film;állami támogatás;Petőfi Sándor;Rákai Philip;

Rákay Philip

- Rákay Philip: két világ néz farkasszemet a kultúrában is, ahogy április 3-án

A 4,5 milliárdos állami támogatással készülő Petőfi-film producere szerint az ellene tiltakozók tanárai a Rákosi- és a Kádár-korszak kinevezettjei voltak.

Senki ne gondolja, hogy a filmünkben Petőfi egyszer csak diszkréten előhúz majd egy narancsot a zsebéből, és mondjuk véletlenül békemenetnek nevezi a helytartótanácshoz hömpölygő tömeget – védekezik jó előre Rákay Philip, a bicentenáriumra, azaz Petőfi Sándor születésének kétszázadik évfordulójára, 2023-as bemutatóval tervezett film kreatív producere az Indexnek nyilatkozva.

A fideszes megmondóember, akit egy elsőfokú bírósági ítélet szerint lehet „kormányjobbágynak” nevezni, az interjúban azon túl, hogy nyomatékosan beszél arról, hogy ő soha nem volt Fidesz-tag, és a „direkt napi politikának” semmi köze nem lesz a Most vagy soha! című filmhez, erőteljesen beleáll a napi politikába:

„Két világ néz farkasszemet egymással a kultúrában is, pont úgy, ahogy április 3-án, az országgyűlési választásokon.”

Rákay azon a kérdésen, hogy miként sikerült elnyerniük 4,5 milliárd forintot, a magyar filmtörténet eddigi legnagyobb támogatását, megpróbál gyorsan túllendülni, hivatkozva az egyre nagyobb drágaságra, az emelkedő költségekre. Elismeri, nominálisan ez a legnagyobb összeg, de reálértéken szerinte nem. A 2016-ban készült Kincsem című filmre hivatkozik, hogy az összesen 3 milliárdba került, de – mint fogalmazott – „annyiért ma már nem lehet” leforgatni egy filmet. A film maga, mint vázolta, látványos lesz, sőt, minden lesz itt, még a Nemzeti Múzeum egy részét is újra kell építeniük:

„Nem fordulhat elő, hogy ne lássunk egy nagytotált arról, ahogy a tízezres tömeg skandálja az ifjakkal a Nemzeti dalt. (...) Több mint száz nap forgatás, hatezer jelmez, sok ezer kellék, statiszták tömegei, lovak, kutyák, szürkemarhák. ”

A producer hangsúlyozta, hogy rengeteg fiktív szálat építenek be a történetbe, s a huszonéves „srácokon”, a márciusi ifjakon kívül, akik „szeretik az életet, a lányokat, szeretnek jókat enni, inni, verselni, politizálni” egy titkosrendőr is Petőfiék nyomába ered majd. A titkosrendőri szál azonban igencsak áthallásos lehet, amire Rákay Philip rá is erősít, üzenve a bírálóinak:

„A cinizmus csimborasszója, hogy éppen azok kiáltanak most skandalumot, s beszélnek rólam a rendszer kiváltságosaként, akik évtizedeken keresztül a kommunista időszak bűnös, kontraszelektált világának jogfolytonosságából merítették a filmes kapcsolatrendszerüket.”

Az interjú ezen a szakaszon Rákay-féle történelemórává válik. Arról beszél, hogy szerinte az egész úgy kezdődött, hogy a szovjet hatalomátvétel után a magyar társadalom polgári, nagypolgári, arisztokrata vezető rétegét lefejezték, s beköszöntött a négy elemit végzett pártkáderek és a disznópásztorból lett miniszterek fojtogató világa.

„ A mai tiltakozók egykori tanárai, mentorai még a Rákosi-, majd a Kádár-korszak kinevezettjei voltak”– fogalmazott.

Rákay Philip arra is kitér, hogy őt magát hatalmas méltánytalanságok érik, s a balliberális értelmiség megítélése szerint az „ősbűnt” azzal követte el, hogy 2002-ben kiállt „a patrióta, konzervatív értékrend mellett a Kossuth téri nagygyűlésen”.

„Addig a napig az akkor szinte száz százalékig balliberális médiavilág a tenyerén hordozott, kis túlzással minden évben, minden médiadíjat megnyertem. (...) Másnap kvázi mindenhonnan kirúgtak, és tehetségtelen senkiházi lettem a szemükben”– panaszkodott tovább.

Arra a felvetésre, hogy Rákay egyben fideszes influenszer is, akinek a Megafon tavaly százmillió forint fölötti összeggel támogatta a posztjait, azt válaszolta, hogy „Zuckerberg elvtársat támogatja a Megafon a Facebook-hirdetésekre elköltött összegeken keresztül, nem engem”.

Hozzáfűzte:

„Egyébként pedig »úri passzióból« patrióta véleménymondó volnék. (...) Azért tértem vissza öt év közéleti hallgatás után, mert az igazságérzetem nem hagyott nyugodni.”

Polgár Judittal folytatódik az UNICEF Magyarország Így lettem sorozata, amelyben Mészáros Antónia neves emberekkel beszélget gyermekkorukról.