Hiába erőlteti minden lehetséges módon a projektet az Orbán-kormány, az atlétikai stadionnak még mindig csak a váza áll. Holott másfél év múlva világversenyt kellene benne rendezni. Az ellenzék nagyon nehéz döntésekre kényszerülhet, ha áprilisban megnyerik az országgyűlési választást. Vaskos felár ellenében felgyorsítják a munkát (nagy kérdés, hogy a kivitelezést elnyert két NER-cég, a ZÁÉV és a Magyar Építő mennyire lesz szolgálatkész), vagy lemondják a világversenyt. Mindkettővel csúnya politikai kereszttűzbe kerülnének.
– Fejeknek kell hullania, ha nem készül el időben az új atlétikai stadion – jelentette ki Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter decemberben, de mindjárt hozzá is tette, hogy nem lát olyan veszélyt, ami miatt megcsúszhatna a projekt. Optimizmusát vélhetőleg az táplálta, hogy azokban a napokban került a helyére az utolsó 100 tonnás, előszerelt acél szerkezeti elem. A vázszerkezet azóta is hatalmas üres csontvázként meredezik Ferencvárosban, a Duna és a felújított HÉV pálya között. A látvány kétségkívül impozáns, csak nehéz elképzelni, hogy a jövő évi atlétikai világbajnokság idejére minden a helyére kerül: székek, mosdók, öltözők, kivetítők, elkészülnek a gyakorló pályák és rendezik a környezetet is. A projekt több hónapos csúszására utalnak a kedvezményeket biztosító, kapkodva kiadott kormányrendeletek, és a csepeli HÉV 8 hónappal meghosszabbított korábbi vágányzára is.
Holott a stadionépítők kiemelt beruházásként eleve gyorsítópályára kerültek. Még környezetvédelmi eljárást se kellett lefolytatniuk a világbajnokság idején 40 ezer szurkolót befogadó létesítmény építése előtt, mivel a Nógrád megyei kormányhivatal szerint a 250 x 300 méteres ovális létesítménynek nincs jelentős környezeti hatása. Ehhez képest a fapótlási megállapodás Átlátszó által közölt műszaki dokumentációja szerint a stadion telkén és környékén több mint ezer fát vágtak ki. Egy másik, Népszava által bemutatott kormányhivatali határozat szerint a szabadtéri edzőpályák és fedett edzőcsarnok miatt kialakítandó új árvízvédelmi létesítmény környékén Natura 2000 védettségű területek is vannak, de az ott élő hódok, bogarak, halak és denevérek életére a gátépítés nem gyakorol kedvezőtlen hatást. (A gátépítés engedélyezését eleve leválasztották a stadion hatósági eljárásairól, hogy ne akadályozza azt.)
Egy másik kormányrendelet-módosítás azt is lehetővé tette, hogy a stadion épületének férőhelybővítése idején – vagyis a vb alatt - az illemhelyekre vonatkozó előírásokat mobil konténerekkel is teljesíthetik. De a rendeltetésszerű használathoz szükséges parkolószámot se kell biztosítani. Fürjes Balázs államtitkár a rendezés elnyerésekor azt mondta: „több mint 1,2 milliárd tévénéző fogja követni a versenyeket, ami hatalmas reklám a fővárosnak”. Kérdés, hogy mennyire jó reklám az, ha a kamerák mobilvécéken és összevissza parkoló autókon pásztáznak.
A stadionépítést eredetileg a Puskást és az úszóarénát is felépítő Fürjesre bízták. Azután kieshetett a pixisből. A kormány 2018 végén létrehozta a Beruházási Ügynökséget és oda irányított át minden nagyobb állami magasépítési beruházást. Az eseményekre rálátó források szerint az ügyek átadása önmagában egy éves csúszást idézett elő. A késésre utal az is, hogy a csepeli HÉV vonalán eredetileg fél évre szóló vágányzárat meg kellett meghosszabbítani az atlétikai stadion beruházás részeként a HÉV-töltésen átvezetett, alagútban futó két út építése miatt, mivel a stadionépítők csak addigra jutottak el odáig.
A stadion kivitelezését 2020 elején kellett volna elkezdeni, de akkorra a terület megtisztításával, a bontással és a tereprendezéssel se végeztek. (A Magyar Atlétikai Szövetség a verseny megrendezésének elnyerésekor abban bízott, hogy már 2019 végén megkezdődhet az építkezés.) Hosszan vajúdtak a kivitelezői tenderrel is. Az időpontok és összegek esetében igen óvatos Fürjes a Népszavának akkoriban azt mondta: az atlétikai stadion akkor készülhet el a 2023-as világbajnokságra, ha 2020 első felében aláírják a kivitelezői szerződést. Ez pedig nem sikerült. A szerződést csak 2020 novemberében írták alá, abban 48 hónapos időtartam szerepel, de ebbe a stadion visszabontása, illetve a környék parkosítása is beletartozik.
Az összesen 18 ezer négyzetméteres bemelegítő pályák, a hozzájuk tartozó klubházak, az árvízvédelmi védvonal kiépítése, valamint a Kvassay-zsilip magasítása, az ehhez tartozó infrastruktúra fejlesztés megvalósítására pedig csak tavaly december végén írták ki a tendert, amelynek még nincs eredménye. A projekt jelenlegi állásáról, az ütemezési határidőkről hiába kérdeztük a Beruházási Ügynökséget és a két kivitelező céget, lapzártánkig sehonnan se kaptunk választ.
Ráadásul a létesítményt nem elég a jövő augusztusi versenyre átadni, mivel a világbajnokság előtt kötelező próbaversenyeket rendezni. A Nemzetközi Atlétikai Szövetség (WA) küldöttsége idén januárban megtekintette a helyszínt. "Lenyűgözött a szervezőbizottság szenvedélye és víziója az eseménnyel kapcsolatban" – jelentette ki igen diplomatikusan Jon Ridgeon, a delegáció vezetője. A látogatás után kiadott közös közlemény szerint a stadion 2023 márciusára készül el, és három teszteseményt is rendeznek benne a vb előtt.