felújítás;metróbaleset;3-as metró;

- Akár milliárdos kárt is okozhatott a spórolva felújított 3-as metró januári balesete

Egyelőre még csak becslések vannak, de lehet olyan szerelvény is, amelyet gazdasági totálkárosnak kell nyilvánítani.

Az egymilliárd forinthoz is közelíthet a 3-as metró január végi balesete során keletkezett kár értéke – írja a VG „az ügyet ismerő forrásokra” hivatkozva. Információik szerint a pontos összeg felmérése még nem kezdődött meg, mivel a rendőrségi vizsgálat idejére az esetben érintett szerelvényeket elzárták. A szakértői becslések szerint a teljes kár meg fogja haladni az 500 millió forintot, de jó eséllyel nem lépi át az egymilliárdos küszöböt.

A lap úgy tudja, az sem zárható ki, hogy az összetört metrókocsik között lesz olyan, amelyiket gazdasági totálkárosnak kell nyilvánítani, és a BKV jobban jár, ha javítás helyett újat szerez be. A balesetben megsérült két szerelvényt kivonták a forgalomból. A cikk szerint immár az is eldőlt, hogy a végső számlát a BKV-nak kell állnia. A biztosító ugyanis nem fizet, mivel a baleset emberi mulasztásból következett be, és erre nem terjed ki a fővárosi társaság szerződése. 

Amint arról lapunk is beszámolt, a BKV a január 22-én történt eset után azt közölte, a hivatalos nevén M3 vonal Kőbánya-Kispest kihúzó szakaszán, utasok által nem használt területen az éjjel két metrószerelvény ütközött. Egy harmadik szerelvény annyiban érintett, hogy benn ragadt a szóban forgó területen. A történtek után a rendőrség vasúti közlekedés gondatlan veszélyeztetésének gyanúja miatt ismeretlen tettes ellen indított nyomozást, a BKV elsődleges vizsgálata pedig azt állapította meg, hogy emberi mulasztás történt.

Ugyanakkor a Népszava arról is írt, hogy, hiába kezdődött el a hármas metróvonal rekonstrukciója, a vonatbefolyásoló rendszer maradt a régi, erre ugyanis nem jutott pénz. Sem arra, hogy az egyik vágányt 40 méterrel meghosszabbítsák és az autostop vészfékberendezést hátrébb telepítsék, holott így kialakítható lett volna a megfelelő védőtávolság akkor is, ha az egyik vonat túlhalad a vörös jelzésen.

 

A VG most arról értesült, hogy a BKV több óvintézkedést is bevezetett, így például hangjelzés nélkül már nem hagyhatók el a kihúzóvágányok, illetve amelyik metróvezető engedély nélkül függeszti fel az AVR-t, azt azonnal elbocsájtják. Az utasítás betartását maximálisan ellenőrzik, a feketedobozok adatait is lekérik. A hosszú távú megoldást azonban az jelenthetné, ha megnövelnék a kihúzóvágányok hosszát.   

Több száz milliárdos orosz hozzájárulásból és óriási kínai hitelből fejleszti az Orbán-kormány a magyar vasutat.