egyrészt korlátoznák az építtetők, beruházók mozgásterét, másrészt teret adnának a kompakt városfejlesztésnek. Csőzik az építéshatósági jogkörökön túl az alapfokú oktatást is visszakérné az államtól, természetesen az ahhoz tartozó állami támogatásokkal és normatívákkal együtt. Az iparűzési adó fetisizálása helyett megadná a jogot az önkormányzatoknak arra, hogy választhassanak: a településen lévő vállalkozások iparűzési adójából vagy az ott élők személyi jövedelemadójából szeretnének részesülni. Így elkerülhető lenne a jelenlegi csapdahelyzet, miszerint a fejlesztéshez szükséges pénz csak az ipar befogadásával szerezhető meg. 

Az önkormányzatokat nem kompenzálni, hanem konszolidálni kell a választások után – jelentette ki Gémesi György, Gödöllő polgármestere. A Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke szerint a választások után haladéktalanul vissza kell adni a településeknek a gépjárműadó elvont 40 százalékát, meg kell szüntetni az iparűzési adó-felezést (az adóbevétel felét a járványra hivatkozva elvonja a kormány) és el kell törölni a szolidaritási adót. De ez szerinte csak a kiindulási pont lesz.   

A számok sok mindent elárulnak. Ma 3 millió ember él Budapesten és az agglomerációban, 2040-re a KSH előrejelzése szerint a magyarok 35 százaléka itt él majd. A lakosságnál már csak az autók száma növekszik gyorsabban Pest megyében: az elmúlt években 40 százalékos volt a gyarapodás. Az ebből fakadó problémák megoldása azonban leginkább egy körforgalomra hasonlít – jegyezte meg Karácsony Gergely Budapest főpolgármestere, aki szerint az agglomerációs települések nagy része ma egyfunkciós, vagyis csupán aludni járnak haza az emberek. Dolgozni, iskolába, szórakozni, vásárolni és minden mást csinálni Budapestre mennek. A forgalmat azonban egyre kevésbé bírja el az úthálózat. Az embereket át kell ültetni a közösségi járművekre, ehhez azonban fejleszteni kell a vasutat és be kell vezetni az egységes tarifarendszert. Karácsony is fontosnak tartotta az építéshatósági jogkörök visszaadását a településeknek, illetve a települések közötti együttműködést különösen a közszolgáltatások és a levegőminőség javítása terén. Az önkormányzatoknak szerinte szövetségre kell lépniük egymással, hogy együtt érvényesíthessék érdekeiket a következő kormánynál.

3000 P+R parkoló és 2000 B+R-biciklitárolóA városba beözönlő autók száma a vasút versenyképességének fogokozásával csökkenthető a leghatékonyabban. Ehhez azonban fontos a vasútállomások melletti autóparkolók és biciklitárolók bővítése, újak építése. Néhol felszíni parkolóhelyeket alakítanak ki, egyes nagy forgalmú megállókban könnyűszerkezetes parkolóházakat építenének. A nyolc elővárosi vasútvonal mentén 48 állomáson Kápolnásnyéktől Törökbálintig, Ceglédtől Szobig, több mint 3000 P+R parkoló és 2000 B+R-biciklitároló tervezésére kötött szerződést a Vitézy Dávid vezette Budapest Fejlesztési Központ négy céggel (konzorciummal). Az engedélyezési, kiviteli tervek 2023-ra készülhetnek el. Ezzel párhuzamosan Kelenföldön 1500 férőhelyesre bővítik a meglévő parkolót, a Mexikói útnál és a Kacsóh Pongrác úti felüljárónál 1500 új helyet alakítanak ki.

A képviselő szerint a kormány a plakátokkal tájékoztatásnak álcázott pártkampányt folytat közpénzből, a hivatalos kampány kezdete előtt.